Sida 1 av 1

Skåpbygnation

InläggPostat: 05 maj 2008, 19:31
av Stellan
Jag scannade in den här broschyren häromdagen, och undrar om någon vet om det här företaget fortfarande bygger skåp. Det verkar ju ha varit ett väldigt lättarbetat och smidigt skåp, men de slog väl aldrig riktigt igenom inom fjärrtrafiken? Tidsepoken är väl förmodligen mitten eller tidigt -70 tal.

En detalj som jag gillar är bakgavellyften. Det är ju den gamla typen som inte gick att vippa mer än när den skulle stängas. Tänk så många som vällt pallar och annat när de skulle rulla över "stupet" som blev när lyften inte kunde lägga bladet mot backen. Sedan är ju varumärkena på skåpen i sig en nostalgitripp...Wårby som inte finns längre, Pripps som är danskt och KF som har omorganiserat till något diffust storföretag. KF bilen har faktist ett Wårby-märke på dörren, så man kunde se att det var ett konsumentägt bryggeri.

Bild

Bild

Bild

Bild

/Stellan

Re: Skåpbygnation

InläggPostat: 05 maj 2008, 22:00
av Lars-Gunnar
Stellan, du är en guldgruva att ösa ur! Tack för att du visar lite av ditt glitter.

Lars-Gunnar :)

Re: Skåpbygnation

InläggPostat: 06 maj 2008, 21:40
av Anders
Lika roligt som alltid att se dina bilder Stellan!
Det är helt otroligt vilka kulturskatter du gräver fram :D

Länge sedan man såg en drickabil från Wårby nu. Undrar vilket år broschyren är ifrån?

Anders

Re: Skåpbygnation

InläggPostat: 06 maj 2008, 21:44
av Stellan
Det är nog mitten av -70 talet. Lyften avslöjar det tycker jag...den moderna bakgavellyften med tre knappar kom väl inte förrän i slutet av -70 talet?

/Stellan

Re: Skåpbygnation

InläggPostat: 06 maj 2008, 21:47
av Anders
Satt och funderade på när den svarta plastgrillen kom på Volvo?
Var det F84,85 och 86 som fick den eller var det bara 86;an?

Anders

Re: Skåpbygnation

InläggPostat: 06 maj 2008, 21:53
av Stellan
De fick den grillen allihop...till och med F83:an

/Stellan

Re: Skåpbygnation

InläggPostat: 09 maj 2008, 00:45
av arnfinn
Stellan skrev:Det är nog mitten av -70 talet. Lyften avslöjar det tycker...den moderna bakgavellyften med tre knappar kom väl inte förrän i slutet av -70 vaä?

/Stellan


Fattern handlet inn en splitter ny F85 i -76, muligens hentet på vinteren i -77, til slakteriets dyretransport. Den var forsedd med den helt unike nyskapelsen av lift bak som var helt nytt i Norge da når det var snakk om dyretransport. Den bilen hadde de tre klassiske knapper i den orange plastlådan...

Var med å hentet den og for en bil den var sammenlignet med den Bedford som da ble sjaltet ut av drift. Vi kjørte i 100 mil med den gamle Bedforden for å bytte inn der Volvoen stod og ventet. På Bedforden var skapet løftet av så det fanns ingen tyngde på chassiet - man kan si at det var en hard opplevelse :lol: