Gamla bilar av olika fabrikat

Ett forum för kontakt och erfarenhetsutbyte i syfte att främja intresset kring lastbilshistoria
http://www.veteranlastbilar.se/phpbb3/
http://www.veteranlastbilar.se/phpbb3/viewtopic.php?f=1&t=176
Thomas Almèn skrev:Ska försöka få in bilderna efter farsgubben, där finns en tydlig p-boggie, samt även en bild där medar satts fast i hjulet. Till p-boggien använde man helt enkelt personbilsdäck. Vet inte om det sattes på en boggie på enkelbilar, för att klara belastningen bättre.
Fredrik Klint skrev:Mycket trevliga bilder!
Min favorit var nummer 7... Du kan inte scanna den "jättestor" och maila?
fredrik.h.klint@bredband.netTABORT (för att undvika spam, ta bort "TABORT")
Åkarns Kalle skrev:Hej Lars-Gunnar du har ingen bild från mejeri i Sundsvall ?
Är intresserad av bilder och info om Åkaren Tord Persson som hade mjölkbil på Ljustorp på kruktiden och sedan också godslinje på Ljustorp
Tord dog ju på järnvägsstation i Timrå runt 1984 då han lastade bilen med
kalk från en järnvägsvagn och höjde kran så den tog i ledningen han visste inte att strömmen var på känner till Tord Persson?
han köte första bilen 1958 av Almer bergkvist som sedan köde åt SMC
all info och bilder om dom intrsant
mvh Åkarns Kalle
admin skrev:Fina bilder Tomas!
Men det skulle vara intressant att veta hur man (bysmede?) byggde om 2-axliga bilar till 2-axliga? Det krävdes ju ändå någon form av lastbalansering mellan drivaxel och löpaxel![]()
![]()
Sedan, var hjulen av så stor dimesion på äldre personbilar att de kunde passa till en lastbil. Misstänker att däcken på "boggi"-bildens bil normalt är dimension 8,25" - det syns att löpaxelns däck är mindre, kanske 7" någonting. Så stora däck fanns väl inte på personbilarMisstänker att äldre mindre lastbilar som var avställda också fick bidra med med hjul.
Vore intressant att få fram mer dokumentation om p-boggin, alla som har kontakt med någon som var med på den tiden, passa på att få reda på så mycket som möjligt innan det är för sent.