Apropå motoreffekt

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Apropå motoreffekt

Inläggav Anders Ason » 09 jun 2013, 13:29

Vi hamnar ju då och då i diskussioner om hur alerta våra lastbilsmotorer är. Oftast finns ju enbart subjektiva metoder att tillgå, d v s hur vi uppfattar kraften eller avsaknad av.

På personbilssidan skruvar man av ett drivhjul, skruvar dit en hydraulmotor med kyld broms på ett annat ställe, låser fast bilen ordenligt. Sedan gasar man och kollar effekten på en skärm. Man bromsar bilen!

Finns motsvarande för lastbilar, är det enkelt att mäta och är det dyrt?


När jag var ung trimmade man gamla dieselrundnosar genom att skruva upp pumpen. Resultatet blev nog mera svart rök än kraft.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5700
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Apropå motoreffekt

Inläggav herrstina- » 09 jun 2013, 18:00

Det finns "rullande landsväg" där bilen körs på bromsade rullar. Jag tror att det finns en i Mälardalen någonstans, en i Oslo och ytterligare en i Padborg.

Oavsett storlek på bil bör du bromsa båda hjulen på den drivande axeln. En hyffsat modern lastbilsdiff har ingen bussning mellan diffhjul och kors, har du inte extrem tur försvinner oljefilmen och förvandlar klumpen till filspån på mindre än 50 sekunder om ett hjul spinner medan det andra står still.

Därför är det extremt viktigt att diffspärren fungerar och används (på rätt sätt) vintertid.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster