Stefan Bengtsson har mailat nedanstående skrivelse till riksdagsledmöterna på listan.
Kopiera texten och skriv under med ditt namn. Maila omgående till beslutsfattarna på sändlistan. Ett rykte säger att det är idag, tisdag 080129, som beslut ska fattas! Ju fler som påtalar problemet desto bättre.
Mvh
Bengt Gustafsson
karin.pilsater@riksdagen.se <karin.pilsater@riksdagen.se>; thomas.ostros@riksdagen.se <thomas.ostros@riksdagen.se>; bertil.kjellberg@riksdagen.se <bertil.kjellberg@riksdagen.se>; bjorn.hamilton@riksdagen.se <bjorn.hamilton@riksdagen.se>; carina.a.elgestam@riksdagen.se <carina.a.elgestam@riksdagen.se>; hans.rothenberg@riksdagen.se <hans.rothenberg@riksdagen.se>; jan.andersson@riksdagen.se <jan.andersson@riksdagen.se>; alf.eriksson@riksdagen.se <alf.eriksson@riksdagen.se>; krister.ornfjader@riksdagen.se <krister.ornfjader@riksdagen.se>; maria.plass@riksdagen.se <maria.plass@riksdagen.se>; berit.hogman@riksdagen.se <berit.hogman@riksdagen.se>; mikael.oscarsson@riksdagen.se <mikael.oscarsson@riksdagen.se>; marie.weibull.kornias@riksdagen.se <marie.weibull.kornias@riksdagen.se>; kent.persson@riksdagen.se <kent.persson@riksdagen.se>; karin.astrom@riksdagen.se <karin.astrom@riksdagen.se>; karin.granbom@riksdagen.se <karin.granbom@riksdagen.se>; per.bolund@riksdagen.se <per.bolund@riksdagen.se>; staffan.anger@riksdagen.se <staffan.anger@riksdagen.se>; borje.vestlund@riksdagen.se <borje.vestlund@riksdagen.se>; goran.pettersson@riksdagen.se <goran.pettersson@riksdagen.se>; eva-lena.jansson@riksdagen.se <eva-lena.jansson@riksdagen.se>; anders.hansson@riksdagen.se <anders.hansson@riksdagen.se>; ake.sandstrom@riksdagen.se <ake.sandstrom@riksdagen.se>; peter.hultqvist@riksdagen.se <peter.hultqvist@riksdagen.se>; carl.b.hamilton@riksdagen.se <carl.b.hamilton@riksdagen.se>; marie.norden@riksdagen.se <marie.norden@riksdagen.se>; stefan.bengtsson.042146114@swipnet.se <stefan.bengtsson.042146114@swipnet.se>; goran.s.persson@riksdagen.se <goran.s.persson@riksdagen.se>; lars.linden@riksdagen.se <lars.linden@riksdagen.se>; bengt-anders.johansson@riksdagen.se <bengt-anders.johansson@riksdagen.se>; gunilla.wahlen@riksdagen.se <gunilla.wahlen@riksdagen.se>; sylvia.lindgren@riksdagen.se <sylvia.lindgren@riksdagen.se>; maria.lundqvist.bromster@riksdagen.se <maria.lundqvist.bromster@riksdagen.se>; lage.rahm@riksdagen.se <lage.rahm@riksdagen.se>; krister.hammarbergh@riksdagen.se <krister.hammarbergh@riksdagen.se>; tomas.tobe@riksdagen.se <tomas.tobe@riksdagen.se>; eva.selin.lindgren@riksdagen.se <eva.selin.lindgren@riksdagen.se>; agneta.berliner@riksdagen.se <agneta.berliner@riksdagen.se>; liselott.hagberg@riksdagen.se <liselott.hagberg@riksdagen.se>; marie.engstrom@riksdagen.se <marie.engstrom@riksdagen.se>; tina.ehn@riksdagen.se <tina.ehn@riksdagen.se>; kg.abramsson@riksdagen.se <kg.abramsson@riksdagen.se>; carina.hagg@riksdagen.se <carina.hagg@riksdagen.se>
I ett regeringsbeslut fick Vägverket i uppdrag av Regeringen att genomföra en översyn av reglerna för entusiast- och veteranfordon. I rapporten föreslår utredaren bl.a. en fast årsmodell som grund för skattebefrielse. Denna gräns är satt till år 1975, d.v.s. att fordon fr.o.m. 1976 kan inte bli skattebefriade. Till detta förslag vill jag framkomma med några synpunkter:
1) Ägare av tunga veteranfordon, bussar och lastbilar, är många gånger privatpersoner som gör en kulturhistorisk gärning. De håller ett rullande museum utan statliga anslag. Om skattebefrielsen ändras till att bli en fast gräns kommer epokintressanta fordon som är nyare än 1975 års modell att skrotas ut eller exporteras. Det är en betydande kostnad att betala såväl vägavgift som vägskatt, bara vägavgiften är cirka 13 000 kronor per år. Vem kan som privatperson betala detta för 100-150 mils körning under 3-4 månaders körning på sommaren?
2) Att tunga äldre lastbilar och bussar riskerar att användas i annat syfte än som veteraner styrs alldeles förträffligt idag av systemet med yrkestrafikbevis. Så fort ett tungt fordon används yrkesmässigt påräknas det per automatik vägskatt och vägavgift. Ett väl fungerande system. Dessutom är äldre tunga fordons förbrukning, sämre förarmiljö, sämre komfort och städers miljözoner förhållanden som utesluter dem från den yrkesmässiga trafiken.
3) De organ som är bäst insatta i frågor rörande tunga fordon, exempelvis Åkerihistoriska Förbundet inom Sverige Åkeriföretag, har inte fått tillfälle att yttra sig. Detta p.g.a. att Vägverket inte innehar aktuella utskickslistor!
4) Hela utredningen berör endast lättare fordon, inte någonstans framkommer de styrmedel som finns idag inom den tunga fordonssektorn, se p3.
5) Retroaktiv förändring av skattesystemet är en tveksam åtgärd. Det finns naturligtvis medborgare som agerat utifrån de premisser som gäller för närvarande och som äger en skattebefriad tung veteranbil av årsmodell 1976-1978. Ett införande av 1975 som yttersta gräns för skattebefrielse av tunga veteranfordon kommer att förorsaka de ägare som innehar sådana fordon (av årsmodell 1976-1978) ekonomisk förlust.
Jag hoppas att ni inte gör om det misstag som gjordes 1998 när vägavgift infördes på tunga fordon, utan urskiljning mellan veteranfordon och fordon i yrkesmässigt värv. Den gången tog det 4 år innan misstaget ändrades till dagens väl fungerande system.
Mvh