Sida 1 av 1

Pannkaksmotor

InläggPostat: 23 mar 2010, 19:54
av S-V L44
I mitten eller början av 60-talet kom farsan och jag att diskutera en del kring en liten grå frambyggd DAF modellastbil som jag då hade.
Bilen var i skala H0 och tillverkad av en tysk modellbilstillverkare, förmodligen antingen Wiking eller Herpa.
Bilen föreställde en 6-8 tons tvåaxlad flakbil med kapell, och om jag nu inte minns fel så såg modellen ut som DAF:s serie A.
Jag minns också att motorpaketet låg undertill mitt i chassiet och farsan sa till mig att det var en pannkaksmotor.
- Var begreppet denna pannkaksmotor, som man ju sällan hör, synonymt med vad vi idag vanligtvis kallar boxermotor eller var det “bara” en vanlig radmotor som lagts på sidan för att spara utrymme i höjdled?
- Om nu modellbilen var en “naturtrogen” kopia av en “riktig” lastbil (som jag då uppfattade att det skulle kunna vara), så har jag inte lyckats klura ut bilens exakta modellbeteckning. Hade DAF någonsin ett pannkaksmotorförsett lastbilschassi?
- Vad skulle vitsen egentligen vara med ett sådant motorarrangemang i en lastbil? Skulle det ge några stora fördelar annat än kanske gynnsammare viktfördelning? Pannkaksmotorer var inte helt ovanligt i en del busschassin, bl.a. Volvo, för att spara utrymme och kanske ge en bättre viktfördelning, men dess nackdelar ur servicesynpunkt har väl gjort att konceptet inte blev populärt?
- Om nu inte min lilla DAF modellbil hade någon motsvarighet i ett riktigt fordon i verkligheten skulle det kunna finnas något annat lastbilschassi som anammat teknologin med pannkaksmotor?

// S-V L44

Re: Pannkaksmotor

InläggPostat: 23 mar 2010, 20:17
av Anders
Tyska Büssing tillverkade flera lastbilar med pannkaksmotor. Det har väl säkert funnits andra med. Dock har jag inte riktgit koll på fördelarna med att lägga motorn på sidan, bakom hytten i lastbilar :)

Anders

Re: Pannkaksmotor

InläggPostat: 24 mar 2010, 01:24
av herrstina-
Pannkaksmotor är en vanlig rak maskin som ligger på sidan. Den mest kända lastbilen är Büssing som sedermera köptes av MAN som använde konceptet tills miljökraven satte käppar i hjulet för grundmotorkonstruktionen. Büssing gjorde även bussar på samma koncept.
DAF lär ha byggt bussar med pannkaka så det är väl rimligt att anta att de även byggt lastbilar med den motortypen.
VOLVO har byggt bussar med pannkaksmotorer sedan 50-talet, det började med D96 som följdes av TD 100 vilken låg i B 58 chassier och slutligen en modernare variant på 10 litersmotorn i B10M chassier. Även där var det miljökraven som diskvalificerade motortypen. Vad jag vet finns inga VOLVOpannkakor idag, förmodligen är grundkonstruktionen för dålig för att fungera liggandes på sidan.

Dom uppenbara fördelarna med konceptet är ju tyngdpunkten och ljudnivån. Hytten lär ju inte bli mycket tystare än om motorn ligger under golvet bakom hytten.

När det gäller service kan jag inte se några nackdelar med pannkakan, snarare tvärtom.

Stina.

Re: Pannkaksmotor

InläggPostat: 24 mar 2010, 22:54
av Lars-Gunnar
Förlåt herrstina men ovanstående mening som jag klippt ut och klistrat in verkar vara en groda så jag kunde inte låta bli :wink:

DAF lär ha byggt bussar med pannkaka...

Tolkning, DAF byggde bussar med hjälp av pannkaka. Kunde inte ha blivit så starkt :wink:

Lars-Gunnar :)

Re: Pannkaksmotor

InläggPostat: 25 mar 2010, 00:41
av herrstina-
Nej min käre Lars-Gunnar, pannkakan var ingen groda. Den är liksom själva ämnet som avhandlas i tråden.
Med den erfarenhet jag har av moderna DAF-konstruktioner finns anledning att förmoda att även deras pannkakor fungerade väl.

Stina.

Re: Pannkaksmotor

InläggPostat: 25 mar 2010, 03:26
av S-V L44
När det nämndes Büssing så hade jag en sådan modellbil också, en blå och röd. Det var kanske denna och inte Daf:en som var försedd med pannkaksmotor?
Det är inte helt lätt att komma ihåg allt man upplevde för sisådär 45-50 år sedan, men pannkaksmotor var det i alla fall.

// S-V L44

Re: Pannkaksmotor

InläggPostat: 25 mar 2010, 10:28
av Kjell T
En annan typ av "pannkaksmotor" var den som Rootes koncernen använde i en del Commer och Karrier lastbilar och bussar. En trecylindrig tvåtaktare med 6 kolvar. Det fann en timmerbil och en buss här i trakten som jag commer ihåg.

Re: Pannkaksmotor

InläggPostat: 25 mar 2010, 20:34
av Lars-Gunnar
herrstina- skrev:Nej min käre Lars-Gunnar, pannkakan var ingen groda. Den är liksom själva ämnet som avhandlas i tråden.
Med den erfarenhet jag har av moderna DAF-konstruktioner finns anledning att förmoda att även deras pannkakor fungerade väl.

Stina.


Min käre herrstina!

Jag menade att det var roligt skrivet. Klart att pannkaksmotorn fanns. Men jag vet inte om du läste allt jag skrev?

Lars-Gunnar :)

Re: Pannkaksmotor

InläggPostat: 25 mar 2010, 20:55
av Anders
Kjell T skrev:En annan typ av "pannkaksmotor" var den som Rootes koncernen använde i en del Commer och Karrier lastbilar och bussar. En trecylindrig tvåtaktare med 6 kolvar. Det fann en timmerbil och en buss här i trakten som jag commer ihåg.


Var det med motverkande kolvar?
Anders

Re: Pannkaksmotor

InläggPostat: 25 mar 2010, 23:14
av Bo Norvinge
Anders skrev:Var det med motverkande kolvar?
Anders


Ja, en s.k. motkolvsmotor.

Re: Pannkaksmotor

InläggPostat: 26 mar 2010, 10:33
av Per Thomson
Bild nr 7 här http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=755 visar en Büssng flyttbuss med motorn mitt under ramen. Stockholms lokaltrafik köpte under mitten av 60-talet ett stort antal Büssing-bussar.

OT: Stockholms lokaltrafik hette då Stockholms Stadstrafik och bussarna var märkta med SS-logga på sidan. Det märkte en viss uppmärksamhet när leveranskaravanen for genom Tyskland mot Sverige. Jag såg karavanen själv från ett rastställe utefter autobahn.