Svenska lastbilstillverkare

Jag råkade läsa denna tråd (Svelast-Kalmar)
viewtopic.php?f=13&t=493&hilit=thule
och uppmärksammade då de här inläggen.
Anders skrev:
Stellan replikerade:
Anders genmälde:
De sex nämnda tillverkarna räcker inte.
Om man fortfarande håller sig till det tunga segmentet så måste listan åtminstone kompletteras med ytterligare tillverkare, såsom Söderblom, Elman och ASEA.
Söderblom tillverkade kanske inte så många fordon, men både Elman och Asea framställde åtskilliga hundra lastbilar.
Bollnäs har nog inte gjort några fordon som blivit registrerade som tunga lastbilar utan enbart som traktorer, men platsar väl ändå in i gruppen.
Men sedan fanns det ju ett flertal omfattande sammansättningsfabriker här i landet. Jag tycker att bilarna som kom ut därifrån också borde betraktas som svensktillverkade.
- General Motors (Chevrolet, Oldsmobile och en och annan Bedford och Opel - man ser det på chassinumret om bilen är svensktillverkad).
- International
- Ford (jag är dock något osäker på den punkten).
Jag vet inte om Chrysler (Dodge, Fargo, Plymouth, etc.) hade någon sammansättning av tunga lastbilar här i landet.
Finns det fler?
// Kjell N
viewtopic.php?f=13&t=493&hilit=thule
och uppmärksammade då de här inläggen.
Anders skrev:
Blir ju lite Off Topic men:
Ja, allt är väl en fråga om hur man räknar saker och ting, men den femte i ordningen att etablera sig under 1900-talet; Scania(Scania-Vabis), Tidaholm, Volvo, Thule och sist då Kalmar Verkstad.
Nu byggde ju inte Thule så många bilar, men det var ju ett seriöst försök som stoppades av kriget.
Stellan replikerade:
Då får jag det till sex olika tillverkare...Vabis och Scania slogs ju inte ihop förrän 1911
Anders genmälde:
Sant, brukar av gammal vana bara se Scania-Vabis som en och samma, men de ska ju givetvis räknas som två olika
Men sex olika av varandra oberoende tillverkare är ju inte fy skam för ett så pass litet land som sverige.
De sex nämnda tillverkarna räcker inte.
Om man fortfarande håller sig till det tunga segmentet så måste listan åtminstone kompletteras med ytterligare tillverkare, såsom Söderblom, Elman och ASEA.
Söderblom tillverkade kanske inte så många fordon, men både Elman och Asea framställde åtskilliga hundra lastbilar.
Bollnäs har nog inte gjort några fordon som blivit registrerade som tunga lastbilar utan enbart som traktorer, men platsar väl ändå in i gruppen.
Men sedan fanns det ju ett flertal omfattande sammansättningsfabriker här i landet. Jag tycker att bilarna som kom ut därifrån också borde betraktas som svensktillverkade.
- General Motors (Chevrolet, Oldsmobile och en och annan Bedford och Opel - man ser det på chassinumret om bilen är svensktillverkad).
- International
- Ford (jag är dock något osäker på den punkten).
Jag vet inte om Chrysler (Dodge, Fargo, Plymouth, etc.) hade någon sammansättning av tunga lastbilar här i landet.
Finns det fler?
// Kjell N