Sida 1 av 1

Klassiska Lastbilar #4 2013

InläggPostat: 16 aug 2013, 18:20
av Tågklareraren
I senaste numret av ovan nämnda tidning finns på sidorna 48-53 ett reportage om Lillsele Transport.
Vid 2 olika tillfällen nämns i artikeln att bilen sommartid främst används som TMA-bil vid vägbyggen.
Däremot nämns ingenting om vad detta TMA-bil innebär.
Någon som kan uppdatera mig? :?:

Re: Klassiska Lastbilar #4 2013

InläggPostat: 16 aug 2013, 19:05
av Anders Ason
En TMA-bil (eller Truck Mounted Attenuator, eller kuddbil) har det bästa jobbet av alla. Nästan inget slitage, nästan inga bränslekostnader - men en förare som kanske har lite tråkigt i bland.
tmabil.jpg
Påkörnigsskyddet fälls upp vid transport.
tmabil.jpg (12.94 KiB) Visad 5947 gånger

Re: Klassiska Lastbilar #4 2013

InläggPostat: 16 aug 2013, 20:04
av Tågklareraren
Jaha, där ser man...
Min gissning var typ Trafik Målnings Arbete :oops:

Alla som gillar gamla lastbilar kanske inte känner till sådana där typiska facktermer men nu lärde man sig något nytt igen.

Trevlig helg!

Re: Klassiska Lastbilar #4 2013

InläggPostat: 16 aug 2013, 21:25
av Anders Ason
Numera duger det ju inte med svenska!

Till saken hör att det är mycket hårda krav på hur dessa bilar och skydd ska användas.
De behövs nog för nu mera kör ju folk in i vad som helst.

Re: Klassiska Lastbilar #4 2013

InläggPostat: 16 aug 2013, 21:33
av turken
Man kör in i TMA bilar varför jo jag körde här i går kväll o då stog ni inte här skrämande eller?? MVH Uffe