Sida 1 av 1

Släpvagnsdrag

InläggPostat: 14 jun 2013, 16:57
av Hagberg
Hej på er,
Jag har en Scania LS111 från -75 som jag snart skall besikta.
Det sitter ett VBG 200 drag monterat på den.
Det var en som sa att även om den är skattebefriad så åker man på skatt på grund av att man har ett drag monterat.
Stämmer det?

Re: Släpvagnsdrag

InläggPostat: 14 jun 2013, 18:50
av Reid Hulting
Svaret är, NEJ!!!

Reid.

Re: Släpvagnsdrag

InläggPostat: 14 jun 2013, 18:53
av ScaniaLBS80
Men om du hänger på en vagn eller kärra måste du betala skatt för släpen.

Re: Släpvagnsdrag

InläggPostat: 14 jun 2013, 19:12
av Reid Hulting
Släpvagnar blir aldrig skattebefriade, vilket påhängsvagnar (trailers) alltid är.

Reid.

Re: Släpvagnsdrag

InläggPostat: 14 jun 2013, 20:27
av Anders Ason
Dessutom, om draget inte är kopplingsklassat så måste det finnas ett kopplingsintyg på just den aktuella fordonskombination bil + släp om det ska köras lagligt. Nya kopplingsintyg utfärdas inte. Det är inte lagligt att köpa ett släp och hänga på efter bilen om villkoren ovan inte är uppfyllda. Polisen har i regel noll koll på vad som gäller eller låter det vara så en ev. risk föreligger nog enbart om fordonet råkar hamna i olycka. Mig veterligen är inga 200-drag kopplingsklassade utan kräver kopplingsintyg och det ska dessutom gälla just det släpet. Men .. sannolikheten är stor att det går att få en villkorad dispens, typ ej köra med last på släpet e t c. Kolla vad det står om din bil på Transportstyrelsen.

Står det då enbart så här:
    Kopplingsanordning : BYGEL
    Kopplingsavstånd, mm: 5580
och inget om kopplingsklass så är det kopplingsintyg som gäller.


Det har skrivits en hel del om den här frågan så via forumets sökfunktion går det nog att hitta en del trådar.

Re: Släpvagnsdrag

InläggPostat: 14 jun 2013, 21:26
av ScaniaLBS80
Jag var i kontakt med Transportstyrelsen för ett par år sedan. Är fordonet reggad med VGB 200-drag så behövs ingen dispens men ska det monteras ett nytt måste dispens sökas. I ö som redan sagts, varje släp måste kopplingsbesiktigas med fordonet.
Jag har inte sett något VGB 200-drag som är klassat.
För säkerhets skull; kontakta Transportstyrelsen på nytt. Reglerna kan ha ändrats!

Re: Släpvagnsdrag

InläggPostat: 15 jun 2013, 09:16
av Hagberg
Om man skulle byta drag vilket skulle passa bra i så fall?

Re: Släpvagnsdrag

InläggPostat: 21 jun 2013, 16:51
av Per Thomson
Varför byta när du redan har ett tidstypiskt drag? Är det för avsikt att slippa kopplingsintyg eller dispens. En dispens är lätt att få men den gäller visserligen bara för det släp som står angivet i dispensen. Avser du att kunna bruka bilen med olika släp mera kontinuerligt och utan begränsningar återstår att reg-besiktiga bilen med en modernare koppling. Det är emellertid inte helt lätt att göra en reg-besiktning med ett nytt drag på en äldre bil. Besiktningsmannen kommer antagligen att kräva hållfasthetsintyg för dragbalken och ev även om dragbalken är lämplig för den modernare kopplingen. Du behöver också ett intyg om maximal lämplig "tågvikt" från Scania. Slutligen kommer besiktningsmannen att granska konditionen på din ram avseende ev sprängrost och dragbalksinfästningen.

När det gäller rekommendation av drag beror det på vilken typ av släp du avser att dra. Det är inte alla typer av drag som är godkända för kärror (jigg). På VBG:s hemsida skall det finnas ett dokument som beskriver samtliga typer