Sida 1 av 1

Regler Veteranare

InläggPostat: 07 apr 2008, 18:02
av Samuel
Hej

Har några funderingar om regler för veteranlastbilar.
Om man ej driver åkeri utan bara har lastbilen som "nöjeskörning" som privatperson faller man då under regler med kör och vilotider samt färdskrivare.
Hur funkar det med last osv, någon som har synpunkter på det när den ej går i godstrafik?


Hoppas att ni förstår mina "novis" frågor.

MVH Samuel

Re: Regler Veteranare

InläggPostat: 07 apr 2008, 18:29
av Stormagnus
Hej
Det finns inga regler för färdskrivare och arbetstider om du inte kör den i yrkesmässig trafik. Däremot kan försäkringsbolaget ha synpunkter på körning med last beroende på vilken typ av försäkring du har.(Veteranförsäkring/entusiastfordon).

Re: Regler Veteranare

InläggPostat: 07 apr 2008, 19:15
av Lulebjörnen
http://www.vv.se/filer/34523/pm_2008_januari.pdf finns det på ett språk begripligt även för vanligt folk vad som gäller om färdskrivare och kör o vilotider. Även veteranfordon nämns där.

Re: Regler Veteranare

InläggPostat: 13 maj 2008, 10:15
av 240 Cross
Hej.

Jag ny användare här på forumet, har dock tittat runt några månader.
Lyfter den här tråden i hopp om klarhet från er som åker runt i veteranlastbilar.

Vi har en Volvo B58 -72 som är lastbilsregistrerad med "husbilsinrdening".

Vi blev stoppade av polisen på E4 Gävle norr när dom upptäcker att vi inte har någon godkänd färdskrivare installerad i bussen blev det lite problem. Farbror blå tyckte först att vi inte skulle få fortsätta färden eftersom vi saknde detta.
Efter lite överläggning så gick det bra att fortsätta.

Vi fick se texten på sidan 8 i länken ovan, och då känndes det lite svårt att motivera varför vi skulle slippa färdskrivare. Det var bara att ta emot böter på 3000:- och gilla läget.

När jag kom hem har jag tittat i den här promemorian själv och det enda som verkar ta oss ur det här att undantag I som gäller veteranfordon.

Hela den här soppan är helt otrolig, vi är två förare med BE CE jag har även DE men om vi hade regat bussen som tung personbil hade nästan vem som helst fått köra den, hur länge som helst.
Bussen är skattebefriad och rullar 1000-1500 mil per sommar och nu ska vi måste installera en ny färdskivare för många tusen kronor :evil:

Hur gör ni med alla gamla lastbilar som ägs av privatpersoner och rullar till och från veteranbils träffar?

Tacksam för svar som reder ut det hela

//Tomas

Re: Regler Veteranare

InläggPostat: 14 maj 2008, 01:49
av arnfinn
Tja vet ikke om norske regler duger for ditt spørsmål, men min brors 140 fra -76 har skriver fra den tiden før den ble en veteran og den sitter der fortsatt. Og nå ble jeg litt usikker på om han faktisk bruker den, men det finnes iallefall ikke krav om ferdsskriver på en veteranlastebil.

Hvordan alt nå er så må jeg si meg enig i din betraktninger om det firkantige i regelverket - det finnes ikke ingen mulighet for intelligent skjønn hos farbror blå.

Et annet eksempel: For noen år siden innførtes vektbegrensingen på 3500 kg tillatt totalvekt for førerkort klasse B. En mann jeg kjenner til var ikke klar over reglene og da han med sin Chevy pick-up med slep dukket opp i farbror blå's kontroll fikk han kjøreforbud og bot. Når han koplet av slepet og kjørte for å bytte bil ble det lovlig fordi han da med en Toyota Hilux akkurat gikk under vektgrensen. En Hilux med halve bilvekten, halve motoreffekten og en tredjedels motorvolum ble en lovlig kombinasjon med det slepet. Spørsmålet er - fremmer det trafikksikkerheten?

Denne tankegangen kommer dessuten til uttrykk i avgiftsregimet på nye biler hos oss. Vekt skattes hardt fordi det er synonymt med store biler, så når bilene stadig blir tyngre av sikkerhetsfremmende detaljer må man stadig kjøpe mindre bil for den samme summen. Og mindre biler har dårligere beskyttelse for passasjerene... :x Man skyver miljøet foran seg, pumper opp mer olje og gass enn noen gang, mens småbarnsforeldre som har mest behov for bil tvinges til å kjøpe små og eller gamle biler.

Heia Norge! Vi er en nasjon av hyklere med internasjonalt format.

Re: Regler Veteranare

InläggPostat: 15 maj 2008, 11:42
av Rickard
240 Cross skrev:Hej.

Jag ny användare här på forumet, har dock tittat runt några månader.
Lyfter den här tråden i hopp om klarhet från er som åker runt i veteranlastbilar.

Vi har en Volvo B58 -72 som är lastbilsregistrerad med "husbilsinrdening".

Vi blev stoppade av polisen på E4 Gävle norr när dom upptäcker att vi inte har någon godkänd färdskrivare installerad i bussen blev det lite problem. Farbror blå tyckte först att vi inte skulle få fortsätta färden eftersom vi saknde detta.
Efter lite överläggning så gick det bra att fortsätta.

Vi fick se texten på sidan 8 i länken ovan, och då känndes det lite svårt att motivera varför vi skulle slippa färdskrivare. Det var bara att ta emot böter på 3000:- och gilla läget.

När jag kom hem har jag tittat i den här promemorian själv och det enda som verkar ta oss ur det här att undantag I som gäller veteranfordon.

Hela den här soppan är helt otrolig, vi är två förare med BE CE jag har även DE men om vi hade regat bussen som tung personbil hade nästan vem som helst fått köra den, hur länge som helst.
Bussen är skattebefriad och rullar 1000-1500 mil per sommar och nu ska vi måste installera en ny färdskivare för många tusen kronor :evil:

Hur gör ni med alla gamla lastbilar som ägs av privatpersoner och rullar till och från veteranbils träffar?

Tacksam för svar som reder ut det hela

//Tomas


man blia aldrig klok på alla dessa regler... Men borde inte du slippa undan iom att det är en veteranare som används icke-komersiellt... sid 11. Det som står på sidan 7 gäller troligtvis nyare c-reggade husbilar, dessa måste ha godkänns färdskrivare. Kan inte bli billigt. Kalibrering vart annat år dessutom...