Jämförelse veteran/dagens lastbil

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Jämförelse veteran/dagens lastbil

Inläggav Lars-Gunnar » 31 jan 2008, 20:08

Bild

Bild

Lars-Gunnar :D
Senast redigerad av Lars-Gunnar 31 jan 2008, 23:44, redigerad totalt 1 gång.
Lars-Gunnar

Inläggav Micke Lund » 31 jan 2008, 20:10

Det har hänt en hel del :D
Användarvisningsbild
Micke Lund

Inläggav Stellan » 31 jan 2008, 21:23

Det är otroligt när man sätter två lastbilar från så olika tidsepoker bredvid varandra. Såg en landsman till F86:an på Tunga Rallyt ifjol och passade på att ta det här kortet. Visserligen inte samma märke, men ändå... :D

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Per Thomson » 31 jan 2008, 21:43

Micke Lund skrev:Det har hänt en hel del :D

Jo visst har det hänt lite men bilden med båda Scaniorna får man nog vara lite ifrågasättande till - är det inte så att LB76:an står lite längre bort?
Lars-Gunnar, fram med "förstoringsglaset" :)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lars-Gunnar » 31 jan 2008, 22:05

Dem står nos mot nos. Det går inte få något större foto.

Har ett till foto där de står i bredd.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Kjell T » 31 jan 2008, 22:51

När man ser Scania-Vabis mot Scania på bilden så undrar man vad det egentligen är för en utveckling som skett. Har det blivit mera "HUSBIL" eller "LASTBIL"?
Kjell T

Inläggav Anders Ason » 31 jan 2008, 23:01

Micke Lund skrev:Det har hänt en hel del :D

{ironimod ON}Visst har det det! Den nyare bilen har kortare hjulbas, elektronik i massor som blir en mardröm den dagen den kanske tas om hand av en veteranbilsintresserad. Motorn kanske måste bytas ut mot en äldre som har helt mekanisk insprutning för att den överhuvud taget ska gå att köra? Elektronikprylarna går inte att få tag i varför hela elsystemet måste göras om o s v. {ironimod OFF}

Bild

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Klas Pettersson » 31 jan 2008, 23:22

Har inget foto med nyaste scanian, men så här såg förra bilen ut mot den gammle.

Bild

Den gammle står inparkerad i ett hörn och är lite svår att få ut (Millimeterpassning)........
Användarvisningsbild
Klas Pettersson

Inläggav Stellan » 31 jan 2008, 23:27

Det ser nästan ut som en lastbil och en liten paketbil. Fantastiskt utveckling. 76:an var ju det "värsta" som fanns när den kom...

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders Ason » 01 feb 2008, 10:00

LBS76 skrev:Har inget foto med nyaste scanian, men så här såg förra bilen ut mot den gammle.

Den gammle står inparkerad i ett hörn och är lite svår att få ut (Millimeterpassning)........

Av en tillfällighet råkade jag köra förbi den nya SCANIAN och passade på
    att ta en bild när jag parkerat min egen bil bredvid. :wink:

Bild
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Böll » 01 feb 2008, 10:14

De va som tusan,din ser ju bra mkt större ut,de va intressant å se..
Böll

Inläggav Lars-Gunnar » 01 feb 2008, 10:25

Idag om man kollar in lastbilsfoton på Internet så är ju alla frambyggda. Inga nosbyggda bilar finns och har man då sett dessa bilder har man sett alla i stort sett. Det har blivit för likriktat. Ingen varitation att tala om och man längtar tillbaka för att ta en förnyad titt.

I USA är det tvärtom. Idel nosbyggda och få frambyggda. Båda alternativen har ju förståss med längdbegränsningarna att göra som är olika. Tack vare längbestämmelserna I Sverige har ju både Scanias och Volvos nosbyggda bilar gått i graven. Men det kanske inte är hela orsaken? En nosbyggd bil inom 24-meter får ju mindre pallar med sig och ger sämre ekonomi.

När man ser alla veteranVolvos och Scania Vabis och Scania blir man glad ini hjärteroten. Alla Volvo och Scania har ju sitt typiska utseende man det är något särskilt med dessa lastbilar. De är lastbilar från kofångaren till VBG-draget och man återvänder gärna och tittar på bilder från Tunga Rallyt och Pärlrallyt.

Nutidens frambyggda bilar får ibland ett löjes skimmer över sig. En grusbil med Toplinehytt eller en Volvo med Globetrotterhytt som kör grus dagarna i ända på korta sträckor. Varför har dessa inte daghytt? Brukar de ligga i bilen och ta sig en lur även om de kommer hem varje kväll?

Nej, det var gårdagens lastbilar som såg proportionerliga ut och inte var utstylade till 101% och hade en nos och flaggstänger/breddvisare och hade nos så man kunde ta ut riktpunkten och de gick säkert stadigare på vägen.

Dagens bilar ser ju ut att vara som ett gungfly då hytten gungar så fort man kliver in.

Någon som noterat så fint renoverad den Engelska Scenia LBS76:an är?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Lars-Gunnar » 01 feb 2008, 10:29

Står inte din bil 2 m längre fram? :lol:
Lars-Gunnar

Inläggav Böll » 01 feb 2008, 18:39

Var i USA hela November,stannade å pratade med en åkare om hans Peterbilt å fråga va den största skillnaden var genom åren,jadu sa han,från början till omkring 1990 hade vi runda framlampor,efter de fick vi fyrkantiga,de kallar jag utveckling...Ang grusbilar med stor hytt så kan ja bara prata för mig själv,men du är mkt mer pigg,å utvilad efter att ha kört hela dagen med en sov hytt än en korthytt,började med en kort hytt,men de blir en helt annan miljö i en sovhytt,sen håller ja med om att högtak e helt onödigt,å oftast i vägen,de inte ofta en bil med lågtak går fri med taket vid lev till villor,mm tänk då på en med hög hytt,den e ju sönder skavd första dan...
Böll

Inläggav Stellan » 01 feb 2008, 19:39

Anders Ason skrev:
LBS76 skrev:Har inget foto med nyaste scanian, men så här såg förra bilen ut mot den gammle.

Av en tillfällighet råkade jag köra förbi den nya SCANIAN och passade på
    att ta en bild när jag parkerat min egen bil bredvid. :wink:

Bild

Kan det vara så att 85:an har växt med uppgiften? :lol:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack