Sida 1 av 1
Bosse Norvinge

Postat:
26 jan 2008, 21:49
av Böll
Har nu köpt en 141 som Bosse tipsa om,otroligt vilket intresse han har för äldre lastbilar,gillar själv 141 speciellt ,hade 2 i mitt förra åkeri,så nu ska de renoveras å köras framöver..........tack Bosse...
Tipptruck

Postat:
27 jan 2008, 01:05
av Bo Norvinge
Tjosan, hoppsan! (och varsågod)
Det var snabba puckar!
Den som ändå hade den farten!
Antar att det går bra att visa bilen.
80-tals hottad och dessutom lämmar klädda i rostfritt!

Postat:
27 jan 2008, 01:25
av Lars-Gunnar
Grattis Böll!
Renoveringen blir ju ett projekt. Kanske vi kan vänta oss bilder på renoveringen så vi kan puscha på dig om det blir motigt?
Ser att det är en kombination av byggnationer. Dels flak med höga lämmar, sedan smala virkesstöttor och längst bak en kran.
Är kranen avställbar?
Lars-Gunnar

141

Postat:
27 jan 2008, 10:07
av Böll
Stämmer de Lars-Gunnar,kran är avställbar,kommer passa mig precis denna bilen.har även en 91 Palfinger som ja ska hitt a på nåt med...Men den här blir inte uppsvetsad,den minska i vägskatt för varje km vi testkörde då bitar av hytten ramla av å minska vikten...så nu jagar ja hytt.

Postat:
27 jan 2008, 10:22
av Thomas Almen
Bara nu inte regeringen beslutar om 1975 som sista skattefria årsmodell, det vore ju förödande en sån här gång.
141

Postat:
27 jan 2008, 10:31
av Böll
Jag har tänkt på de med,men köper ja en nyare plastlastbil med edc,abs,cag,i-shift,avståndsvarnare,kamera,antislir,å allt va dom hittar på så står den 2veckor sen ska datorn komma på va ja vill sen ska den bli överens med chassit sen kanske man kommer iväg,en bit,....nä då de bättre me den hederliga gamla 141,an..den tål ju att stå.....ett ex,han ja köpte bilen av hade en nyare skördare,om den stod mer än 2veckor då tappa datorn minnet så inget fungerade,så han fick gå ut å köra lite nån gång varje vecka för å slippa programmera om den hela tiden...verkar ju vansinnigt,,,,

Postat:
27 jan 2008, 12:19
av Thomas Almen
Tänkte väl snarast att det kan kännas surt att göra en investering som man inte kan använda som man tänkt sig. Det är ju en viss skillnad om den är skattebefriad eller inte.
141

Postat:
27 jan 2008, 23:28
av Böll
Du tänker helt rätt Thomas,men då bilen går i mitt företag så känns de vettigt å köra skattat då bilen ju drar in pengar,blir den sen skattefri så e de helt klart ett stort plus....

Postat:
28 jan 2008, 08:26
av Fredrik Klint
Kan den där ha varit med i någon tidig Trailer, typ "Sveriges tuffaste lastbil" som det hette innan det blev "Nordens tuffaste..." och därefter "Nordic Trophy".
Ser lite bekant ut.

Postat:
29 jan 2008, 20:23
av Thomas Almen
Det är vackert att du vill betala skatt, Böll, men jag tänker på dom som kanske tar ut sin veteran 2, eller kanske max 3 gånger per år, det blir ganska kännbart om dom köpt en bil nyare än -75. Vi kan ju inte köpa sågverk allihop, då får du konkurrens

.
141

Postat:
29 jan 2008, 20:31
av Böll
Hej,hej...var precis i Karlsborg å köpte en n-86 idag,den var helt klar för besiktning...end 35000mil gick perfekt med en nyare kran,1976, körde mkt såna här bilar på gymnasiet så de va kul igen,får se hur de blir med Scanian nu,hittar ingent vettig hytt,dom skulle ha 25000 för en som kräver rätt mkt svetsjobb i norrland,åkaren ville ju skrota Scanian,så ja prata med han i morrn igen...........Volvin e ju skattefri,å smidigare,men Scanian e ju mkt tuff,hmm får se..återkommer..