Nyscannat

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Inläggav Thomas Almen » 02 feb 2008, 19:23

. Okej Stellan, tänkte inte på startknappen. Men torkarreglaget syns ju inte heller :wink:. På dom s.k T.I.R-hytterna, åtminstone på -89:orna, startade man med tändningslåset, skulle vid ett tillfälle flytta en sån. När jag tryckte på det jag trodde var starten, bölade bara starkhornet!.
Thomas Almen

Inläggav Stellan » 02 feb 2008, 19:33

Det var väl nästan bara de sista modellerna som hade start i nyckeln? En del som körde de gamla scaniorna där avgasknappen satt mitt på golvet brukade koppla in starkhornet där, vilket man upptäckte antingen när man klev in i hytten eller skulle använda "pysventilen" :)

En dålig bild igen, men med tiden så ska man väl lära sig hur en scanner ska ställas in för att fungera som den ska
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 02 feb 2008, 20:08

Bilden är det väl inga fel på. Det kan vara svårt att få toppkvalite på bilder från en skanner. Det är bara riktiga foton i färg eller svartvitt som ger bättre finish.
Med en skanner kan man redigera färgen så den en mörk yta kan bli lite ljusare eller tvärtom.

Har själv en Canon som jag är nöjd med. :wink:
Lars-Gunnar

Nostalgi

Inläggav Stellan » 02 feb 2008, 20:22

Hittade ett informationsblad om den här bilen. En trevlig bild, och väldigt kul med informationen på baksidan av bladet

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 02 feb 2008, 21:36

Snyggt ekipage. Ser att den har sandningsaggregat som är föregångare till dagens eller är det 2 olika fabrikat det rår sig om?

Från veteranträffarna ser man flera ekipage som har denna typ av sandningsaggregat.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Thomas Almen » 02 feb 2008, 22:13

Om vi tar starten först; T.I.R-hytten jag nämnde, tror jag bara fanns som tillval på -89:orna, och den hade starten på nyckeln från början(-70--71).Sandspridarna på bilden är, som det ser ut, av Forss tillverkning. Dom var ganska vanliga, framförallt på tankbilar, innan Slir-ej kom ut på marknaden. Vad jag minns, så var dom väldigt kinkiga på kvaliteten på gruset som användes, det skulle väl helst vara tvättad singel, som inte frös ihop så lätt. Utmatningen tror jag bestod av 2 rullar, som matade fram sanden/gruset. För övrigt är det bra rep.övning att se fotona, man vet var knapparna satt. Sen har du rätt om att ha starkhornsknappen på golvet, men jag vill minnas att det var en separat knapp, men sånt där kunde ju skilja mellan olika län.
Thomas Almen

Inläggav Stellan » 03 feb 2008, 13:38

Det var främst Scania jag menade med starkhornsknappen mitt på golvet. När avgasbromsen hade givit upp så var det många som anslöt starkhorn där, vilket man erfor när man klev in i bilen första gången :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

En värsting

Inläggav Stellan » 06 feb 2008, 00:32

Tänk när F16 kom, då var den det värsta som fanns...och nu drar den sig mot veteranstatus. Tänk vad tiden går, och utvecklingen formligen rusar fram. Man tänkte att nu kan det inte bli bättre, men det kunde det...hela tiden :D

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Lååång trailer

Inläggav Stellan » 06 feb 2008, 01:08

Det är 37 år sedan den här bilden togs, de hade långtradare redan då :D

Lite underligt är det ju när man läser på baksidan att dragbilen är en 6x4, men det kanske bara beror på att det är en demobil :?:

Bild

Bild

Jag tycker att texten är rätt så läsbar nu. Först så läser jag in den som ett PDF-dokument, sedan kopierar jag över till ett fotoprogram så att det blir en bild. Tycker att det funkar bra

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 06 feb 2008, 01:29

Ja, det är perfekt.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Re: Lååång trailer

Inläggav Per Thomson » 06 feb 2008, 09:06

Stellan Johansson skrev:Det är 37 år sedan den här bilden togs, de hade långtradare redan då :D

Lite underligt är det ju när man läser på baksidan att dragbilen är en 6x4, men det kanske bara beror på att det är en demobil :?:

Jag tycker att texten är rätt så läsbar nu. Först så läser jag in den som ett PDF-dokument, sedan kopierar jag över till ett fotoprogram så att det blir en bild. Tycker att det funkar bra
/Stellan

Perfekt Stellan.

Ja lite ovanligt med tandem då. Volvos tandem var lite väl skakig, tror att konstruktionen kallades "Henriksson". Balansarmen var helt stel och därmed blev det en hög ofjädrad vikt. Balansaxeln var däremot kopplad mot ramen med precis som en vanlig enkelaxel med ett fjäderpaket.

OBS, trailern är tvångsstyrd på båda axlarna. De är då kopplade med dragstänger eller stång till en vändkrans ihop med king-pin. Vändkransen har en kil som passar in i vändskivans bakkants-öppningoch och på så sätt tvingas den till vridning. Bilden är tydligen tagen när de demonstrerar framkomligheten i den snäva rondellen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Stellan » 06 feb 2008, 18:14

Det enda jag inte riktigt förstår av texten är vad elektrohydraulisk axeltrycksfördelare innebär. Hur det fungerar på luftfjädring förstår jag, men på en bladfjädrad bil är det ett mysterium för mig.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Per Thomson » 06 feb 2008, 19:27

Ha, det såg jag inte, faktiskt läste jag specen först efter det jag skrivit meddelandet och blev först :oops: utifall jag hade påstått något felaktigt.

Ja du, "elektrohydraulisk axeltryckfördelare", jag gissar att det är någon form av boggilyft :wink:
Kommentarerna mot tandemdrift var bl a att det skulle aldrig gå att komma igång med tom bil på isväg och för att bemöta detta har man nog modifierat en boggilyft att passa tandemboggin.

De svenska åkarna var mycket konservativa på den tiden och hade inte mycket till övers för tandemdrift utan höll stenhårt fast vid "fattigmansboggin" :cry:
Det kom enligt min mening fram tokiga uppfinningar på grund av detta, bl a "Robson Drive rullen".
Du har kanske sett filmen med Evensen bilen som skulle till Yedda?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Stellan » 06 feb 2008, 20:49

Det kan vara en gammal motsvarighet till att dumpa luften på en modern stödaxel då? Men att åkare skulle vara konservativa är väl ändå inte sant... :shock: :P

Finns det en film om Evensen, och i så fall går den att få tag i? Jag har boken, och den är ju underbar att läsa. Jag kom aldrig längre än till Bagdad, och då fuskade vi genom att åka färja från Grekland till Syrien.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Gamalt företag

Inläggav Stellan » 06 feb 2008, 23:43

Detta är ju ett historiskt företag som fortfarande finns kvar. Testade att scanna in en vimpel...och det funkade. Det måste inte vara papper i maskinen för att det ska funka :D

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack