Sida 1 av 2
Gränges Essem 1972

Postat:
21 apr 2008, 22:27
av Stellan
En liten pärla bland broschyrerna, ett försvunnet varumärke och en bild på en i mina ögon skum Scania-Vabis
Även här så är forumets deltagare hjärtligt välkomna att bistå med ledtrådar och information om det som behandlas i tråden. Tyvärr så är materialet jag har inte fullständigt och lite i oordning, så all hjälp man kan få uppskattas.


/Stellan
Re: Gränges Essem 1972

Postat:
21 apr 2008, 22:36
av Anders
Är detta någon avläggare till Gränges Aluminium?
Undrar varför Scanian har enkelmonterade hjul i boggien?
Du bara fortsätter att mata på med kanonfina broschyrer Stellan!

Anders
Re: Gränges Essem 1972

Postat:
21 apr 2008, 22:41
av Stellan
Jag undrar om det inte kan vara en föregångare till Gränges Aluminium, detta är ju tidigt -70 tal. Tog en lite större bild på Scanian, både driven och stödaxeln har enkelhjul...är den terrängågende?

/Stellan
Re: Gränges Essem 1972

Postat:
21 apr 2008, 22:56
av Anders
Stellan skrev:Jag undrar om det inte kan vara en föregångare till Gränges Aluminium, detta är ju tidigt -70 tal. Tog en lite större bild på Scanian, både driven och stödaxeln har enkelhjul...är den terrängågende?
/Stellan
En FS76;a det vore ju något!

Är det bara jag, eller ser bakdäcken väldigt smala ut?
Anders
Re: Gränges Essem 1972

Postat:
21 apr 2008, 22:59
av Per Thomson
Ja, det var en udda bil med enkelhjul. Det var väl just i den tidpunkten, början 70-talet, som det blev allt mer tal om överlastkontroller. Därmed ansträngde man sig allt mer att få lättare fordon. Super-single däcken kom, paragraf 54 tillämpades allt hårdare, 51,4 ton blev max bruttovikt. 24 meters maxlängd hade införts redan tidigare. De korta kompakta malm och grusbilar som sågs under 60-talet ersattes av 24 meters ekipage med t ex en liten låda till flak mitt på en lång släpram.
Det var i denna brytningstid som detta fordon såg dagens ljus, säkert ett "överoptimerat" projekt med tanke på enkelhjulen på drivaxeln som förmodligen blev ändrade till dubbelmontage efter en kort tid.
Re: Gränges Essem 1972

Postat:
21 apr 2008, 23:10
av Stellan
Supersingel-däcken var väl lite bredare även vid den tiden, de här däcken ser ju väldigt smala ut. Jag tycker dessutom att det ser lite tomt ut under sista axeln, kan det vara så att de sparade vikt genom att slopa boggielyften också?
/Stellan
Re: Gränges Essem 1972

Postat:
21 apr 2008, 23:33
av Per Thomson
Det här är inga Super-single, skulle däremot kunna tro att det är 12.00 x 20. Hade de slopat boggielyften också vilket jag inte tror, då fick de nog ställa bilen i garage under vintern

Jag var själv med och "experimenterade" lite den här tiden, Boliden Kemi hade 2 st 70 tons dispensfordon för syratransporter Helsingborg - Landskrona för vilka dispenserna upphörde 1973. De ersattes av 3 st 51,4 tons ekipage med Super-single däck på släpen. Minns att chassievikten på 140:an var 600 kg tyngre än för 110:an och det gick inte för sig, det blev 110:or. De nya bilarna lastade 35 ton under paragraf 54.
Re: Gränges Essem 1972

Postat:
22 apr 2008, 16:07
av Stellan
Men om de lyfte boggien med enkla 12.00.20 kvar på driven så måste den ju blivit oerhört vinglig att köra, det blir ju ändå några kilo på överhänget...skumt bygge, helt klart
/Stellan
Re: Gränges Essem 1972

Postat:
22 apr 2008, 17:48
av Per Thomson
Jo helt klart, jag misstänker att den ändrades rätt omgående - jag vet att jag reagerade även vid tidpunkten det begav sig när jag läste om den.
Re: Gränges Essem 1972

Postat:
24 apr 2008, 00:38
av Lars-Gunnar
Tycker att det ser ut som att det är en LT75 eller 76. Månne detta är en exportmodell. Om man ser på bakre stänkskydden så är de ju smala för att passa hjulbredden. Skulle det ha varit meningen att det skulle bli tvillingmontage skulle väl stänkskyddet vara bredare?
Lars-Gunnar

Re: Gränges Essem 1972

Postat:
24 apr 2008, 21:42
av Per Thomson
Titta noga på naven Lars-gunnar, det är inte tandem - i sin optimeringsiver hade nog tandem ansetts som onödiga kilon för dessa ingegörer. detta var en experimentvagn som gränges använde för egen del samtidigt som den känade som test för aluminium i flakbyggnationen. Vet inte hur det gick med singelmontagen, det är bara min gissning att det säkert blev ändrat till dubbelmontage i varje fall på driven. Jag minns att denna bil var ifrågasatt vid tiden då den presenterades.
Re: Gränges Essem 1972

Postat:
24 apr 2008, 21:46
av Stellan
Men om de skulle spara vikt, vad kom det sig att de monterade en kran? Den måste ju räknas in som onödig dödvikt på ett lättviktsbygge. Vet du om de hade släp med i det projektet som var byggt enligt samma koncept?
/Stellan
Re: Gränges Essem 1972

Postat:
24 apr 2008, 22:13
av Per Thomson
Vid den tiden hade alla större industriföretag egna "servicebilar" medan allt sådant numer är "out-sourcat" på svengelska.
För att kunna hämta och lossa reservdelar och liknande ansågs bilarna behöva en kran. Jag håller med om att demo-konfigurationen ser mer än lustig ut just med kranen.
Re: Gränges Essem 1972

Postat:
24 apr 2008, 23:48
av Lars-Gunnar
Per Thomson skrev:Titta noga på naven Lars-gunnar, det är inte tandem - i sin optimeringsiver hade nog tandem ansetts som onödiga kilon för dessa ingegörer. detta var en experimentvagn som gränges använde för egen del samtidigt som den känade som test för aluminium i flakbyggnationen. Vet inte hur det gick med singelmontagen, det är bara min gissning att det säkert blev ändrat till dubbelmontage i varje fall på driven. Jag minns att denna bil var ifrågasatt vid tiden då den presenterades.
Per, det var just det jag gjorde och tyckte mig tolka det som tandem då båda hjulkonor "sticker" ut eller jag misstolkade det. Iddes inte förstora upp bilden. Baklyktornas placering var ju inte smart så tillvida denna bill alldrig någonsin skulle använda en lastkaj.
Lars-Gunnar

Re: Gränges Essem 1972

Postat:
25 apr 2008, 15:19
av Thomas Almen
Jag tycker totalbredden på flaket på Scanian verkar smal. Specialanpassat för viss sorts gods?. Om man tänker sig dubbelmontage, skulle väl ytterdäcket hamnat utanför kantlinan?. Baklyktornas placering är Briab orginal, en liten plattjärnsbit i ytterkant utgjorde buffert.