Sida 1 av 1

Veteran på återseende?

InläggPostat: 21 maj 2008, 12:17
av volvo_viking
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=132&a=421917

Tror jag vet hur den kommer se ut...som en starke kanske?

Re: Veteran på återseende?

InläggPostat: 21 maj 2008, 14:41
av Anders Ason
volvo_viking skrev:http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=132&a=421917

Tror jag vet hur den kommer se ut...som en starke kanske?


    Här är mer:
    http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 355224.ece
    I artikeln framgår de ekonomiska argumenten för VOLVOs idé.

    Tillfrågade förare vill ha kvar den moderna stolen. Det som verkar minst nödvändiigt är backkameran?

    Starke? Skjutdörrar av rispapper, kuddar på golvet att sitta på och drakhuvuden i stället för Michelingubbar - kan det vara det vad vi får se? :mrgreen:

    Vi får hålla i våra veteranlastbilar annars går de på export till Kina!

Re: Veteran på återseende?

InläggPostat: 21 maj 2008, 23:46
av Lars-Gunnar
Ja, Volvo och andra tillverkare har fått konkurrens av Mitzubitu eller vad det heter och de har väl fått kalla fötter. Även Volvos personbilar (läs GM( kommer nog att sälja allt mindre. Det är ju stora bilar med motorer som drar för mycket bensin. Skulle de göra en bil som drog 0,65 l/milen skulle de säkert få sälja dessa. Volvo har ju alldrig gjort sig kända för att göra bränslesnåla bilar,

Jag tror det är för myckat lull-lull i dagens lastbilar. Datastyrda motorer kostar ju. Hur överlevde lastbilarna förr utan dessa extra moderniteter förr? Om man inte dog när man körde 50-talets lastbilar överlever man nog idag.
Det är ju den ständiga jakten från myndigheternas sida att reducera CO-halten och få renare avgaser som tvingat på tillverkarna dessa moderniteter som förståss inte är gratis.
Få se hur länge Volvo lastvagnar överlever allt större krav från EU. En smärtgräns finns ju. Och dieselpriset som är så högt skulle det vara en signal till att använda mindre motorer typ 350-400 hk istället för 660 eller skulle det inte bli någon skillnad?

Lars-Gunnar :)