Begreppet kultbil angående lastbilar kan vara rätt svårt att sätta fingret på men jag skulle vilja definiera begreppet på minst ett sätt, personligt bilar som du åkt i kört eller har minnen av, personliga minnen alltså.
Nummer två: bilar som på ett eller annat sätt bidragit till framsteg, utveckling eller på annat sätt stuckit ut från mängden.
Nummer tre: Bilar som nästan redan då dom är halvgamla är klassiker på gatorna fast ingen just i det ögonblicket reflekterar över detta, tänker på Scanias 2 serie som ingen trodde skulle bli en klassiker, Scania 3 serien som idag är en halvgammal klassiker, Volvo F12 serien ända från slutet på 80 talet till slutet på 1990 talet som idag är klassiker och inte finns så många kvar av.
Så just kultbilar kan vara lite av varje men för mig är det sådana bilar jag själv minns, både enstaka bilar och generellt sätt.
Här är några exempel på bilar som är osynliga kultbilar beroende på hur man ser på det, tänk på sjuttio/åttiotalet så tänkte man samma sak asch dom där är för nya dom är inte värda en bild...ångrade man sig?=) jajemen...

- 00000 012.jpg (182.48 KiB) Visad 6339 gånger

- SUM 744 Volvo FM74x2 2002 Kalmar Kommun.jpg (71.09 KiB) Visad 6339 gånger

- Modell 012.jpg (176.32 KiB) Visad 6339 gånger