Lars-Gunnar skrev:Inte så konstigt! Om den hade en maxlast på 15 ton och de hade lagt på 2 ton till skulle dom inte haft något problem. 27 ton är ju åt hvete nära det dubbla.
Vi skall också komma ihåg att dessa bilar kunde få gå på vägar i ödemarken som blivut förstörda av regnet (6 mån) och skapat en väg som buktade åt alla sidor, hade skapat stora bulor som de måste sicksacka emellan. Har set bilder på en Magiruz som havererade efter en sådan väg.
Klicka här:
http://www.toprun.ch/truck/08-2005/Keny ... enjoy.html Klicka sedan på Kenya -South Sudan
Du får en massa lastbilar längst ner. Klicka på den första till vänster med en grön pil. Då kan du bläddra dig igenom alla foton genom att hela tiden klicka på denna ikon.
Lars-Gunnar

Ja, man kan verkligen se intressanta bilder på den "siten". Jag undrar just vad det är för del som brustit och som man reparerar genom att ta bit av den fasta nyckeln och svetsa på? Sedan glödgar man det hela in en tunna och förmodligen härdar efteråt. Mekanikern verkar kunna en del om stålbearbetning. Under tiden denna reparation pågår har man fotat en hel del annat så fortsätt nedåt bland bilderna så återkommer vi till Magirusen. Där kan ses hur man utnyttjar rambalken som fixtur till att räta det krökta parallellstaget.
Ytterligare intressant fråga att ställa är: Vad var det för transport? Av vad och för vem?
Kanske de skulle behövt en Myrslok i stället?
När det gäller södra Sudan så har min dotter dessa upplevelser:
Längre gick det inte att komma den här gången.
En sjuksköterska för Läkare utan gränser tar sig fram ändå.