Sida 1 av 1

En liten fordonsgåta

InläggPostat: 07 apr 2010, 21:24
av Stellan
Vad kan detta vara för slags fordon? 8) :P

Bild

/Stellan

Re: En liten fordonsgåta

InläggPostat: 07 apr 2010, 22:29
av Lars-Gunnar
Det är en Merzedes 16 ton. Beteckning vet jag inte om det är LP1617

Lars-Gunnar :D

Re: En liten fordonsgåta

InläggPostat: 08 apr 2010, 10:15
av Per Thomson
Framdelen från MB:n tycks vara ihopskarvad med något av större format, att komma längre kräver nog lite mer ledtråd.

Re: En liten fordonsgåta

InläggPostat: 08 apr 2010, 11:46
av Lasse Hsand
Tjena nånting konstigt är det för efter det stora bultförbandet på ramen verkar det som ramen är av. Men sen fortsätter det nånting i överkant. Men hytten är ju MB som föregående har sagt. Men bilen är ju brandbilsröd kanske något specialfordon inom området. Hälsn Lars

Re: En liten fordonsgåta

InläggPostat: 08 apr 2010, 11:55
av Stellan
Jag hade aldrig sett något liknande innan jag såg den här bilden, och utan reklam på dörren så det kanske är lite svårt att ens kunna gissa sig till användningsområdet. :P

En liten ledtråd kan man få i den här bilden
Bild

/Stellan

Re: En liten fordonsgåta

InläggPostat: 08 apr 2010, 17:05
av Lasse Hsand
Ja det är ju inte bilen i reklamen som går under julen. Alldeles för lite lampor. Hälsn Lars

Re: En liten fordonsgåta

InläggPostat: 08 apr 2010, 17:42
av Per Thomson
Nja du Stellan, det här går inte :?
Eftersom Coca-Cola innehåller diverse skrämmande kemikalier tippar jag att ramen frätts av utspilld Coca-Cola och att man hittat en gammal bakdel från en Mack som man skarvat på :mrgreen:

Du får nog komma med sanningen eller också blir det mer tok-svar enligt detta. :lol:

Re: En liten fordonsgåta

InläggPostat: 08 apr 2010, 18:04
av Stellan
I och med att det inte är ett fordon som finns i Sverige, så kanske det var lite för svårt att gissa. Jag har bara sett den här typen av drickabil i Tyskland, men visst är det väl ändå ett slags specialfordon :wink:

Bild

Bild

/Stellan

Re: En liten fordonsgåta

InläggPostat: 08 apr 2010, 18:28
av Per Thomson
Aha, den ordinarie ramen ersatt av en enda central balk samt att flak/skåp konstruktionen medverkar till sidostabilitet. Kanske det inte var så många diagonalstöd från början utan det visat sig nödvändigt med kompletterande förstärkningar i efterhand?

Ovanlig lösning i alla fall - tur att vi fick facit :D

Re: En liten fordonsgåta

InläggPostat: 09 apr 2010, 23:23
av Lars-Gunnar
Är inte skärmar och fotsteg lite Volvolika?

Jag missförstod frågan och trodde du var ute efter bilfabrikat igen men så läser jag och det var inte så lätt ens när du hade "kjolen" nere. Blev lättare när du visade lite av benen.

Lars-Gunnar :mrgreen:

Re: En liten fordonsgåta

InläggPostat: 10 apr 2010, 09:39
av S-V L44
Dessa chassin är mycket vanliga på marknader som har de typiska "drickabilarna" influerade från USA. Mercedes-Benz-chassin som byggts på detta vis är nog ganska ovanliga då de allra flesta byggs på USA-tillverkade chassin.
Här är ytterligare ett exempel på ett sådant chassi, en IH Loadstar MonoFrame som framgår av bilden.
IH Loadstar - Monoframe.JPG
IH Loadstar - Monoframe.JPG (176.29 KiB) Visad 13528 gånger


Kolla också denna sida viewtopic.php?f=13&t=273&start=15

// S-V L44

Re: En liten fordonsgåta

InläggPostat: 10 apr 2010, 10:27
av Kjell T
Centralrörsram har förekommit på flera personbilar, men som ram för lastbilar är det inte lika känt. Det finns säkert andra användningsändamål än som distributionsbil för drycker som det skulle kunna vara användbart. Hur var det med äldre TATRA lastbilars ram?

Re: En liten fordonsgåta

InläggPostat: 11 apr 2010, 15:42
av Anders
Kjell T skrev:Hur var det med äldre TATRA lastbilars ram?


OT:
Tatra var ju länge anhängare av centralrörsram, vet dock ej om man fortfarande använder sig utav det. Men den mycket välkända Tatra 111 som tillverkades från 1942-1965(!) hade centralrörsram, liksom sin föregångare Tatra 81. Värt att notera är att Tatra 111 redan 1942 hade en direktinsprutad diselmotor samt tryckluftsbromsar!

Lite bilder på en synnerligen vacker lastbil:

http://www.starenakladaky.websnadno.cz/ ... 1_147.html
http://www.t-s27.cz/?id=Technika/Nakl/t ... bmenu=tatr

Anders

Re: En liten fordonsgåta

InläggPostat: 12 apr 2010, 01:30
av Lars-Gunnar
Anders skrev:
Kjell T skrev:Hur var det med äldre TATRA lastbilars ram?


OT:
Tatra var ju länge anhängare av centralrörsram, vet dock ej om man fortfarande använder sig utav det. Men den mycket välkända Tatra 111 som tillverkades från 1942-1965(!) hade centralrörsram, liksom sin föregångare Tatra 81. Värt att notera är att Tatra 111 redan 1942 hade en direktinsprutad diselmotor samt tryckluftsbromsar!

Lite bilder på en synnerligen vacker lastbil:

http://www.starenakladaky.websnadno.cz/ ... 1_147.html
http://www.t-s27.cz/?id=Technika/Nakl/t ... bmenu=tatr

Anders


Håller med dig Anders!

Tatran ser smäcker ut och inte så jättehög heller. Vad som ser så egendomligt ut är Toe-ställningen på bakhjulen. De ser snedställda ut men det där verkar gå till sig när de är tungt lastade. Dessa bilar var ju fantastiska på att köra med full last i lervälling. De var säkert lämpade på vägbyggen och där man byggde hus.

Lars-Gunnar :)

Re: En liten fordonsgåta

InläggPostat: 12 apr 2010, 08:33
av Anders Ason
Tatran hade och har fortfarande pendelaxlar bak, precis som på gamla folkan. Omodernt och inte särskilt bra - men billigt, om man nu ska ha separat avfjädrade hjul som är det bästa för terräng.