Sida 1 av 2

Dragstångs körning

InläggPostat: 17 jun 2009, 22:37
av flak
Vet att detta inte är veteranrelaterat men kan inte låta bli att fråga.
Vad tycker ni är lämplig hastighet vid användning av dragstång mellan två tunga lastbilar?

Frågar med tanke på att jag på hemväg fick en mindre överraskning när jag möter två timmerbilar Scania ur 5 serien.
Första tanken är vad i glödheta håller han i timmerbilen på med?
Han ligger precis klistrad i rumpan på den andra och dom möter mig i runt 60-70.

När jag kommer mittemot ser jag dragstången och förstår varför dessa fordon ligger så otroligt nära varann....

Vänder så fort som möjligt och drar ifatt är ju vid detta läge intresserad att se hur ekipagen ska klara rondellen några kilometer längre bort och ser att den bakre bilen ser väldigt stel ut och styr inte med allt och visst sitter det en "förare"
i den men motorn verkar ju inte vara igång eller..då skulle väl styrningen fungera för i rondell står framhjulen helt still..
och ett rattlås klarar väl inte av den påfrestningen eller?

Skulle dragstången gå av kan man ju bara tänka sig vad som händer om inte styr & bromsservon inte hjälper till i en sån hastighet.
Eller är man helt ute och cyklar eller?! :shock:
Har tyvärr inga bilder men det var otroligt sevärt och tänkvärt.

Re: Dragstångs körning

InläggPostat: 18 jun 2009, 16:47
av Stellan
Jag undrar om man ens får lov att bogsera i stång längre, det ska nog till en bärgare och att lyfta framaxeln nu för tiden. Annars så är det väl trettio kilometer i timman som gäller...tror jag

/Stellan

Re: Dragstångs körning

InläggPostat: 18 jun 2009, 19:15
av Stefan Blomberg
Jag har dragit bilar många gånger med försvarets underbart stadiga stänger, och nog är det väl 30 km/h som gäller, som vid all bogsering? 60-70 km/h låter lite väl svettigt. Jag har inte hört att det inte skulle vara tillåtet längre, trist i så fall, jag tycker att det är ett utmärkt och säkert sätt att dra objekt kortare sträckor.

Stefan

Re: Dragstångs körning

InläggPostat: 18 jun 2009, 22:02
av Per Thomson
Har varit med om att beskåda en liknande situation i mitten på 60-talet på tyska autobahn och då satt det inte ens någon förare i den bogserade bilen. Jänkarna hade ju sin egen dragstångsmetod, stelt kopplad till efterfordonet. Gissa om man blev förskräckt!

Genom en framvagns konstruktion samt friktionen mot vägbanan tvingas framhjulen svänga typ medspårande axel. Bilarna var av typ Brockway till utseendet men jag kan ej nu minnas vilket fabrikat det var. Det fanns en stor bas norr om Frankfurt för jänkarnas logistik och denna observation var i närheheten. Efterfordonet hade dessutom en tillkopplad trailer av den typ som fraktade containers mellan Bremehafen och sydTyskland. OT: jag minns att man ständigt körde om dessa bilar i uppförsluten medan de sedan körde om i nedförsluten. Jag tror att de var bensindrivna.

I övrigt var dragstångsmetoden (den vanliga) enda vettiga alternativet vid längre bogseringar. Ove minns säkert när jag bogserade hem 75:an med 20 tons last med vår 55:a. Broddbobacken mellan Sala och Avesta var inga större problem men sakta gick det 8)

Re: Dragstångs körning

InläggPostat: 20 jun 2009, 20:46
av Sudde52
Undrar om inte Donald har en bild på en lite märklig kombination med dragstång? :)

Re: Dragstångs körning

InläggPostat: 20 jun 2009, 21:09
av Stellan
Här är i alla fall en lite udda dragstångskörning :mrgreen:
http://www.youtube.com/watch?v=zqGI3EF87RY

Det var helt fantastiskt när han startade i en 8% backe, och drog iväg med tre lastade bilar på släp. Man kände ingenting, utan det bara rullade iväg helt ljudlöst...

/Stellan

Re: Dragstångs körning

InläggPostat: 21 jun 2009, 00:54
av herrstina-
Det funkar ju så länge moppemotorn under hytten snurrar, synd bara att Chalmersteknikerna där på västkusten ständigt misslyckas så det inte snurrar så ofta.

Stina.

Re: Dragstångs körning

InläggPostat: 22 jun 2009, 19:19
av Bysmeden
Stellan skrev:Jag undrar om man ens får lov att bogsera i stång längre, det ska nog till en bärgare och att lyfta framaxeln nu för tiden. Annars så är det väl trettio kilometer i timman som gäller...tror jag

/Stellan

Jag deltog i en bussresa till Ryssland för ca tio år sedan. Där var det enda sätt man bogserade på, ett triangeldrag stumt monterat framme i den bogserade bilen och båda förarna i glatt samspråk i den dragande bilen. Jag har knappast sett så många bogseringar tidigare i mitt liv som under denna vecka i Ryssland.

Bysmeden

Re: Dragstångs körning

InläggPostat: 14 okt 2010, 21:50
av Reid Hulting
I mitten på sjuttiotalet bogserade ett par av mina chaufförer hem ett havererat ekipage med dragstång, genom hela Europa. Från Volos i Grekland hem till Stockholm. Dragstången kopplad i framförvarande trailer, sen ett komplett ekipage till, dragbil och trailer. Luftslang emellan för tryckluft till bromsarna. Tänk er att sitta tre meter bakom framförvarande genom hela östeuropa. Och allt bara för att dom inte hade lust att vänta på reparation hos Tony, som drev en lastbilsverkstad i hamnstaden Volos. Tony som talade svenska efter att ha arbetat i Sverige. Undrar f.ö. om det finns något kvar av en grön LBS110:a dragbil som blev kvar hos Tony efter maskinhaveri? Man kanske skulle ringa och höra, så här efter 32 år :roll: . Det hände fler sådana här "tokresor", men det får bli en annan gång. Hälsn. Reid.

Re: Dragstångs körning

InläggPostat: 15 okt 2010, 09:17
av Per Thomson
Härliga berättelser Reid, ett stort Tack :D
Ja, ring Tony om han nu finns kvar! Rapportera resultatet!

Jodå, jag har sett en liknande bogsering i dåvarande väst-Tyskland kring 65. Tror att det var två Gert Olsson ekipage som stretade uppför Bilefelt-backarna sammankopplade, det bakre givetvis utan kraft. Dagens chaufförer tror att sådana här minnen är skrönor. :lol:

Re: Dragstångs körning

InläggPostat: 15 okt 2010, 18:54
av Lars-Gunnar
Stellan skrev:Här är i alla fall en lite udda dragstångskörning :mrgreen:
http://www.youtube.com/watch?v=zqGI3EF87RY

Det var helt fantastiskt när han startade i en 8% backe, och drog iväg med tre lastade bilar på släp. Man kände ingenting, utan det bara rullade iväg helt ljudlöst...

/Stellan


Ljudlöst Stellan? Nog måste väl chauffören ha gasat så att dieselmotorn hördes? Annars kan jag förstå din liknelse. :wink:

Verkligen imponerande. Bilen inte ens stegrade sig lite. Allison lådan är väldigt bra och visst fungerar den som en retarder också?

Lars-Gunnar :)

Re: Dragstångs körning

InläggPostat: 15 okt 2010, 19:15
av Anders Ason
Såg detta med dragstångsbogsering i USA 1977 för första gången och det blev ännu märkligare när stången var fäst enbart i kofångaren på den bogserade bilen i bland. Men det verkade vara tillåtet.

Re: Dragstångs körning

InläggPostat: 15 okt 2010, 19:49
av gunnilse
Tow bar om jag inte minns fel bultas i ram eller kofångare på efterföljande fordon å då skall det funka om friktion å gudarna vill "bra" detta satt ofta på Willys jeepar..
Finns här i byn de som släpar sin pickis efter grävmaskiner eller väghyvel med detta dock var den förbjuden tidigare i vårat land men nu vet jag inte?
Dragstång som vi e vana vid det är väl godkänd än dock dagens bilar har ju dåligt med fästpungt för detta å 20 km.
Å allt skall vara i sin ordning besikt skattad etc annars måste en axel i luften..
(det är väl därför Towbar ej gillas då fordonet säkert klassas som släpfordon)

Re: Dragstångs körning

InläggPostat: 15 okt 2010, 20:02
av Stellan
Lars-Gunnar skrev:
Stellan skrev:Här är i alla fall en lite udda dragstångskörning :mrgreen:
http://www.youtube.com/watch?v=zqGI3EF87RY

Det var helt fantastiskt när han startade i en 8% backe, och drog iväg med tre lastade bilar på släp. Man kände ingenting, utan det bara rullade iväg helt ljudlöst...

/Stellan


Ljudlöst Stellan? Nog måste väl chauffören ha gasat så att dieselmotorn hördes? Annars kan jag förstå din liknelse. :wink:

Verkligen imponerande. Bilen inte ens stegrade sig lite. Allison lådan är väldigt bra och visst fungerar den som en retarder också?

Lars-Gunnar :)

Jag satt i bil nummer tre...nästan sextio meter längre bak och blev bogserad, därav den tysta avfärden :P

/Stellan

Re: Dragstångs körning

InläggPostat: 18 okt 2010, 20:32
av kennex
Hej !

Måste komma med inlägg ang fortkörning med dragstång, som förekommer än i denna dag.
Förra veckan blev jag omkört på motorvägen E4 norr mellan Norrköping och Nyköping av 2 bogserande bussar dragstång ca. 5m !!(jag höll ca. 85 km/h) Huualigen ??

Mvh Kent