Sida 1 av 1

Träff med Diesellok

InläggPostat: 07 maj 2010, 18:08
av Per Thomson
Nu gott folk är vi inte tyngst längre i veteransammanhang för rörliga fordon. Den 14 och 15 maj arrangeras det en träff för en speciell typ av diesellok i Ängelholm. Loken kommer från bl a Norge och Danmark och är av den typ som GM konstruerade och som byggdes på licens av NOHAB i Trollhättan. Ett tågsätt med makadam skall dras från Åstorp till Ängelholm så att entusiaster kan filma och framförallt spela in ljud när dieselmotorerna får arbeta för högtryck. Under lördagen skall man också försöka sig på att spela en symfoni med hjälp av lokens signahorn, det ni :lol:

SJ köpte aldrig dessa lok men idag har (eller har haft) något svenskt tågbolag denna typ av lok som köpts från Danmark (DSB). Många länder runt om i världen hade dessa lok som standardtyp och de används ännu.

Lite utanför veteranlastbilar men i viss mån närbesläktat.

Re: Träff med Diesellok

InläggPostat: 07 maj 2010, 20:07
av jonas a

Re: Träff med Diesellok

InläggPostat: 08 maj 2010, 00:17
av Henric
Hejsan.
Ser ett sånt lok två ggr om dan. Drar ett långt timmerlass till Mönsterås och passerar Emmaboda dör jag bor. Var på sanering av oljeutsläpp för några år sen. En smörjoljeslang hade gått av, 600l hade läckt ut. Loken finns som v12 och v16.

Re: Träff med Diesellok

InläggPostat: 08 maj 2010, 01:21
av Lars-Gunnar
Dessa NOHAB-lok ärväldigt charmiga. De ser lite ledsna ut med sina sneda fönster men de är bland de finaste som trafikerar svenska spår.

Lars-Gunnar :)

Re: Träff med Diesellok

InläggPostat: 16 maj 2010, 23:40
av Per Thomson
Kunde inte låta bli att visa dessa bilder trots lite OT. Ljudet finns tyvärr inte med från de 1500 kusarna från V12:an som var en 2-takts diesel med avgasventil och kompressormatning för in-luften. 300 liter i timmen var förbrukningen. Bilderna är tagna på krönet av Hallandsåsen.

IMG_3128.JPG
IMG_3128.JPG (136.5 KiB) Visad 10808 gånger

IMG_3129.JPG
IMG_3129.JPG (179.23 KiB) Visad 10808 gånger

IMG_3137.JPG
IMG_3137.JPG (195.98 KiB) Visad 10808 gånger

IMG_3138.JPG
IMG_3138.JPG (178.91 KiB) Visad 10808 gånger

IMG_3141.JPG
IMG_3141.JPG (190.85 KiB) Visad 10808 gånger

IMG_3142.JPG
IMG_3142.JPG (174.49 KiB) Visad 10808 gånger

IMG_3146.JPG
IMG_3146.JPG (181.34 KiB) Visad 10808 gånger

IMG_3147.JPG
IMG_3147.JPG (176.42 KiB) Visad 10808 gånger

IMG_3150.JPG
IMG_3150.JPG (165.16 KiB) Visad 10808 gånger

IMG_3152.JPG
IMG_3152.JPG (171.76 KiB) Visad 10808 gånger

IMG_3154.JPG
IMG_3154.JPG (186.11 KiB) Visad 10808 gånger

Re: Träff med Diesellok

InläggPostat: 16 maj 2010, 23:49
av Lars-Gunnar
Per Thomson skrev:Kunde inte låta bli att visa dessa bilder trots lite OT. Ljudet finns tyvärr inte med från de 1500 kusarna från V12:an som var en 2-takts diesel med avgasventil och kompressormatning för in-luften. 300 liter i timmen var förbrukningen. Bilderna är tagna på krönet av Hallandsåsen.



Den T41:a som är som första bild är den som kom 1960 och hade exakt denna blåa, vita och röda lackering som jag tycker är så fin jämförd med alla andra målningar. TGOJ:s ombyggda T44:or till RD-lok är också fina i färgen. RD står för radiostyrd.

Ja, vi som är lastbilsintresserade har också visst intresse av tåg, grävmaskiner och bandtraktorer. Samma sak för de som har sitt intresserade av tåg och figurerar på tågforumet.

Lars-Gunnar :D

Re: Träff med Diesellok

InläggPostat: 17 maj 2010, 07:30
av Anders Ason
Vilka maskiner! Ett av loken heter väl Rapid, eller har jag fel? I så fall går det ett dagligen mellan Västervik och Linköping med timmerlass. De ser ut att gå fortare än de gör! Vet inte när de är byggda men de har ju funnits ett tag och har ett skönt 50-tal stuk.

Ett RC-lok väger väl lite drygt 50 ton (drar omkring på en tung trafo bl a), vad kan då loket med V12:an väga?

Får väl då visa Sveriges för närvandes starkaste lok nedan med en 50 liters commonrailmotor från Cummins Det sexaxliga loket har en axellast på 25 ton, alltså en totalvikt på 150 ton. Startdragkraften är 450 kN.

Den ombyggda loktypen kallas för T46 GPC, Green Power Concept. Det har färdigställts i samarbete mellan LKAB och företaget Euro Maint Rail. Totalt ska tre lok levereras till årsskiftet 2011 - 2012.



T46_641_62733i641.jpg
T46_641_62733i641.jpg (46.61 KiB) Visad 10798 gånger

Re: Träff med Diesellok

InläggPostat: 17 maj 2010, 11:46
av johnny013
Nu vill jag inte vara någon messershmidt men utseendmässigt är Rapid lok och mz lika men rapid är ett El lok och har inte så mulligt hjud som Mz .Det händer att det passerar något rapidlok genom Linköping men jag tror det är ren nostalgiresa annordnad av någon Museeförening.
Ha en bra dag. Johnny
:D

Re: Träff med Diesellok

InläggPostat: 17 maj 2010, 12:30
av Anders Ason
Tack, det är bara bra om det blir rätt, men bortsett från strömavtagarna så ser de banne mig likadana ut! :mrgreen:

(På håll)


Re: Träff med Diesellok

InläggPostat: 17 maj 2010, 12:40
av Anders
Det var riktigt fina bilder Per!
Håller med dig Lars-Gunnar att den blå-vit-röda lackeringen som T-41;an har är riktigt tjusig!

När vi ändå är inne på V12;or, så tänkte jag passa på att tipsa om ett par kallstarter av diesellok.
Skruva upp volymen på högtalarna, luta er tillbaka och njut! :mrgreen:

http://www.youtube.com/watch?v=CG91fYHcm-k
http://www.youtube.com/watch?v=pv_cGG56QA4&NR=1

Anders

Re: Träff med Diesellok

InläggPostat: 17 maj 2010, 17:35
av gunnilse
Bild

Dessa tåg med alla förseningar :D
Detta var min arbetsplats i många år dock ett minne blått numera..
// Thomas