Sida 1 av 2

Intressant länk

InläggPostat: 08 apr 2008, 22:11
av Lars-Gunnar
Hittade denna när jag skulle söka efter militärhistoriska lastbilar som Diamond T i Svenska försvaret.

http://www.sktftidningen.nu/zino.aspx?articleID=6607

Lars-Gunnar :D

Re: Intressant länk

InläggPostat: 08 apr 2008, 22:36
av Anders
Lars-Gunnar titta in på http://www.arsenalen.se/fordon3.aspx?f=22 så får du se en bild av en liknande bil :D

Anders

Re: Intressant länk

InläggPostat: 08 apr 2008, 22:44
av Lars-Gunnar
Tack Anders, det var intressant. Ser nätt och fin ut.

Lars-Gunnar :)

Re: Intressant länk

InläggPostat: 08 apr 2008, 23:51
av Per Thomson
Lars-Gunnar, hittade du inget om Diamond T i svenska försvaret?

Jag undrar om det var en sådan bärgare de hade på KA5 1961 när jag gjorde lumpen där?

Re: Intressant länk

InläggPostat: 09 apr 2008, 17:47
av Bent Jensen
Kolla dethär link, och se om der är noget, som virkar bekannt.

Re: Intressant länk

InläggPostat: 09 apr 2008, 17:49
av Bent Jensen
F..n, man får da ochså komma ihåg allt :D
http://www.armyvehicles.dk/diamondfamily.htm

Re: Intressant länk

InläggPostat: 09 apr 2008, 18:13
av Per Thomson
Skulle tro att det var något i klass med T981 men här kanske finns någon "militär" specialist som vet vad det var, Anders, slå i dina pärmar . . .

Re: Intressant länk

InläggPostat: 09 apr 2008, 19:10
av Anders
Kanske kan ha varit en Ward La France bärgare?
Fanns ju sådana med i armén.
Hittade några bra bilder på nätet; http://www.mmvsgogr.ch/fahrzeuge/fahrzeuge/bild071.htm

Anders

Re: Intressant länk

InläggPostat: 09 apr 2008, 22:18
av Per Thomson
Nix!
Lutar mer åt den största Diamonden.
Finns det inga arkiv om vilka modeller som fanns var?

Vid ett repmöte 67 hade jag en inhyrd civil Regent som jag lyckades lägga i diket på Hemsön. :oops: Då tänkte de ta den stora Diamonden för att bärga mig men färjan klarade inte Diamondens vikt eller axeltryck påstod de, så det var en rejäl sak med andra ord eller också var det en liten färja. Egentligen var det nog inte någon bärgare utan den hade en typ av lyftanordning för att sätta kustkanonerna på plats. Kanske de sedan hade modifierade myrslokar till detta?

Nåväl, det kom två Volvo 934:or? , det är väl den med 6x6 och Titan sugmotor 150 hk, och till slut var Regenten på banan igen.

Re: Intressant länk

InläggPostat: 09 apr 2008, 22:43
av Lars-Gunnar
Per Thomson skrev:Lars-Gunnar, hittade du inget om Diamond T i svenska försvaret?

Jag undrar om det var en sådan bärgare de hade på KA5 1961 när jag gjorde lumpen där?


Nej, jag hittade inget men jag har en svag minnesbild av att det var en tungdragare som drog stridsvagnarna. Före hade de måst använda 2 Volvo dragare (6-hjulsdrivna och höga modellen) i par för att dra den tyngsta stridsvagnen. Har sett bilder på det kanske i en bok. Diamond T 981 med 201 HK tror jag inte blev så långlivad eller köptes i så många exemplar. De såldes ut till den civila marknaden och in kom väl Scania-Vabis som ju hade 205 HK och var normalbred och inte så tung som Diamonden.

Tänker att det var som bilden visar i den länk som Bent har lagt in.

Lars-Gunnar :)

Re: Intressant länk

InläggPostat: 10 apr 2008, 17:17
av Anders
Satt och läste det som skrivits, och en tanke som slog mig. Kan det ha varit en Brockway kanske? :)
Bild

Anders

Re: Intressant länk

InläggPostat: 10 apr 2008, 17:31
av Per Thomson
Jomenvisst :)
särskilt lyftaggregatet också, var är bilden tagen om man får fråga, och har du några uppgifter om var den användes?
Jag är nu beredd att ångra Diamondvalet :|

Re: Intressant länk

InläggPostat: 10 apr 2008, 18:05
av Anders
Tänkte att det kunde vara en Brockway när du skrev om lyftanordningen
Brocken på bilden stod utanför Militärfordonsmuseum i Malmköping tidigare. Inte helt säker på var den befinner sig nu.
Användningsområdet för dem var nog lite varierande, ska ta och luska lite i det. Vad jag vet så fanns de bla. i flygvapnet och kustartilleriet.
Dragterrängbil 954 var den officiella benämningen.
Ungefär 100 stycken köptes in efter kriget.

Har för övrigt en Zenith-förgasare till en Brockway stående i fönstret hemma, sambon är inte lika övertygad som jag att den pryder sin plats :mrgreen:

Anders

Re: Intressant länk

InläggPostat: 10 apr 2008, 19:50
av Bent Jensen
När jag holt på med min ltgb912'ar nångång i mitten av 90-talet hadde Terrän-Axel i Partille ved Götebor ett par stycker brockway ståande i driftklar stand. Ved inte vad som har hännt med dom

Re: Intressant länk

InläggPostat: 10 apr 2008, 19:54
av Anders Ason
Anders skrev:...
Har för övrigt en Zenith-förgasare till en Brockway stående i fönstret hemma, sambon är inte lika övertygad som jag att den pryder sin plats :mrgreen:

Anders


    Vilken av dem tänker du behålla? :roll:

    /Anders :wink: