Att finna sin veteranlastbil

Vore lite kul om NI kan dra en liten historia om hur ni hittade Er/Era bilar, här kommer en liten från mig.
Började med att jag ”googlade” runt på Internet efter en F88. Hittade en i Kainulasjärvi som det var bra pris på. Ringde och fick prata med en norrlänning och vips hade jag köpt mig en FB88.
Tittade sen på kartan, OOOOOOOOJ vad långt det var dit; geografi har aldrig varit min grej. Bilen var ju inte körbar, måste ta den på ett flak hem.
Såg att det fanns en Scania L80 på blocket, en gammal militärare med fastflak. Hmmm, borde ju gå att ställa F88 på det flaket. Hämtade hem Scanian, monterade lite pos.ljus och sen bes.. Anm på att jag inte hade v-triangel.
En tisdag e.m laddade en kompis och jag bilen med verktyg, 2 fat diesel, en gammal batteriradio, måååånga spännband sen bar det iväg norrut!!
Det går inte så fort men långsamt är också framåt tänkte vi när vi brummade på i 65km/h. Eftersom det var sensommar/höst kunde man verkligen uppleva att man körde uppåt i landet. Gröngula löv blev mer o mer gula och när man såg renar visste vi att vi var på god väg.
Väl framme och vi fått på FB88 an på flaket kom ångesten. Visste att löphjulen skulle hänga över flakkanten bak och viktmässigt var allt ok, MEN vad hade vi gett oss in på. Trots 14!!! spännband såg det helt galet ut, ville nog ta tåget hem?!
Efter några koppar kaffe kom modet tillbaka och vi styrde färden hemåt igen. Vi körde varsin stund jag och kompisen. Sova i en daghytt i en stålfjädrad bil var en utmaning! Lastbilsdäck är inte så breda men tack vare dubbla hjul i bak missade vi nog inte ett enda hål på hela resan!!! Var duktigt trött när vi kom hem torsdag kväll, 40 timmar o 290mil senare. Non stopp i 65km/h i 45-50 timmar, puhhh. Vill dock påpeka att vid minsta trötthet bakom ratten var det ovillkorligen chaufförsbyte eller paus med promenad runt bilen!!! Resan gav mersmak ska berätta sen hur vi åkte till Kiruna och hämtade 2st LS140 med en F88 och 17meter trailer UTAN styrande axel bak, spännande i varje sväng!!!!!!!!
[img]

Började med att jag ”googlade” runt på Internet efter en F88. Hittade en i Kainulasjärvi som det var bra pris på. Ringde och fick prata med en norrlänning och vips hade jag köpt mig en FB88.
Tittade sen på kartan, OOOOOOOOJ vad långt det var dit; geografi har aldrig varit min grej. Bilen var ju inte körbar, måste ta den på ett flak hem.
Såg att det fanns en Scania L80 på blocket, en gammal militärare med fastflak. Hmmm, borde ju gå att ställa F88 på det flaket. Hämtade hem Scanian, monterade lite pos.ljus och sen bes.. Anm på att jag inte hade v-triangel.
En tisdag e.m laddade en kompis och jag bilen med verktyg, 2 fat diesel, en gammal batteriradio, måååånga spännband sen bar det iväg norrut!!
Det går inte så fort men långsamt är också framåt tänkte vi när vi brummade på i 65km/h. Eftersom det var sensommar/höst kunde man verkligen uppleva att man körde uppåt i landet. Gröngula löv blev mer o mer gula och när man såg renar visste vi att vi var på god väg.
Väl framme och vi fått på FB88 an på flaket kom ångesten. Visste att löphjulen skulle hänga över flakkanten bak och viktmässigt var allt ok, MEN vad hade vi gett oss in på. Trots 14!!! spännband såg det helt galet ut, ville nog ta tåget hem?!
Efter några koppar kaffe kom modet tillbaka och vi styrde färden hemåt igen. Vi körde varsin stund jag och kompisen. Sova i en daghytt i en stålfjädrad bil var en utmaning! Lastbilsdäck är inte så breda men tack vare dubbla hjul i bak missade vi nog inte ett enda hål på hela resan!!! Var duktigt trött när vi kom hem torsdag kväll, 40 timmar o 290mil senare. Non stopp i 65km/h i 45-50 timmar, puhhh. Vill dock påpeka att vid minsta trötthet bakom ratten var det ovillkorligen chaufförsbyte eller paus med promenad runt bilen!!! Resan gav mersmak ska berätta sen hur vi åkte till Kiruna och hämtade 2st LS140 med en F88 och 17meter trailer UTAN styrande axel bak, spännande i varje sväng!!!!!!!!





[img]
