Volvo kontra Scania!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo kontra Scania!

Inläggav Anders » 04 maj 2008, 19:45

Det är ju ett ämne de lärde kommer att träta om i evinnerlighet.
Men till dagens frågeställning;
Hur såg man på utvecklingen när exvis F10/F12 lanserades samt skillnaden mellan 76 och 110.
Tänkte närmast om det är någon som har personlig erfarenhet om detta.

Avslutar med att slänga in ett par bilder från vägverkets muséum i Borlänge.

Bild

Bild

Bild

Bild

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Re: Volvo kontra Scania!

Inläggav Stellan » 04 maj 2008, 21:32

F10/12 var en smärre revolution när de kom. De hade airkondition, avfjädrad hytt och justerbar ratt som standard. Så för oss som körde F88/89 så var det som att kliva in i en annan värld...tyst, mjukt och en otroligt rymlig hytt. Scania var ju mycket tidigare med en rymlig hytt, men Volvo hade fler finesser på F10/12 i och med att de släppte sin hytt senare.

Vad man körde var nog inte så viktigt, bara bilarna var hela och rena...och att lönen kom när den skulle :)

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 04 maj 2008, 21:36

Intressant! :D

Satt och tittade i diverse gamla broschyrer tidigare idag, och jämförde System 8 mot efterföljarna. Och utifrån en lekmans perspektiv så verkar det nästan vara det generationsskifte som haft det största språnget mellan modellerna.
Kan ju ha helt fel, så den som vet det hela bättre får gärna rätta :D

Har det funnits några Scania-modeller som haft lika stor skillnad? Tänker närmast på 76/110 samt 1 och 2 serierna.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Stellan » 04 maj 2008, 21:52

Anders skrev:Intressant! :D

Satt och tittade i diverse gamla broschyrer tidigare idag, och jämförde System 8 mot efterföljarna. Och utifrån en lekmans perspektiv så verkar det nästan vara det generationsskifte som haft det största språnget mellan modellerna.
Kan ju ha helt fel, så den som vet det hela bättre får gärna rätta :D

Anders

Absolut! Det var två helt olika bilar, nästan som ett nytt bilmärke. De gamla var trånga och väldigt spartanska...bara det att ha gardiner som gick runt hytten innanför rutorna var ju en stor förändring. Att man fick en riktig kupévärnare var också något man verkligen uppskattade. Men framförallt så var det storleken på hytten som imponerade...den var ju mycket bredare än F88/89.

Hittade en gammal bild från min första F10, har inte ens tagit bort plasten i taket...tänk att en hytt kunde vara så stor. Nu kan det inte bli bättre tänkte man då...men det kunde det, och det blir ständigt bättre.
Rosa pantern fick jag av en cirkus som jag lossade vinster till i Oslo, de tyckte att det var synd att jag måste åka ensam hela tiden :D
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 04 maj 2008, 22:05

Intressant bild!
Alltid roligt att få höra hur det verkligen var. Visst, bilder säger mer än tusen ord, men vissa saker kan man inte riktigt få klart för sig genom att bara titta på bilder :)

Skiftet F88-F10 var väl allting helt nytt i bilarna? Annars brukar ju Volvo byta ut bilarna bit för bit.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Lars-Gunnar » 05 maj 2008, 21:46

Jag minns den första Volvo Titan Tiptop som jag såg 1965 någonting. En stor flisbil med 3-axligt släp målad i grönt. Som Volvodiggare var jag stolt att moder Volvo kunnat föda en sådan stor lastbil med kraft och pondus utöver det vanliga för Volvos bilar. Troligen hade den 240 hk, endast 10 hk mer än den Titan Turbo som min far körde. Men, som jag sagt tidigare, i en annan tråd, denna Titan Turbo var en riktig arbetshäst. Att se Titan Tiptop komma körandes var en upplevelse större än Scanias LBS76:a. Den var så ”Amerikaniserad” så att säga. Den hade väl lika stor hytt som FB88/89?

Helt klart var det nya hytter som kom med F10/12. Lätt att se vid en jämförelse bara till det yttre.

Vad gäller Scania-Vabis så skulle man väl jämföra med LBS76 med BeGe långtradarhytt hytt och LBS76 som var frambyggd kontra Scania 140. Det var ju en viss skillnad i hyttväg. Måste ha varit bökigt med motortunneln som stal utrymme och vi vet ju att LB-hytten inte var lika stor och mycket olik Scania 140:an.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Återgå till Allmänt Veteransnack