Volvo Viking /-Titan

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo Viking /-Titan

Inläggav Anders Roger Larsson » 08 jan 2008, 21:07

Kort fråga: Hur ser man lättast skillnad på en Volvo Viking och en Volvo Titan när man tittar på gamla foto?

Vi tar en fråga till: Hur ser man lättast skillnad på en Volvo Trygge och en Volvo Snabbe?
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Re: Volvo Viking /-Titan

Inläggav Anders Ason » 08 jan 2008, 21:20

Roger Larsson skrev:Kort fråga: Hur ser man lättast skillnad på en Volvo Viking och en Volvo Titan när man tittar på gamla foto?

Vi tar en fråga till: Hur ser man lättast skillnad på en Volvo Trygge och en Volvo Snabbe?

Viking eller Titan=kolla lasset!
Trygge eller Snabbe=lyssna efter V8-ljudet! (=Snabbe)

Skojar....
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Hjulmuttrar.

Inläggav Bo Norvinge » 08 jan 2008, 22:12

Att se skillnaden mellan Viking och Titan kan nog vara klurigt om emblemen är otydbara. Själv vet jag inte hur detta görs men någon kanske vet.

Snabbe och Trygge har visserligen inga emblem som talar om vilket som är vad men här finns en enkel skillnad.
Antalet hjulmuttrar.
Snabbe har fem (5) hjulmuttrar och Trygge sex (6) på varje hjul.
Det är samma med F82 som har fem och F83 som har sex stycken. Här har man i regel också god hjälp av riktiga emblem.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Thomas Almen » 08 jan 2008, 23:12

Skillnad på Titan resp. Viking. Vill minnas att Titanen verkade kraftigare, undrar om det var samma hjuldim. på dom. I alla fall dom senare tyckte jag man kunde se skillnad på. Sen fanns ju navreduktion att få på Titan, men det fanns väl inte på Vikingen?.
Thomas Almen

Inläggav Per Thomson » 08 jan 2008, 23:48

Hej Thomas!
Navreduktionen kom väl ganska sent, kanske den egentligen skall räknas till 88:an?
Vill minnas att Vikingarna på 50-talet oftast hade 9.00 däck medan de som valde titanen då oftast hade 10.00. Någon som har specifikationer från den tiden? På 60-talet gick man nog upp en dimension på respektive modell.
Beträffande skärmar, stötfångare och motorhuv var de exakt desamma. När det gäller ram och fjädrar vet jag inte men kan tänka mig att det nog var en viss skilnad i dimension.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Titan - 88

Inläggav Kjell T » 09 jan 2008, 16:06

Det torde ha varit 88:orna som fick navreduktion. En arbetsgivare som jag hade en kort tid för länge sen hade köpt en begagnad Titan Tip Top som renoverades och försågs med F88:ans blinkers så att den skulle se modernare ut. En annan anställd föreslog då att man skulle inhandla två plasthinkar och montera på drivhjulsnaven så skulle det mera likna en F88:a. Vad jag vet blev det förslaget inte verkställt.
Kjell T

Re: Titan - 88

Inläggav Robert Eliasson » 10 jan 2008, 08:57

Hej!

Såg nu på morgonen en annons på en L495 63:a som har den vad jag tror första navreduktionen, ser väldigt lik ut den amerikanska modellen som tex GMC hade. Är väl också så att man arbetade tätt ihop med amerikanarna på att få fram nya modeller. Jag ser ju på vår titan att det är mycket amerikainspirerat. Kolla in
http://www.blocket.se/vi/14758520.htm?ca=15_s

// Robban
Användarvisningsbild
Robert Eliasson

Bakaxel

Inläggav Kjell T » 10 jan 2008, 09:09

Hur vet man att bakaxeln inte är utbytt till en från en N88:a?
Kjell T

Inläggav Nisse » 10 jan 2008, 17:32

Min far hade en titan -64 som var försedd med navreduktion av samma typ som sedan 88 modellerna fick.
Det står även i instruktionsboken om det, jag ska se om jag kan hitta den boken.....
Användarvisningsbild
Nisse

Titan navreduktion

Inläggav Alutrans » 11 jan 2008, 00:23

Navreduktion på Volvo kom ihop med Titanens 230-hästare i april -63. Den specades inte på Tiptopen utan kom på frambyggen ihop med F88 -65. Skulle dock inte fårvåna mig om det gick nån Tiptop med navreduktion, vad gäller Volvo kan man aldrig riktigt lita på vad som gällde i specifikationer och det som fanns i verkligheten! Navreduktionen behöll sin utförande fram till 89:an. Är dock inte klar på om Volvos automatiska diffspärr NoSPIN fanns i kombination med navreduktion? Den fullständigt vansinniga uppfinningen NoSPIN försvann med 8-serien.
Alutrans

Inläggav Thomas Almen » 11 jan 2008, 16:46

Så fort ett nytt ämne kommer upp, så regnar det in kunskap. Skitkul, för att vara ärlig. Beträffande navreduktion och den "förträffliga" NoSpin. Titanens navreduktion såg annorlunda ut mot 88:ans på ut sidan. 88:ans hade ett V i en ring på navet. Vet åtminstone att jag sett en TipTop timmerbil med navreduktion. NoSpin fanns även till navreduktionen, har själv försökt klara kurvor i halka med en sån.
Thomas Almen

Inläggav Robert Eliasson » 11 jan 2008, 22:54

Har nu tittat i min bokhylla och funnit fakta.
Då jag inte lyckas få in bilderna på Navreduktionen som mycket riktigt är helt olik 88:ans navreduktion citerar jag ur tillägget till instruktionsboken L495 tryckt 7/63.

Bakaxel: För att möjliggöra större dragkrafter men ändå få lägre påkänningar i bakaxelväxe och drivaxlar har navreduktion införts på vagnar med växellåda typ K 39. Ökning av dragkraften fordrar att varvtalet reduceras. I vanliga fall ökas då dimensionen på bakaxelväxeln, vilket medför viktökning och större utrymmesbehov. För att undvika detta har varvtalsminskningen delats upp i två steg, bakaxelväxeln och navreduktion. Den slutliga uppförstoringen av momentet sker alltså i hjulnavet dvs. så sent som möjligt i transmissionsledet. Härigenom blir påkänningarna i tidigare delar mycket små. Navreduktionen fungerar på så sätt, att drivaxelns varvtal överförs via kugghjulet, som fast monterat på drivaxeln, till axelkorset och nedväxlas till hälften. Axelkorset är förankrat i navet och förmedlar kraften till detta. Navet och därmed hjulet roterar således med drivaxelns halva hastighet (nedväxling 2:1), vilket betyder att vridmomentet och därmed dragkraften fördubblas.

Nu blev det en riktigt bra förklaring om hur navreduktionen funger samtidigt :D ...... men helt klart är att man på Titanen var först med detta.
Enligt bilderna i instruktionsboken så är det ett glas i centrum där man ser oljenivån. Troligast är också att det var just i samband med TD 96C motorn med sina 230 hk med 85 kgm vid 1400 v/m var något alldeles i hästväg mot tidigare 195 hästarn man oroade sig för sönderkörda bakväxlar.... tänk om man visste om 660 hästarna då :D Och idag så håller motorerna, men de visslar inte lika gött som 230 hästarn med raka rör.

Med bästa hälsningar Robban
Användarvisningsbild
Robert Eliasson

Inläggav arnfinn » 12 jan 2008, 03:30

Thomas Almèn skrev:Beträffande navreduktion och den "förträffliga" NoSpin...NoSpin fanns även till navreduktionen, har själv försökt klara kurvor i halka med en sån.

Hur gikk det då? :lol: skjemtar, men skulle gjerne få en liten leksjon om NoSpin :oops:
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav Thomas Almen » 12 jan 2008, 10:07

Svar till Arnfinn. NoSpin var en automatisk diff.spärr, som kanske var i känsligaste laget. Stämde inte varvtalen på hjulen, kopplades NoSpin in. Vill minnas att jämnt gaspådrag var en förutsättning för att hålla sig på vägen vintertid. En entrepenör i Jämtland tog på sig ett bergrumsjobb åt kronan, och skulle använda en Titan boggie för att köra ut massorna med. Problemet var att vägen upp ur berget gick i en vid sväng, så minsta hjulsläpp innebar att man hamnade i bergväggen. Efter 14 dar hade man fått tag i en 88 att köra med istället
Thomas Almen

Inläggav Robert Eliasson » 14 jan 2008, 09:03

Kan vittna om de upplevelser om No Spin ... Då när jag var 16 år och körde med min Tip Top så hämtade jag trailers med 23 ton i lasten och en totalvikt på ca 30 ton, så råkade jag av ovarsamhet och okunnighet klippa en drivaxel i en skarp sväng där det var isigt och "drog" på, men fick fäste på ena hjulet, den hade med säkerhet en spricka i sig redan innan men jag fick lära mig att aldrig gasa i en kurva/sväng.
Det som händer vid gaspådrag vid halt underlag blir ett rakt spår rakt fram, ju mer man gasar ju mer vill bilen rakt framåt, jag låter redan vid fuktigt underlag bara släppa gasen och låta bilen rulla igenom kurvan, så känner man inget i bilen, skulle man gasa på minsta lilla känner jag att den vill gå rakt framåt. Det måste varit totalt livsfarligt att med fulla lass och en uppförsbacke framför sig tvingas rent ut chansa på att det inte är halt, att man behövde fullgas inför en backe är ju ingen tvekan. Att dessa bilarna var välbesökta i dikena förstår jag... att bara rangera inne på en gårdsplan är en upplevelse även med en tom dragbil, det rycker och flänger, låter inget vidare och ihop med styrservon är det ingen lätt uppgift att finlira. Vi har moderniserat vår servo med F 88:ans för att kunna köra behagligt och No Spinnen fungerar utmärkt, men man får verkligen tänka sig för om man ser ett regnoväder, en grusad kurva eller halka. Det skall bli tryggare att hänga på trailern efter bilen till våren och den stannar inne på vintern..... // Robban
Användarvisningsbild
Robert Eliasson

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack