På admin. uppmaning inleder jag väl ett nytt ämne. Vill man det ska gå fort utför i livet, bör man pröva att köra på Norge. Sent -70 tal körde jag timmer till Norge, främst massa till Skogn, utanför Levanger, men även sågtimmer till Trones brug i Verdal och Van Severn i Namsos. Vinterväghållningen på den tiden, höll långt ifrån svensk standard. Eller rättare sagt, den höll ingen standard alls. Närheten till Golfströmmen gjorde klimatet nyckfullt. När man passerar in i Norge från västjämtland, ska man först ner för Skalstufjället, sedan en lång utförslöpa med berg på ena sidan, och en älv på andra sidan. Som grädde på moset, ett par ställen där man inte borde mötas. En kväll gjorde vi sällskap 2 bilar. Som vanligt användes kom.radion flitigt, när man visste att man inte fick nåt möte. Väglaget verkade strävt och bra, och min kollega var inne i en lång utläggning i nåt ämne, när jag märker att varvräknarn på LBS 110:an sjunker mot noll. Det hade blivit rejält halare längre ner i backen. Nu gällde det dels att få tyst på min kollega, innan han hade hunnit för långt, dels att få stopp på grejerna innan det bar iväg för långt. Några ynka korn med snö på högerkanten hjälpte något, och äntligen släppte kollegan mikrofonknappen. Snabbt som ögat förklarade jag läget, och får då se i spegeln att han är nästan ikapp. Så det var bara att släppa på en bit till, för att han inte skulle dundra in i släpet. På tullgården i Ådalsvollen fanns lite upplogad snö, som jag med Gud i hågen stödde mig mot. Puh!, äntligen stod båda still. Efter att ha plockat på en styrkedja fram, en dubbel och två enkelkedjor på driven, samt ett antal enkelkedjor på boggien och släpet, gick det att rulla vidare. Försökte man klaga hos vevesenet, så hade dom ett standardsvar, nämligen;"bruk kjetting". Men man fick i alla fall en god utbildning i att köra utför på vettigt sätt. En norsk som jag frågade hur han kunde åka så fort på halka, svarade; Det är ju bart inunder!

.