Sida 1 av 1

Lastbilsdesign - på gott och ont!

InläggPostat: 30 apr 2008, 20:14
av Anders Ason
På de allra första lastfordonen lades det väl inte många tankar på designen uten man var nog helt fokuserad på funktionen. Men sedan? Vad ville man med formgivningen, få det fuktionellt, markera märkesprofilen, attrahera köpare/förare e t c. Resultaten påverkar oftast känslan/smaken. Från fulast, intetsägande till "bara vill ha".

Har ni exempel på ytterligheterna eller annan intressant formgivning?

/Anders

Re: Lastbilsdesign - på gott och ont!

InläggPostat: 30 apr 2008, 20:25
av Stellan
Från början var det nog det tekniska som attraherade, men i våra dagar så är det nog en blandning mellan ekonomi hos åkaren och att det ska vara häftigt hos chauffören. Sedan är det nog också beroende på hur lagar och förordningar utvecklas...längre, tyngre och bredare fordon kommer ju ur det.

Att det har blivit allt viktigare för tillverkaren att profilera sig märks ju tydligt på att designen får företräde framför funktion många gånger idag. Dessutom så är nog hyttkomforten något de tillverkarna använder som konkurrensmedel förutom hästkraftsraseriet idag...fast visst är det häftig att köra 60 ton med 660 hästar :mrgreen:

/Stellan

Re: Lastbilsdesign - på gott och ont!

InläggPostat: 30 apr 2008, 22:33
av Kjell T
Tja, 10 ton med 110 hk eller 60 ton med 660 hk, förhållandet det samma.

Re: Lastbilsdesign - på gott och ont!

InläggPostat: 30 apr 2008, 23:52
av arnfinn
Kjell T skrev:Tja, 10 ton med 110 hk eller 60 ton med 660 hk, förhållandet det samma.


I teorien ja, men det oppleves ikke slik, for om du skal sammenligne to sånne må du teste en gammel bil, sånn omtrent som min Bedford, og den har jo en helt annen type motorkarakteristikk enn dagens 660 hestere. Dessuten er det noe med at luftmotstanden og rullemotstanden ikke endres så mye som 6 doblingen av kraft og vekt. Tror jeg...

Re: Lastbilsdesign - på gott och ont!

InläggPostat: 01 maj 2008, 08:16
av Anders Ason
Anders Ason skrev:...
Har ni exempel på ytterligheterna eller annan intressant formgivning?
/Anders


    OK, då går vi rakt på! Vilken lastbil (äldre än 30 år) är den fulaste du sett och vilken är den snyggaste?

    /Anders

Re: Lastbilsdesign - på gott och ont!

InläggPostat: 01 maj 2008, 10:56
av Anders
Fulast: Det får bli DAF DP 2400. Svårt att ge en objektiv beskrivning egentligen. Men designen på gamla DAF var inte mycket att hurra för.

Snyggast: Det här blir vääldigt mycket svårare! :D
Får man nämna några som inte når riktigt ända fram: Volvo LV293C2, Tatra 111, S-V typ 350, Scania L20/60/71(dessa kommer in som väldigt god tvåa)
Men den personliga favoriten är nog ändå Titan/Viking/86/88. Har inte någon direkt motivering mer än att "det bara är så" :mrgreen:

Anders

Re: Lastbilsdesign - på gott och ont!

InläggPostat: 01 maj 2008, 11:19
av Per Thomson
Bra rangordning Anders!
DAF:arna har ju aldrig varit lyckade i detta avseende - kanske därför nästan alla holländare föredrog Scania.

Själv sätter jag L71 ett litet snäpp över Titanen men den senare har ju fått en fin "ranking" i vår logo, visserligen en 88:a men i detta sammanhang är det samma sak.

Re: Lastbilsdesign - på gott och ont!

InläggPostat: 01 maj 2008, 12:31
av Anders
Det var en stunds fundering huruvida det var Regenten eller Titan/Viking som skulle få förstaplatsen, båda har ju haft en väldigt stor inverkan på mig :D Valet av DAF var dock inte vidare svårt. Har i och för sig sett en del engelska bilar som inte varit direkt vackra att se på.

Helt klart är att både Volvo och Scania-Vabis har lyckats med ett stort antal tidlösa utseenden på sina lastbilar. Det kan ju vara så att man är partisk, men jämför man Volvos rundnosar och Scania Regent samt 75-serien, Volvos 4951 och LB110 med jämnåriga från övriga europa så tycker jag nog att vi ligger bra många snäpp över konkurenterna :mrgreen:

Anders

Re: Lastbilsdesign - på gott och ont!

InläggPostat: 01 maj 2008, 13:34
av Stellan
När det gäller fula bilar så är konkurrensen stor. Britterna, holländarna, ryssarna och många östeuropeiska billar var otroligt fula förr...men det kanske beror lite på vad man är uppväxt med. Scania, Volvo, Mercedes och många andra har ju alltid har mer mjuka och harmoniska linjer. Sedan tror jag ju att de bilar man har kört och arbetat med har präglat hur man ser på de gamla bilarna. Det har nog bidragit till i alla fall min syn på lastbilarna från förr.

Den fulaste bilen vet jag inte om jag i min blygsamhet kan peka ut, men den som får min röst på snyggast är nog LB76:an (trots min nuvarande arbetsplats) :mrgreen: . Det var och är en av de första "mäktiga" bilarna, och är inte helt oäven att titta på heller. Men visst har den vissa likheter med en bil från det forna DDR? 8) :P

Bild

Bild

/Stellan

Re: Lastbilsdesign - på gott och ont!

InläggPostat: 01 maj 2008, 19:36
av Anders
Det finns även en till som är väldigt lik LB76;an, Saurer 5DF. Ett frambygge från slutet på 60-talet. Satt och bläddrade lite i min INUFA-katalog från 1972, och där finns det många exempel på både bra och dålig design :)

Anders

Re: Lastbilsdesign - på gott och ont!

InläggPostat: 01 maj 2008, 23:03
av arnfinn
Jeg holder en liten knapp på rundnosen som den med det ultimate designet. Bedford TK er jo ikke direkte vakker men Thames Trader og Bedfords (delvis) frambygde på 50-tallet er jo direkte stygg, ulekre og fule.

Tidligere hadde jeg en frambygd liten lastebil fra Land Rover, om den brukte jeg å si at den var så stygg og ful at den var tøff :lol:

Re: Lastbilsdesign - på gott och ont!

InläggPostat: 01 maj 2008, 23:38
av Nisse
Av svenska lastbilar äldre än 30år.
Absolut fulast, scania LB76 med kort hytt och vackrast, nosbyggda volvo viking-N88 (en design som höll över 20 år).
Av utländska bilar finnns det en hel del mer eller mindre lyckade formgivningar.
usa bilar jag gillar är mack B och R modell samt dodge bighorn, fulare är de frambyggda modellerna från 60-70talet.