Kolla in..

Postat:
10 dec 2008, 22:19
av Böll
Trodde ja sett de mesta på Elmia truck show,,,,,kolla in hur dom gör i Japan,,,,,,,,,,,,,http://fishki.net/comment.php?id=21397...........helt otroligt.
Re: Kolla in..

Postat:
10 dec 2008, 22:47
av Stellan
Svempa, släng dig i väggen
Och Trafiksäkerhetsverket behöver inte ens slänga sig i väggen, de har nog tuppat av redan innan
/Stellan
Re: Kolla in..

Postat:
10 dec 2008, 22:51
av herrstina-
Originelt kan man säga! Skulle vara intressant att se ordningsmaktens reaktion om en dylik skapelse rullade på svenska vägar.
I söndags fick jag föreläggande på en släp för att nummerskyltlyktan hade rött sken bakåt! Ordningsmakten hävdar bestämt att deras arbete främjar trafiksäkerheten. Kontraster!
Stina.
Re: Kolla in..

Postat:
10 dec 2008, 23:05
av BURTRÄSKARN
Det vore något för bilprovningen,som gnorkar över huvkråkor på gamla 50-talsbilar

Re: Kolla in..

Postat:
10 dec 2008, 23:24
av flak
På det glada åttiotalet hade vi här i Kalmar en tankbil Scania LBS140 som kallades lysröret på grund av alla sina positionsljus, men i skenet av dessa så bleknar lysröret....men vi tyckte den var cool.
Vad det gällde alla kromgrejer dom satt på så ser det nästan maniskt ut....
Re: Kolla in..

Postat:
11 dec 2008, 01:32
av Per Thomson
Är det någon som känner till mått o viktbestämmelser för lastbilar i Japan?
Får de inte ha trailer eller släp?
Såg visserligen en dragbil och en trailer bland de hundratals fotona men dragbilen såg inte japansk ut och den liksom trailern kanske enbart var utställningsobjekt.
Alla bilarna verkade vara avsedda för tivolibranschen.
Att smycka ut lastbilar tycks vara en gammal asiatisk tradition men att det idag tagit sig till denna extrema nivå kände jag inte till
Ja nu är de svenska krom-glöttarna förbiåkta kan vi konstatera.
Re: Kolla in..

Postat:
11 dec 2008, 13:18
av S-V L44
Jag har varit i Japan cirka 15 gånger sedan slutet av 1980-talet och inte sett så värst många av dessa superstylade lastbilar. I mitt tycke är de ganska fula eller man kanske snarare skall säga vulgära även om de kan vara roande på sitt sätt. Visst väcker de berättigad uppmärksamhet, men en övervägande majoritet av lastbilarna trots allt är ganska ”normala”.
Det finns en mycket stor andel mindre lastbilar 2-4 ton bland lastbilsparken eftersom vägarna på landsbygden är smala eller t.o.m. mycket smala.
Man skall beakta att Japan har nästan 130 miljoner invånare. Landet har en yta av 378000 km2 (ungefär som Norrland och Götaland tillsammans), men det består till 75 % av obeboelig yta (berg, vulkaner, etc.), så alla dessa människor trängs på en yta i princip motsvarande Svealand.
Lastbilsparken är naturligtvis nästan uteslutande Hino, Mitsubishi-Fuso, Nissan-UD och Isuzu.
Visst finns det även dragbilar (t.o.m. enstaka Volvo sedan mitten av 1980-talet bl.a. F10 och FM9/FM12 och numera sedan ett par år tillbaks även Scania R124 i samarbete med Hino). Dragbilarna går mest i ren containertrafik medan övriga större lastbilar är två, tre och fyraxlade flakbilar, kapellbilar, skåpbilar, tippbilar, betongbilar, etc. precis som här.
Jag vet inte om det är lagstadgat i Japan men många andra länder i Asien kräver att lastbilar har en ljusramp över hytten med 3 till 5 gröna lampor. Dessa indikerar bilens hastighet och antalet lampor tänds efter hand som hastigheten ökar. Personbilar har inga yttre ”hastighetssignaler” men däremot en klingande elektronisk pingla som pinglar i hastigheter över 100 km/h. Den signalen är väldigt enerverande att lyssna på under längre motorvägsresor.
Motorvägarna ja. Dessa är fantastiskt bra. På landsbygden är de som här i marknivå, men inne i storstäderna är de (precis som Shinkansens – snabbtågets – spår) byggda på betongfundament högt över mark, och sedan bor folk strax invid motorvägen så i markplanet är det vanliga gator.
På tal om vägar, så kan jag nämna ett gatuarbete inne i centrala Tokyo som jag upplevde någon gång i början av 90-talet. Klockan 18.00 påbörjades uppgrävning av en, normalt starkt trafikerad, gatusträcka. Uppgrävningen, som var 5-6 meter bred och 3 meter djup och visade sig bli kanske en dryg kilometer lång, gjordes för nedläggning av stora rör. Klockan 07:00 morgonen efter syntes inga spår av detta gatuarbete mer än nylagd svart, slät och fin asfalt. Hur var detta möjligt? Jag tror det var 20-25 grävmaskiner och ett 50-tal lastbilar i arbete hela natten.
Det var verkligen ett imponerande och välplanerat jobb!!
På tal om svart asfalt, så tycker jag att varenda gång jag varit i Japan så finns det bara nylagd svart asfalt på vägarna. Jämför detta med förhållandena i vårt land!
Med svart asfalt menar jag nylagd asfalt och inte svartmålad asfalt så som man ibland gör i USA, var man verkligen målar asfalten svart. (Det gör man visserligen inte på gatorna, men asfalterade garageuppfarter målas svarta vart annat till vart tredje år så att det skall se snyggt ut.)
Jag kan också nämna att de allra flesta lastbils- och busschafförer kör med vita handskar (som verkligen är vita – därmed rena). Jag har t.o.m. sett betongbilschaufförer köra med vita handskar och dessa liksom deras bilar, som inte var alldeles nya, bar inte ett spår av smuts.
Därmed inte sagt att betongbilar och dess chaufförer är speciellt skitiga i allmänhet men det såg så fräscht ut att man reagerade.
Följande har kanske inte med lastbilar att göra, men jag måste också berätta om vissa intressanta parkeringsmöjligheter i storstäderna. Man kör in med sin bil över trottoaren till ett parkeringshus eller parkeringsplats och ställer den på en svängplatta (ungefär som de svängplattformar för ångloken som fanns vid gamla lokstallar förr). Sedan får bilen åka hiss och placeras i ett riktigt ”pallställ”. Oftast tar dessa pallställ tre-fyra bilar högt men vissa parkeringshus kan ta upp till 10 bilar högt.
När du sedan skall hämta din bil så beställer du den enligt den kod du fått och sedan kommer bilen tillbaks ner på svängplattan med fronten fortfarande pekande in mot huset. Och det är då svängplattan börjar användas. Medan du justerar förarstolen och tar på dig bilbältet så svänger personalen hela bilen så att du bekvämt kan köra ut på gatan igen.
Överhuvudtaget är Japan ett av mina favoritresmål. Om ni har chansen att åka till Japan så tag den. Japan är helt annorlunda jämfört med andra länder i Fjärran Östern som Kina och Korea. Det är vänligt, säkert, relativt rent och framförallt mera spännande och exotiskt än t.ex. Thailand som ju blivit ett populärt resmål för oss svenskar. Visst saknas stränderna, men jag är inte speciellt intresserad av sol och bad utan går hellre på "safari" bland industrier, skrotupplag och njuter av trafiken och sitter likt tjuren Ferdinand och luktar, inte på blommorna, men väl avgaserna.
Nu spårade jag kanske ur lite !!??
// S-V L44
Re: Kolla in..

Postat:
15 dec 2008, 01:51
av Lars-Gunnar
Anders Ason skrev:BURTRÄSKARN skrev:Det vore något för bilprovningen,som gnorkar över huvkråkor på gamla 50-talsbilar

Japp, farsan hade på Vikingen en monterad "huvkråka" i form av något som kunde liknas ett stiliserat flygplan (kromat). Prydnaden var ganska stor och fick monteras bort efter några år p g a nya bestämmelser - den kunde skada forgängare! (hur det nu skulle gå till då den satt ganska högt). Prydnaden låg sedan länge o drällde i någon låda men försvann så småningom. (appropå en annan tråd: fick se nu, men hade glömt bort att bilen även hade sk pejlarstänger)
Stämmer bra!
Min far hade en sådan på sin PV 444 1955 års modell. Det var som ett flygplan med kromade vingar. Det vart förbud och den måste tas av och skälet var det som Anders säger.
Hade det varit i USA hade ingen brytt sig.
Lars-Gunnar

Re: Kolla in..

Postat:
06 jan 2009, 01:05
av Sudde52
flak skrev:På det glada åttiotalet hade vi här i Kalmar en tankbil Scania LBS140 som kallades lysröret på grund av alla sina positionsljus, men i skenet av dessa så bleknar lysröret....men vi tyckte den var cool.
Vad det gällde alla kromgrejer dom satt på så ser det nästan maniskt ut....
Det fordonet existerar fortfarande i skepnad av Henkes Scania 140 från Växjö.... Det var Andersson i Kyrkeslätt som var ansvarig.....