Sida 1 av 3

Nyscannat

InläggPostat: 30 jan 2008, 23:16
av Stellan
Tänk vad enkelt det var förr, inga el-hissar eller luftkonditionering som kunde gå sönder. Instrumenteringen lärde man sig på några minuter, till och med utan att läsa manualen :lol:

Bild

En liten detalj på den här bilden: titta hur föraren håller högerhanden. Jag körde upp för trafikkortet i Boden februari 1976 i just en N88 med ett treaxligt bandtraktorsläp...men blev kuggad, just för att jag höll handen på växelspaken för mycket och för länge.

/Stellan

InläggPostat: 30 jan 2008, 23:34
av Stellan
Mycket Volvo blir det ju :P

F88 och ett gäng amazoner från -68 på väg ut från Torslandaverken genom TX-porten, som för övrigt finns kvar idag med lite ändrat utseende.

Bild

/Stellan

InläggPostat: 30 jan 2008, 23:45
av Stellan
Snacka om tungviktare, treaxlig bil med navreduktion och ett fyraxligt släp. Det var nog större chans att få p-böter än fortkörningsböter med ett sådant ekipage. :lol:

Bild

/Stellan

InläggPostat: 31 jan 2008, 00:01
av Nisse
Tack för dessa fina bilder. :)
Chauffören i N88an håller kanske handen på växelspaken för att på bilden förtydliga att det finns ett hög/lågväxelreglage där? :lol:
Var det en miltär uppkörning du gjorde i Boden?

InläggPostat: 31 jan 2008, 00:12
av Stellan
Nisse skrev:Tack för dessa fina bilder. :)
Chauffören i N88an håller kanske handen på växelspaken för att på bilden förtydliga att det finns ett hög/lågväxelreglage där? :lol:
Var det en miltär uppkörning du gjorde i Boden?


Jag tror nog att det är en gammal avdankad chaufför som de lånat till fotograferingen, och fotograferna har ju ingen riktig koll på hur det ska vara 8)

Det var en militär bil, men en civil besiktningsman. Att jag körde upp i Boden beror på att jag egentligen tillhörde Ing3, men gått på kurs till bandtraktormekaniker i Jönköping. Jag hade övningskört med bandtraktorsläp och F86 på A6 i Jönköping, men blev kuggad även där. Körning och teori gick bra, men killen sista killen som körde upp innan lunch gjorde cabriolet av en Cat 941B. Besiktiningsmannen kuggade alla efter lunchen...vet inte riktigt, men det kan ju ha med varandra att göra de där sakerna :shock: :lol:

/Stellan

InläggPostat: 31 jan 2008, 00:27
av Lars-Gunnar
Tack Stellan, En bild som på förarhytt och instrumentpanel precis som jag minns den från Titanen. Bara bra att du visar Volvobilder.

Lars-Gunnar :)

InläggPostat: 31 jan 2008, 19:40
av Åkarns Kalle
Hej Stellan otroligt fina bilder !!

du skriver om bild ett instumentering lärde man sig på några minuter
och att det var enkelt då håller helt med dig, nu tycker jag att allt är
så tillkrånglat.

fråga: var det bättre då ?

mvh Åkarns Kalle

InläggPostat: 31 jan 2008, 19:52
av Lars-Gunnar
Ursäkta att jag blandar mig i men förr var det ju raka rör. Inget konstigt och 20 blinkande lampor vid starten. Runt 1955 och framåt då jag började följa med så var det ju inget märkvärdigt. Inte ens skrivarbladet var det så himla noga med heller. Byte 1 gång i veckan tror jag.

Sedan växlingen: 5 hög o 5 låg och backen. Himla enkelt.

Lars-Gunnar :wink:

InläggPostat: 31 jan 2008, 20:26
av Stellan
Åkarns Kalle skrev:Hej Stellan otroligt fina bilder !!

du skriver om bild ett instumentering lärde man sig på några minuter
och att det var enkelt då håller helt med dig, nu tycker jag att allt är
så tillkrånglat.

fråga: var det bättre då ?

mvh Åkarns Kalle


Det kanske inte var bättre förr, men det var både trevligare och lugnare. Om du inte hann med allt på en och samma dag så kom det ju alltid en morgondag.

Att man kunde få en i stort sett ögonblicklig bild av intrumenteringen och förstå funktioner tyckte jag var otroligt skönt när man var ny och grön. Idag tar det en stund innan alla datorer och komunicerat så att du kan starta motorn, sedan måste du kanske bläddra igenom en hel massa menyer i displayen för att kolla vissa saker. När det är gjort så ger du dig på nästa dator...färdskrivaren. Återigen en massa menyer som tar tid.

Förr drog du upp oljestickan, kollade kylarvattnet och om det var söndag så satte du i veckans diagrambunt i skrivaren. Kanske lite generaliserat, men det kändes enklare förr...ju förr dess bättre, och så förr som det är nu har det aldrig varit tidigare :D

/Stellan

InläggPostat: 02 feb 2008, 00:39
av Stellan
Enkelt och lättfattligt...inga displayer eller annat elektroniskt otyg förr. Det är bara en väsentlig sak sak som saknas på bilden, men vilken? :D

Bild

/Stellan

InläggPostat: 02 feb 2008, 01:51
av arnfinn
Tenker du på splitten så skal den vel være en bit til høyre og fram i frontruta?????

Nei kanskje ikke det som er i fråga.

InläggPostat: 02 feb 2008, 10:18
av Thomas Almen
Är den så gammal så torkarreglaget sitter uppe i taket, vid framrutan?.

InläggPostat: 02 feb 2008, 18:55
av Stellan
Torkarreglaget sitter på motorn i taket, och de första F88:orna tror jag inte hade split. Jag tänkte närmast på startknappen...Volvo gömde ju den på sidan av instrumentbrädan :D

/Stellan

InläggPostat: 02 feb 2008, 19:04
av Micke Lund
Hittade denna bild. Fast detta är skala 1:87 :D
[img][img]http://i261.photobucket.com/albums/ii43/SALA73/0069.jpg[/img][/img]

InläggPostat: 02 feb 2008, 19:19
av Stellan
Helt otroligt läckert! Vet du vem som har byggt modellen?

Faktiskt så tycker jag att färgen på lastbilen är nästan identisk den vi hade på EJAB:s bilar innan de blev helblåa. Min trailer var lite smutsig när jag tog kortet, men under skiten så kan man ana de två olika blå nyanserna.
Bild

Färgen kanske syns lite bättre på den här bilden
Bild

/Stellan