Sida 1 av 1

The sky is my limit

InläggPostat: 02 feb 2008, 19:06
av Stellan
Jag vet inte vad de hade i de här säckarna, men fullt blev det i alla fall. Eller så nådde de inte högre när de lastade :lol:

Men det häftigaste med den här bilen är ju accessoarerna...blått ljus på kofångaren, ögonlock på strålkastarna, trilexfälgar, tutan på motorhuven. Snacka om att styla sin bil :D

Bild

/Stellan

InläggPostat: 02 feb 2008, 19:22
av Per Thomson
Intressant bild, vet du vilket land den hör hemma i?
Är det egen bild eller var har du hittat den?

Om man tittar noga ser man en distansplatta under fjäderpaketet. Så gjorde man för att få plats med 24" hjul. Misstänker att däckdimensionen är 12". Vid körning över öknar minskade man lufttrycket i däcken till hälften och då höll inte den vanliga dimensionen 11.00 x 20.

Här skulle man också kunna anta att överdimensionen berodde på att man alltid lastar så mycket man kan få på. Var i Thailand för 6 år sedan och såg en betydligt mindre bil med 15 ton cement i botten och fullt styckegodslass ovanpå.

InläggPostat: 02 feb 2008, 19:27
av Stellan
Kommer inte ihåg om det är Iran eller Irak. Men jag har för mig att Volvo var stora i Iran, och Scania i Irak.

Den här skylten stod en bit innan Scanias fabrik i Iscanderia, några mil från Bagdad. Att det är några år sedan bilden togs kanske man kan ana av bilmodellen :)
Bild

/Stellan

InläggPostat: 02 feb 2008, 19:30
av Lars-Gunnar
Volvomärket på kylaren ser ju pyttelitet ut och där ser det ut att sitta 2 brandgula lampor/reflexer.

Den är nog kraftigt övrlastad. Mycket vanligt i dessa länder. Om det är ris i säckarne så blir det ju mer än den är specad för. Trilexfälgarna var ett krav från dessa länder i Asien så Volvo satte dit dem men det är onekligen annorlunda en vanlig tallriksfälg.

Är det någon slags luftrenare som sitter på skärmen?

Lars-Gunnar

InläggPostat: 02 feb 2008, 19:38
av Stellan
Det är en luftrenare på skärmen, nästan alla bilar i de länderna har en större eller en extra luftrenare.

/Stellan

InläggPostat: 02 feb 2008, 19:44
av Lars-Gunnar
Det är definitivt iran Volvon kommer ifrån. De är dtora där som Stellan säger medan Scania har Irak.

Lars-Gunnar :)

InläggPostat: 02 feb 2008, 22:37
av Thomas Almen
Det här med max.last är nog ett svenskt påhitt. En bekant jobbade i Sydafrika i ett antal år. Han hade goda kontakter med en Scania representant på trakten , som berättade följande. En holländare som drev åkeri där nere, svor på Scanias banjor,( bakaxelhus). Dom hade en förmåga att kröka sig. Efter att flera gånger förstärkt banjorna, utan förbättring, tog verkmästarn en lastad bil och åkte ner till hamnen, där det fanns en våg. Förklaringen till bakaxelproblemen kom direkt, lastvikten låg på 27 ton. Bilarna som användes var LBT 140-265, alltså specade som tungdragare. Och ändå höll dom inte.

InläggPostat: 03 feb 2008, 00:18
av Lars-Gunnar
Inte så konstigt! Om den hade en maxlast på 15 ton och de hade lagt på 2 ton till skulle dom inte haft något problem. 27 ton är ju åt hvete nära det dubbla.

Vi skall också komma ihåg att dessa bilar kunde få gå på vägar i ödemarken som blivut förstörda av regnet (6 mån) och skapat en väg som buktade åt alla sidor, hade skapat stora bulor som de måste sicksacka emellan. Har set bilder på en Magiruz som havererade efter en sådan väg.

Klicka här: http://www.toprun.ch/truck/08-2005/Keny ... enjoy.html

Klicka sedan på Kenya -South Sudan

Du får en massa lastbilar längst ner. Klicka på den första till vänster med en grön pil. Då kan du bläddra dig igenom alla foton genom att hela tiden klicka på denna ikon.

Lars-Gunnar :)

InläggPostat: 04 feb 2008, 11:20
av Per Thomson
Lars-Gunnar skrev:Inte så konstigt! Om den hade en maxlast på 15 ton och de hade lagt på 2 ton till skulle dom inte haft något problem. 27 ton är ju åt hvete nära det dubbla.

Vi skall också komma ihåg att dessa bilar kunde få gå på vägar i ödemarken som blivut förstörda av regnet (6 mån) och skapat en väg som buktade åt alla sidor, hade skapat stora bulor som de måste sicksacka emellan. Har set bilder på en Magiruz som havererade efter en sådan väg.

Klicka här: http://www.toprun.ch/truck/08-2005/Keny ... enjoy.html

Klicka sedan på Kenya -South Sudan

Du får en massa lastbilar längst ner. Klicka på den första till vänster med en grön pil. Då kan du bläddra dig igenom alla foton genom att hela tiden klicka på denna ikon.

Lars-Gunnar :)


Ja, man kan verkligen se intressanta bilder på den "siten". Jag undrar just vad det är för del som brustit och som man reparerar genom att ta bit av den fasta nyckeln och svetsa på? Sedan glödgar man det hela in en tunna och förmodligen härdar efteråt. Mekanikern verkar kunna en del om stålbearbetning. Under tiden denna reparation pågår har man fotat en hel del annat så fortsätt nedåt bland bilderna så återkommer vi till Magirusen. Där kan ses hur man utnyttjar rambalken som fixtur till att räta det krökta parallellstaget.

Ytterligare intressant fråga att ställa är: Vad var det för transport? Av vad och för vem?

Kanske de skulle behövt en Myrslok i stället? :)

När det gäller södra Sudan så har min dotter dessa upplevelser:
Bild
Längre gick det inte att komma den här gången.
Bild
En sjuksköterska för Läkare utan gränser tar sig fram ändå.