Äldre "Wannabees"

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Äldre "Wannabees"

Inläggav S-V L44 » 01 jun 2013, 21:06

Malte E. berättade om en AEC som försetts med ett Scania-Vabis kylarlock här viewtopic.php?f=13&t=5973 , kanske för att fordonet skulle få en annan status.

Detta fick mig att tänka på ett par bilder som Roger Larsson har på sin hemsida http://www.tow.se/oldcartowscania/s510046.htm.
Det rör sig om bilen i mitten på den likaledes mittersta bilden.
Jag tog mig friheten att lägga in bilden här eftersom bilder lockar till läsning.

Volvo LV120 D - 1940 - K2202 - 03 - Jeppsson - Karlshamn.JPG
Volvo LV120 D - 1940 - K2202 - 03 - Jeppsson - Karlshamn.JPG (120.69 KiB) Visad 4033 gånger

Innan jag via ett högupplöst foto från Roger kunde tyda bilens registreringsnummer och därmed få fram dess identitet så gäckade mig bilen faktiskt en aning.
Bärgningsbilen ser ju ut som en Scania-Vabis men ändå som en "miniatyr" med tanke på personerna som står bredvid bilen.

Registreringshandlingen avslöjade sedan att bilen var en Volvo LV120 D av årsmodell 1940, en tidig sådan med chassinummer 120-84.
Såsom auktoriserad Scania-återförsäljare kunde naturligtvis inte Sven Jeppssons köra omkring i en Volvo. Det är säkert anledningen till att man bytte fronten.

En annan av alla de bilder som Roger har på sin eminenta hemsida, visar en Klöckner http://tow.se/oldcar/s510068.htm som maskerats till en Scania-Vabis 2F10 eller F40.

Det finns säker fler exempel på sådana här äldre konverteringar.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Äldre "Wannabees"

Inläggav Anders Ason » 02 jun 2013, 09:12

Är det inte varumärkesintrång? :D

Vi har väl sett ett antal sådana maskeringar på forumet om jag inte minns fel?
... och blandningar, ex.vis Volvo med Scania drivlina o s v.

Lite kul är det.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Återgå till Allmänt Veteransnack