F88 eller Titan?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

F88 eller Titan?

Inläggav Stellan » 04 feb 2008, 21:02

Hur ser man skillnad på en F88 och en Titan "Tip Top"? Visst hade väl titanen blinkersen uppe under rutan, och när det blev f88 så flyttade den ner? Enligt brochyren från-65 så är detta en F88...

Gillar de lustiga detaljerna som höjden på kapellställningen, de rejält tilltagna backspeglarna och lastförankringen :D

När blev den "gamla" fullbredden vanlig? De infällda lämmlåsen på bilen tyder väl på att den var 2,5 meter?

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 04 feb 2008, 22:07

Här ser du en mycket fint renoverad Volvo F88 från Holland av tidig årgång tror jag,

Bild

Denna F88 är av ett senare slag också den renoverad och från Holland

Bild

Du ser skillnaden på blinkersens infästning och att vindrutetorkarna sitter uppe på Titan Tiptop medan den på F88 sitter alldeles under fönstret.

De som vet får kommentera vad de tror att det är för skillnad mellan dessa två.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Stellan » 04 feb 2008, 22:42

Både titanen och de första F88:orna hade torkarna i taket. Vi hade en F88 från -68 som extrabil när jag började köra på EJAB, och där satt de uppe. Sedan fick jag en F88 från -71, då satt de där nere. Är lite osäker på om det var -69 eller -70 de flyttades ner. 1965 när F88 kom, då flyttades blinkersen ner till där den kom att sitta även i fortsättningen när den bredare blikersen kom

Den gröna F88 är efter -69 i alla fall...

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Re: F88 eller Titan?

Inläggav mojje » 04 feb 2008, 22:46

[quote="Stellan Johansson"]Hur ser man skillnad på en F88 och en Titan "Tip Top"? Visst hade väl titanen blinkersen uppe under rutan, och när det blev f88 så flyttade den ner? Enligt brochyren från-65 så är detta en F88...

F88 an hade blinkersen där uppe i början. Torkarna flyttade dom ner 1969. Har en tidig -69 med torkare över rutan och en sen -69 med torkare under rutan
Spara allting. Någon gång kommer det till användning!!!!
mojje

Inläggav Stellan » 04 feb 2008, 22:56

Ahh...då har man lärt sig ytterligare något på detta ypperliga forum :D

Är det någon som kan avgöra var kortet är taget? Jag tycker att det ser ut som om de lastar hus, och att färgerna på släpet påminner om Gullringshus.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Tip-Top

Inläggav Böll » 04 feb 2008, 23:24

Kul å se såna bilder,åkte mkt f-89 som pojk,gillade dom bilarna mkt,sen när de kom f-12 så var varken ja eller chauffören så impad,men dom var allt bra dom med..vill tipsa om en tip-top som ska va mkt tidig,en av dom 10 första enl Thomas-terräng som har den nere i Sävedalen,GBG...han var till Norge med den förra några år sen då gick den,sen tycker ju Thomas att ljus,bromsar,värme mm är onödig lyx...........Han köpte en gammal biltransport trailer av Ga,åkerierna på Tjörn som stått 15 år,ja hjälpte honom å koppla luften på den,som den pös under,varenda rör var avrostat nånstans,ner under med slangklämmor och gummislang,50 klämmor 6 timmar och några meter slang senare så börja de bli tryck bak,sen prova Thomas bromsarna,då ramla klockorna av balken då allt i bromsar var fastrostat,jaha ingen Norge då sa ja till honom,hmm de måste gå å lösa sa Thomas,de löste han snabbt,på med en LGF-skylt sen bar de iväg till Narvik,,,inga ledsamheter där inte...stod över den resan av diverse skäl.......har vart med han på resor förut,den mannen har överflöd av tur.....vilka resor...
Böll

Inläggav Stellan » 04 feb 2008, 23:49

En tidig F89...med torkarna i underkant på framrutan, dock fortfarande med tryckluftsdrivning :D

Bild

Man har hört många historier om Thomas, en sån äventyrare. Han måste verkligen ha något att berätta för barnbarn och oss andra :wink:

Vet du om han har kvar bilen idag?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Böll » 05 feb 2008, 00:32

Vet,ej...han är i Thailand vinter halvåret numera,men de springer en dansk där nere å matar katterna,ska se om de öppet imorrn ..
Böll

Re: F88 eller Titan?

Inläggav Fredrik Klint » 05 feb 2008, 17:18

Stellan Johansson skrev:Hur ser man skillnad på en F88 och en Titan "Tip Top"? Visst hade väl titanen blinkersen uppe under rutan, och när det blev f88 så flyttade den ner? Enligt brochyren från-65 så är detta en F88...
Bild

/Stellan

Man har i alla fall bemödat sig att märka den med "F88" på dörren, men detta kan ju vara med hjälp av "gårdagens Photoshop"...
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Inläggav Bo Norvinge » 05 feb 2008, 22:43

I de tidiga Volvobroschyrerna över system 8 (1965) är bilarna egentligen Snabbe till Titan. För att skapa "Åkarbilar" till broschyrerna klistrades F82-N88-emblem på "gamla" bilar och i vissa fall "målades" emblem på fotografierna som i detta fall.
Stellans bild är egentligen en Titan TipTop. Inte vilken Titan TipTop heller utan en tidig sådan. En erkänd nostalgiexpert gav mig tipset att de tidigaste Titan TipTopparna hade rundade ledstänger jämfört med de senare med kantigare avslut. De tidigaste av modellen saknade den invändiga defroster "triangeln" mitt under framrutan då de hade flera små runda defrosterhål som t.ex LB76.
På F88 ramlade blinkersen ner en aning. Bara TipTop (L4751-L4951) har blinkersen strax under framrutan.

Lita aldrig på broschyrmaterialets bilder.
Njut istället av en stunds "roliga timmen" och leta fel.
Ta till exempel broschyrerna när Scania 2-serien kom (80-81). På befintliga bilder med 1-serie bilar klistrades 2-seriens förseriehytter på bilderna.
Jag lovar, det är sant!
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Stellan » 05 feb 2008, 22:57

Bo Norvinge skrev:Lita aldrig på broschyrmaterialets bilder.
Njut istället av en stunds "roliga timmen" och leta fel.
Ta till exempel broschyrerna när Scania 2-serien kom (80-81). På befintliga bilder med 1-serie bilar klistrades 2-seriens förseriehytter på bilderna.
Jag lovar, det är sant!

Det är dels det som jag också tycker är kul med de gamla brochyrerna, men även ren nostalgi är en skön känsla som infinner sig vid de tillfällena. Samtidigt så är det väldigt tillfredsställande att kunna dela med sig av det man har själv, hemma i min låda glädjer det ju ingen mer än mig själv.

Det är ingen som känner igen åkerifärgen på släpet efter titanen?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Bo Norvinge » 05 feb 2008, 23:13

Stellan Johansson skrev:Det är ingen som känner igen åkerifärgen på släpet efter titanen?

"Elefantåkeriet"?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Stellan » 05 feb 2008, 23:14

Jag vet inte själv, men jag tycker att det påminner lite om Gullringshus :?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Per Thomson » 05 feb 2008, 23:15

Bo Norvinge skrev:
Stellan Johansson skrev:Det är ingen som känner igen åkerifärgen på släpet efter titanen?

"Elefantåkeriet"?

Förstår inte, förklara :?:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Bo Norvinge » 05 feb 2008, 23:18

Per Thomson skrev:
Bo Norvinge skrev:

"Elefantåkeriet"?

Förstår inte, förklara :?:

TYA-skolan, Yrkesförarutbildningen?
Där baklämmen var målad randig i gult och svart.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack