Njaa, jag tänkte nog att Benkku skulle rita släpen till dig, jag tror varken du eller jag ska ta upp konkurrensens där.
Vännerna från andra sidan sundet som körde Mercedes på 60-talet var nog priviligierade, det var värre för alla som stånkade sig fram med Thames Trader och Bedfordar, där gick det tungt på riktigt.
Dom här Mercorna ser i princip likadana ut om dom har 120 eller 220 hästar, man behöver se siffrorna på hytten.
Innan motorvägen byggdes förbi Helsingborg på 60-talet gick all trafik från Danmarksbåtarna i Landskrona mot Småland och Stockholm genom byn hemma i Vallåkra, eftersom byn ligger i en håla med rätt branta backar på alla håll ville alla ha så bra fart som möjligt genom byn. I kombination med bromsar som inte alltid kunde hantera backarna ner i byn inträffade en hel del incidenter i vår idyll.
På rak arm mins jag fyra rejäla crasher i byn där danska bilar havererade fullständigt, utöver det var där en svensk bil från Norrköping som for ut för ett stup och hamnade i en äng bredvid ån, och en dansk med Tuborg pilsner som la sig på rygg i Smörhålan utanför Landskrona kvällen innan Mellanölen släpptes fri i Sverige.
Stina.
![autowp.ru_mercedes-benz_lp1620_6[1].jpg](./download/file.php?id=18709&sid=6599b4fa58b2c57eb925fbfbdf1714f7)
- autowp.ru_mercedes-benz_lp1620_6[1].jpg (103.92 KiB) Visad 17345 gånger