Sida 1 av 1

Regga A-traktor till lastbil?

InläggPostat: 21 maj 2013, 22:27
av Gregerr
Har sökt en veteran boggi trailerdragare.
Verkar rätt svårt att hitta, däremot dyker det titt som tätt upp Epa / a-traktor registrerade bilar.
Går det att göra en omregistrering till lastbil igen?
Jag menar, förhållandevis lätt!
Eller finns det massa nya regler som måste uppfyllas?

Re: Regga A-traktor till lastbil?

InläggPostat: 21 maj 2013, 23:25
av Reid Hulting
Om bilen som är traktorregistrerad överrenstämmer med hur den var innan den traktorregistrerades är det lätt, för då har du ett gammalt reg.bevis som visar hur den var som bil. Är den ändrad, avkortad ram eller annan påbyggnad, så blir det lite besvärligare men inte omöjligt. Man behöver då visa att ändringarna är gjorda på ett riktigt sätt. Så det bästa är att hitta, för din del, en dragbil som endast är ändrad så att växellådan blivit spärrad när den traktorregistrerats.

Reid.

Re: Regga A-traktor till lastbil?

InläggPostat: 22 maj 2013, 08:35
av Gregerr
Tack Reid!

Låter bra.
Funderar på en annan sak, men samma ärende.
Jag hade en scania 56, tr registrerad med lastvikt på ca. 6000kg.

Kollade även på en boggie Titan för ett tag sen som hade lastvikt ca. 12000kg.

På en flakbil säger det sig ju själv, men på trailer dragare!?

Re: Regga A-traktor till lastbil?

InläggPostat: 22 maj 2013, 12:28
av Reid Hulting
56:an var väl nedklassad eller så satt vändskivan eller lastytan så placerad, långt bak kanske, att det inte gick att utnyttja full lastförmåga utan att ngt axeltryck blev för högt.
Titanen däremot var byggd med n-värdet på rätt plats för att utnyttja lastförmågan fullt ut.

Reid.

Re: Regga A-traktor till lastbil?

InläggPostat: 22 maj 2013, 21:32
av Gregerr
Jag förstår!

Vändskivan satt rätt långt bak på 56àn.
Satt nog precis över axeln.
Hade en enaxlad tipp trailer efter den.
Fick kanske inte lasta så mycket på den (lagligt)
Men det gick bra.

Om jag går tillbaka till den bilen.
Det beror väl också på trailer vad man får lasta

Var snälla när ni rätta mina korkade frågor :D
tex. får ha ca 6ton axeltryck på dragaren?
om jag har en enaxlad trailer så kanske jag får ha ca 6ton axeltryck på trailer också?
det blir :?: "10ton" last???(6+6-trailer vikt) ingen aning om vad en trailer väger!!
samtidigt låter det som för mycket lastförmåga

om jag har en boggie trailer får jag lasta lite mer men ändå bara ca.6ton axeltryck på dragare.
Last längre bak?? gör man verkligen så?
Så här enkelt och logiskt är det antagligen inte. Men frågar man inte så lär man sig ju inget :oops:


hur som, är den bilen dålig som oreggnings objekt?
tänker på den låga lastvikten?

Re: Regga A-traktor till lastbil?

InläggPostat: 23 maj 2013, 23:20
av lokförare
Om man jämför lastförmågan på en trailerdragare och en motsvarande flakbil
så är maxlasten på dragbilen högre än en flabil det är för påbyggnaden
är lättare på en dragbil
pappa hade en LBS 76:a dragbil den hade maxlast på nästan 14 ton
motsvarande flakbil fick lasta mellan 12-13 ton
vid vägning av ett trailer ekipage som är lastat till full totalvikt så
får inte axeltrycket varken på fram eller bakaxel på bilen överstiga
det som bilen är besiktigad för
totalvikten på en trailer utgår från bilens maxlast plus axeltrycket
på trailern exempel en enaxlad trailer med 8 tons axel
kan besiktigas in med en totalvikt på 8+6 ton
för att kunna utnyttja den totalvikten måste dragbilen ha en maxlast på 6 ton

Re: Regga A-traktor till lastbil?

InläggPostat: 29 maj 2013, 21:59
av Per Thomson
En trailers regbevis är inte samregistrerat på något vis med en viss dragbil, det är helt oberoende. Det är på förarens ansvar att den inte framförs med olaglig bruttovikt eller olagliga axel/boggitryck. Maxlasten som är angiven för tyngre lastfordon är enbart en teknisk garanti från tillverkaren som mestadels är av mindre intresse, mer viktigt är laglig lastförmåga efter tillåten bruttovikt, det senare beror på vilken väg man befinner sig och vad vägen ifråga tillåter samt diverse avstånd mellan axlar, antalet axlar och/eller boggier. Bruttovikt minus tjänstevikt = laglig lastförmåga.

När det gäller regbevis för en påhängsvagn (trailer) så är det inte ovanligt att den redovisar en betydligt högre totalvikt och därmed maxlast än vad den praktiskt/lagligt kan använda. Det beror på att såväl axlar som belastning överförd till dragbilens vändskiva överdimensionerats. Om du blir stoppad på en viss väg och kontrollvägd gäller det först och främst att inga axel och boggitryck överskrids för vad som gäller för vägtypen (BK1/BK2/BK3), sedan gäller att vissa mått uppfylls, dels mått mellan kombinationens första och sista axel som i paragraf 106 anger största tillåtna bruttovikt för aktuell vägtyp dels att axelavståndet mellan fordonen uppfyller minimikraven.

För att regga om din A-traktor till en dragbil så kan du helt bortse från vilken trailer du kommer att använda. Vill du att regbeviset skall ange så hög lastförmåga som möjligt så ska du placera vändskivan på rätt n-värde som Reid förklarat kan ha betydelse.

Om du sedan skulle använda en trailer som är avsedd för en tre-axlig dragbil medan din endast är två-axlig så möter det inget hinder bara du inte lastar den så att något axel/boggitryck överskrids. Givetvis skall alla avståndsmått uppfyllas vilket ofta visar sig svårt för för äldre korta tipptrailers.