Veteranlastbilar som man funderar över

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Veteranlastbilar som man funderar över

Inläggav Lars-Gunnar » 09 jun 2010, 22:46

Häromdagen då det var väggen att komma in på forumet provade jag via Bosse Norvinged hemsida. Det brukar funka men inte denna gång. Då ägnade jag mig åt att surfa på hans hemsida och titta på nostalgiska foton. När jag så var i gång såg jag att det fanns:

2 Volvo L 249 boggiebilar och rundnosar där man på ena stället kunde läsa att det och det fattades sedan var det bara att köra så den bilen har jag inte sett. Det skulle vara en bil med rödmilad grill, svarta skärmar och grön hytt och grönt flak med hytthöga lämmar.

Den andra är grå i chassiet, har blå tidsenlig hytt och huv med svarta skärmar. Verkade bara fattas flaket. Fotot var taget bakifrån. Detta fordon har jag ännu inte sett röken av. De båda fordonen tillhör ju en epok då långtrad på allvar började spira och att få se dessa tillsammans skulle vara ett antiklimax.

Någon som vet vad som händer/hänt med renoveringarna? Har man stött på problem iform av delar?

Jag är inte gammal nog att minnas dessa för den tiden kollosala bilar men jag tror att de som är födda 1940 och bakåt minns dessa. Jag har dock minne av en Volvo L 233 rundnos tror jag det var som var 2-axlig, helsvart med volvogrå ram och HIAB vireskran med enaxligt släp som sågverket hemma körde rimmer med. Det var nog 1952-53.

Jag säger kollosala och när man ser på gamla bilder är vissa chaufförer så långa att de är jäms med hyttaket. Volvo var ju ingen hög och furius bil men den kunde ju vara lika lång som andra bilar somn var gjorda för långtrad.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Återgå till Allmänt Veteransnack