Släpvagnsdrag

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Släpvagnsdrag

Inläggav Hagberg » 14 jun 2013, 16:57

Hej på er,
Jag har en Scania LS111 från -75 som jag snart skall besikta.
Det sitter ett VBG 200 drag monterat på den.
Det var en som sa att även om den är skattebefriad så åker man på skatt på grund av att man har ett drag monterat.
Stämmer det?
Hagberg
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 11 jul 2012, 23:43
Ort: Djurås

Re: Släpvagnsdrag

Inläggav Reid Hulting » 14 jun 2013, 18:50

Svaret är, NEJ!!!

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Släpvagnsdrag

Inläggav ScaniaLBS80 » 14 jun 2013, 18:53

Men om du hänger på en vagn eller kärra måste du betala skatt för släpen.
ScaniaLBS80
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 12 mar 2008, 16:04
Ort: Lur

Re: Släpvagnsdrag

Inläggav Reid Hulting » 14 jun 2013, 19:12

Släpvagnar blir aldrig skattebefriade, vilket påhängsvagnar (trailers) alltid är.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Släpvagnsdrag

Inläggav Anders Ason » 14 jun 2013, 20:27

Dessutom, om draget inte är kopplingsklassat så måste det finnas ett kopplingsintyg på just den aktuella fordonskombination bil + släp om det ska köras lagligt. Nya kopplingsintyg utfärdas inte. Det är inte lagligt att köpa ett släp och hänga på efter bilen om villkoren ovan inte är uppfyllda. Polisen har i regel noll koll på vad som gäller eller låter det vara så en ev. risk föreligger nog enbart om fordonet råkar hamna i olycka. Mig veterligen är inga 200-drag kopplingsklassade utan kräver kopplingsintyg och det ska dessutom gälla just det släpet. Men .. sannolikheten är stor att det går att få en villkorad dispens, typ ej köra med last på släpet e t c. Kolla vad det står om din bil på Transportstyrelsen.

Står det då enbart så här:
    Kopplingsanordning : BYGEL
    Kopplingsavstånd, mm: 5580
och inget om kopplingsklass så är det kopplingsintyg som gäller.


Det har skrivits en hel del om den här frågan så via forumets sökfunktion går det nog att hitta en del trådar.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Släpvagnsdrag

Inläggav ScaniaLBS80 » 14 jun 2013, 21:26

Jag var i kontakt med Transportstyrelsen för ett par år sedan. Är fordonet reggad med VGB 200-drag så behövs ingen dispens men ska det monteras ett nytt måste dispens sökas. I ö som redan sagts, varje släp måste kopplingsbesiktigas med fordonet.
Jag har inte sett något VGB 200-drag som är klassat.
För säkerhets skull; kontakta Transportstyrelsen på nytt. Reglerna kan ha ändrats!
ScaniaLBS80
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 12 mar 2008, 16:04
Ort: Lur

Re: Släpvagnsdrag

Inläggav Hagberg » 15 jun 2013, 09:16

Om man skulle byta drag vilket skulle passa bra i så fall?
Hagberg
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 11 jul 2012, 23:43
Ort: Djurås

Re: Släpvagnsdrag

Inläggav Per Thomson » 21 jun 2013, 16:51

Varför byta när du redan har ett tidstypiskt drag? Är det för avsikt att slippa kopplingsintyg eller dispens. En dispens är lätt att få men den gäller visserligen bara för det släp som står angivet i dispensen. Avser du att kunna bruka bilen med olika släp mera kontinuerligt och utan begränsningar återstår att reg-besiktiga bilen med en modernare koppling. Det är emellertid inte helt lätt att göra en reg-besiktning med ett nytt drag på en äldre bil. Besiktningsmannen kommer antagligen att kräva hållfasthetsintyg för dragbalken och ev även om dragbalken är lämplig för den modernare kopplingen. Du behöver också ett intyg om maximal lämplig "tågvikt" från Scania. Slutligen kommer besiktningsmannen att granska konditionen på din ram avseende ev sprängrost och dragbalksinfästningen.

När det gäller rekommendation av drag beror det på vilken typ av släp du avser att dra. Det är inte alla typer av drag som är godkända för kärror (jigg). På VBG:s hemsida skall det finnas ett dokument som beskriver samtliga typer
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster