Sida 1 av 1

Volvobloggning på Engelska

InläggPostat: 24 jun 2008, 19:28
av Lars-Gunnar
Hallå i regnet!

Här kommer några blogglänkar som är intressanta för oss att läsa Engelsmännens inställning till Volvo and of cource bilder. Fattas bara annat.

Klicka på blogg-länkarna och bli både överraskad, förvånad och kanske få ett smil över läpparna.

Volvobilar i olika skepnad och för hela slanten:

http://www.roadtransport.com/blogs/big- ... -want.html

Falklandskrigs-Volvo

http://www.roadtransport.com/blogs/big- ... s-war.html

Översättning av den Engelska texten.
Bilden föreställer en gammal Volvo från Falklandskriget.
Emblemet på lastbilen säger F12, men för typ godkännandets ändamål var den designad som en F7 (med lagändring) då där inte fanns någon F12 8x6 någonstans i Volvos system!. Den hade ett F7 8x4 chassi, men en 12-liter Engine. Den andra framaxeln var driven och kom från ZF och boggiaxeln var F7 8x4, därför 8x6. Fast den är fotograferad i Royal Navys färger, arbetar den åt ett vapen test etablissemang i Millom i Cumbria (ligger i Nordöstra England, min anm.) vilken var i trafik åt the MOD via ett bolag ägd av the Rank organisation.
Denna bil har alltså F7:s ram, F12:ans motor och drivlina, ZF drivande framaxel samt F12:ans hytt. Det går bra när militären kommer klampandes men när den enskilde åkaren vill ha ett annorlunda koncept och komma billigare undan (om man nu gör det?) är det stopp. Säg någon som vill ha en FM10 med dess ram, motor och drivlina från F13 och Volvos stora hytt. Det skulle inte vara möjligt. Säljaren skulle sätta fingret på godkända alternativ och säga att det är en omöjlighet. I USA är det ju vanligt att köparen kan speca bilen från en hel hop leverantörer.

http://www.roadtransport.com/blogs/big- ... -have.html

Översättning från Engelskan.
Detta är en både rar och lite ledsam historia som handlar om en älskad Volvo F86.
Robert fortsatte: ”Den andra bilden (ovanför) är en tidigare F86 6x2 grusbil tagen vid det officiella öppnandet av Darlington affärsdepå i Washington, nu Buss och Lastbil Nord. Darling affärsdepå hade länge utan framgång försökt övertala ägaren att byta till en FL10. Jag hade ett långt samtal med ägaren om hans lastbil vilket gav mig följande historia”.
”Aldersons köpte den ny 1968 och hade fortfarande en skuld på mindre än 5,000 pund på den. 6x2 axlingen var godkänd för 22 ton och många var konverterad till 24 ton omkring 1972 genom att montera längre bakfjädrar, nya bromstrummor och flytta bakfjädrarnas fästen framåt för att öka bakre boogiens avstånd men denna lastbil är fortfarande original. (Ni kanske har noterat ett längre avstånd mellan driven och sista axeln på engelska grusbilar om ni sett en sådan? Den är inte Volvolik min anm.)
Den tillbringade hela sitt liv i ett garage när den inte var i arbete och när han tog ut den så hälsade han alltid ”God morgon! Är du redo för ännu en ny dags arbete?”. Och när han ställde in den för natten sade han ”Godnatt” till den före han stängde av lyset. ”Nå vad är fel med det frågade BLB?
Nåväl jag lät Robert fortsätta med sin berättelse.
När han blev gift och de var på sin smekmånad, fick han en konstig dröm som väckte honom och fick honom att sitta käpprakt upp i sängen och väckte sin fru. Hon var självfallet bekymrad vid detta konstiga beteende, men när han sade till henne att han just drömt att hans älskade lastbil hade kantrat var hon inte, som man kan förstå, så överdrivet glad!

”När de lyckliga två anlände hem till Newcastle flygplats, var hans far där för att hämta dem och sade att han hade dåliga nyheter.´Oroa dig inte`sade han…`Jag vet, någon har vält lastbilen!´ Han hade rätt. Hans dröm var sann…

Det är ju ett känt faktum att Volvo F86/F7 är/blev mycket omtyckta i Ö-riket. Den blev säkerligen många inhemska märkens skarprättare. Ännu idag talar dem om denna bil samt F89/F10/12 på de engelska forumen mest av nostalgiska skäl. Nyare lastbilar av diverse fabrikat har börjar göra sig gällande men ingen klår F86 på "däcken" historiskt sett.

Lars-Gunnar :mrgreen: