Järnvägsfråga

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Järnvägsfråga

Inläggav Stellan » 27 mar 2009, 19:13

Man är väl lite skadad som är nyfiken på allt gammalt, även järnväg :P Men visst är det trevligt när man hittar kopplingar mellan olika trafikslag, speciellt då lastbil/järnväg. Hos en "järnvägskusin" till vårt forum hittade jag den här länken...visst är väl de här behållarna även avsedda för att transporteras även på lastbil?

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=26659

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Järnvägsfråga

Inläggav Famo58 » 27 mar 2009, 22:12

Jodå det är helt riktigt att det transporterades sådana behållare per bil också. Har inte den största kännedom om hur det såg ut i sverige, men i tyskland var det nog tämligen vanligt på sextiotalet. Ni som vet mer om hur det gick till i sverige får gärna utveckla er i ämnet Se länk nedan. Visserligen i modellform men ändock mer visbart då fotokvaliten är hög.

http://cgi.ebay.de/HUBNER-6006-Containe ... 240%3A1318
Famo58
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 11 okt 2007, 09:11
Ort: Helsingborg

Re: Järnvägsfråga

Inläggav Stellan » 27 mar 2009, 22:24

Fantastiska bilder, nu blir man ju ändå mer nyfiken. :D Men jag hittar inget om skalan på modellen, kan det vara 1:87?

Kan de ha kört livsmedel i Sverige också, det är lite svårt att se på järnvägsbilden. De verkar ha varit ganska tunga, så de kanske använde semitrailer även hos SJ? Hoppas att det är någon på forumet som vet mer om detta

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Järnvägsfråga

Inläggav Famo58 » 27 mar 2009, 22:44

Klargörande angående skalan, det 1:32 eller skala 1 som den även kallas. Finns fler sorters containrar för till exempel kol och även cement när det gäller tyska förhållande. Se nedanstående länk. Skall försöka hitta fler bilder från verkligheten så hav tålamod. Som sagt är jag själv intresserad av denna hanteringsform och särskilt gällande sverige.

http://cgi.ebay.de/Huebner-7017-Magirus ... 240%3A1318
Famo58
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 11 okt 2007, 09:11
Ort: Helsingborg

Re: Järnvägsfråga

Inläggav Stellan » 27 mar 2009, 22:54

Det ser nästan ut som om det är någon form av vajerväxlare så att de går att lossas och lastas av bilen själv, nästan som en tidig variant av Csam-containers. Ser fram mot vidare information om detta.

Det verkar som om det är en hel del som är intresserade av lastbils- och transporthistoria på forumet, kanske man skulle kunna utveckla det lite här... :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Järnvägsfråga

Inläggav Lars-Gunnar » 02 apr 2009, 00:50

Stellan skrev:Man är väl lite skadad som är nyfiken på allt gammalt, även järnväg :P Men visst är det trevligt när man hittar kopplingar mellan olika trafikslag, speciellt då lastbil/järnväg. Hos en "järnvägskusin" till vårt forum hittade jag den här länken...visst är väl de här behållarna även avsedda för att transporteras även på lastbil?

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=26659

/Stellan


Jaså du Stellan, du har hittat till detta forum som jag har känt till i evigheter känns det som. På ett järnvägsforum såg jag ett foto av järnvägsvagnar med bilar, b.la. Volvo Titan och utan hytter men nu hittar jag inte detta förbaskade foto. Det är någon medlem som har implementerat detta foto som är väldigt intressant att se. Nylevererade lastbilar på väg till påbyggaren någonstans i Sverige.

Behållarna på fotot har jag alldrig sett. Inte heller någon lastbil som transporterat dessa. Bor i fel landsända tyvärr.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Järnvägsfråga

Inläggav hennke85 » 02 apr 2009, 10:29

Roligt att ens fråga anbrigade mer svar på ett lastbilsforum än va det gjorde på Järnvägshistoriskt.
Behållarna som troligtvis är byggda i tyskland började användas någon gång 50-60-tal för att förenkla transporter av bland annat Svavel i lösvikt.
De gjordes för att lätt kunna transporteras på olika slags fordon. Vad det gälller de på bilden så transporterades de på SJ:s öppna vagnar litt O till Bor för att sedan spelas över på specialbyggda vagnar på Ohsabanan för att sedan transporteras ner till pappersbruket i Ohs.
Mer infor om Ohsabanan finns på http://www.ohsbanan.com.
Jag är som sagt väldigt intresserad av all info som kan komma fram om denna typ av behållare och transporter som genomfördes med dom. Detta ska sedan användas för skyltning om vagnen och behållarnas historia.
Urban Åkesson
hennke85
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 07 jun 2007, 23:40

Re: Järnvägsfråga

Inläggav Stellan » 02 apr 2009, 15:26

Jodå, jag har varit inne på Ohsbanans hemsida och kollat lite. Så det lär nog bli ett studiebesök frampå sommaren :D

Rent allmänt så tycker jag att just kopplingen mellan lastbil och järnväg är väldigt intressant. Jag jobbade med en grupp doktorander på Handelshögskolan i Göteborg med ett forskningsprojekt om kombinerade transporter lastbil/järnväg för några år sedan, så det är extra roligt att få en historisk vinkel på det också. Ser man då dessutom på SJ:s dotterbolag som skötte landsvägstransporterna för koncernen så är det lite underligt att den kopplingen inte är starkare än den är inom den "historiska verksamheten".

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster