Bokmal

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bokmal

Inläggav Stellan » 05 feb 2008, 22:03

Jag hittade en kul bok på loppis förra veckan. "Motor-encyklopedi", ett uppslagsverk för motorman. Skriven av John Nerén och utgiven 1927. Det är otroligt att Nerén började samla material till den här boken redan 1907, ett helt sekel sedan...otroligt :!:

En fantastisk bok att bläddra i, och skratta gott åt deras framtidstankar. De gör bland annat reklam för något som heter "Hupmobile", en vagn med rak åtta från 9000 kr....vad kan det vara för bil? :?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Re: Bokmal

Inläggav Anders Ason » 05 feb 2008, 22:41

Stellan Johansson skrev:Jag hittade en kul bok på loppis förra veckan. "Motor-encyklopedi", ett uppslagsverk för motorman. Skriven av John Nerén och utgiven 1927. Det är otroligt att Nerén började samla material till den här boken redan 1907, ett helt sekel sedan...otroligt :!:

En fantastisk bok att bläddra i, och skratta gott åt deras framtidstankar. De gör bland annat reklam för något som heter "Hupmobile", en vagn med rak åtta från 9000 kr....vad kan det vara för bil? :?

/Stellan

Jag har också fyndat (på Tradera) och bl a köpt både en bok om lastbilar tryckt 1953 och en helt ny och modern körskolebok för lastbil o buss. Vill ju inte riskera att köra saktare än det tillåtna! :D

Hupmobile fanns fram till ca 30/40 talet och var lite föregångare i flera avseenden. De såg i stort ut som vilken annan amerikansk personbil som helst, men...de var först med en del detaljer som exemplevis panoramaruta. Den gröna "Huppen" som jag åkt i, ej den på bilden, ägdes (och gör väl fortfarande?) av en släkting till den mycket kände konstnären Siri Derkert. Bilen hade som sagt panoramaruta men det var före tiden man kunde tillverka svängda hörn i glaset, därav stolparna.

Bild
    Passar väl egentligen inte in på detta forum, men jag har för mig att de även tillverkade lättta lastvagnar. (halv ursäkt)

/Anders
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Stellan » 05 feb 2008, 22:52

Var inte den bilen med på något tv-program för ett tag sedan? Jag reagerade just på de små hörnrutorna fram...

Jag har även hittat en brevkurs, med sex små häften, tillägnad motorbranchens folk och utgiven av AB Volvo 1953. Är strax klar med sista brevet som behandlar lastning och lossning, så nu ska det köras lastbil :)

Det är med böcker som med gott vin, de åldras med behag...ungefär som vi :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders Ason » 05 feb 2008, 22:58

Stellan Johansson skrev:Var inte den bilen med på något tv-program för ett tag sedan? Jag reagerade just på de små hörnrutorna fram...

Jag har även hittat en brevkurs, med sex små häften, tillägnad motorbranchens folk och utgiven av AB Volvo 1953. Är strax klar med sista brevet som behandlar lastning och lossning, så nu ska det köras lastbil :)

Det är med böcker som med gott vin, de åldras med behag...ungefär som vi :D

/Stellan

Förm. inte om det var en svensk film utan då var det nog den som jag har åkt i, men det finns några stycken till att välja på även här. Vill minnas att "Huppisarna" även har en klubb i Sverige. Bilen på bilden är "lånad" från ett visst land västerut.

/Anders
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Bokmal

Inläggav Pickos » 05 feb 2008, 23:22

Anders Ason skrev:
    Jag har också fyndat (på Tradera) och bl a köpt både en bok om lastbilar tryckt 1953 och en helt ny och modern körskolebok för lastbil o buss. Vill ju inte riskera att köra saktare än det tillåtna! :D
    /Anders

Jaså, det var du som knep den! :evil: Hade själv lagt ett bud, men hade ingen möjlighet att bevaka auktionen. :cry:
Men, jag överlever säkert utan den, hoppas den var/är intressant! :D
Pickos

Inläggav Stellan » 05 feb 2008, 23:28

Jag har för mig att det var på det brittiska "Top Gear" de visade bilen jag tänker på. Men bilen på bilden tycker jag ser lite östeuropeisk ut annars.

Anders och jag kan hålla kurser till våren för er som missat att köpa kurslitteratur :wink: :lol:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Återgå till Allmänt Veteransnack