Idag om man kollar in lastbilsfoton på Internet så är ju alla frambyggda. Inga nosbyggda bilar finns och har man då sett dessa bilder har man sett alla i stort sett. Det har blivit för likriktat. Ingen varitation att tala om och man längtar tillbaka för att ta en förnyad titt.
I USA är det tvärtom. Idel nosbyggda och få frambyggda. Båda alternativen har ju förståss med längdbegränsningarna att göra som är olika. Tack vare längbestämmelserna I Sverige har ju både Scanias och Volvos nosbyggda bilar gått i graven. Men det kanske inte är hela orsaken? En nosbyggd bil inom 24-meter får ju mindre pallar med sig och ger sämre ekonomi.
När man ser alla veteranVolvos och Scania Vabis och Scania blir man glad ini hjärteroten. Alla Volvo och Scania har ju sitt typiska utseende man det är något särskilt med dessa lastbilar. De är lastbilar från kofångaren till VBG-draget och man återvänder gärna och tittar på bilder från Tunga Rallyt och Pärlrallyt.
Nutidens frambyggda bilar får ibland ett löjes skimmer över sig. En grusbil med Toplinehytt eller en Volvo med Globetrotterhytt som kör grus dagarna i ända på korta sträckor. Varför har dessa inte daghytt? Brukar de ligga i bilen och ta sig en lur även om de kommer hem varje kväll?
Nej, det var gårdagens lastbilar som såg proportionerliga ut och inte var utstylade till 101% och hade en nos och flaggstänger/breddvisare och hade nos så man kunde ta ut riktpunkten och de gick säkert stadigare på vägen.
Dagens bilar ser ju ut att vara som ett gungfly då hytten gungar så fort man kliver in.
Någon som noterat så fint renoverad den Engelska Scenia LBS76:an är?
Lars-Gunnar
