Att regga om en regent

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Att regga om en regent

Inläggav gropen » 24 aug 2010, 22:04

Ska köpa en regent, hur gör man för att få den som A-traktor??, för epa finns väl inte längre. Och sen sitter de en ingen nr.skyltar på den,enbart instämplat i skylten på förardörren.
Måste man ha reg.papper ändå??
Tackar på förhand
gropen

Re: Att regga om en regent

Inläggav S-V L44 » 25 aug 2010, 21:09

Jag föreslår att du först kollar in Transportstyrelsen hemsida. Den är ganska utförlig och kommer nog att ge svar på de flesta av dina frågor.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... skontroll/

Jag tolkar ditt inlägg som att Regenten kanske redan är konverterad till en Epa- eller A-traktor, men saknar både registreringshandlingar och registreringsskylt. En gammal Epa-traktor kan fortfarande finnas, men jag tror inte att det går att registrera "nya" Epor, utan då blir det A-traktor.
(Om bilen inte redan är en Epa- eller A-traktor så tycker jag personligen att det är beklagligt att "degradera" den till en traktor, men alla tycker klart inte likadant i denna fråga.)
Om du känner till ett registreringsnummer eller t.o.m. chassinumret på fordonet kan du ju kolla med Transportstyrelsen om registreringen fortfarande är giltig (dvs. då har någon vänlig själ åtminstone betalt den årliga registerhållningsavgiften).
Skulle fordonet visa sig ha en giltig registrering så får du ta kontakt med denna person som står som ägare och se om handlingarna fortfarande finns kvar. Annars får du be honom eller henne att beställa en ny kopia av registreringshandlingen (som då skickas till den ägaren som står registrerad på fordonet) och därefter gemensamt föra över fordonet på dig samt sedan beställa en ny registreringsskylt.

Om fordonet inte längre har någon giltig registrering så är det lite mer komplicerat.
Då måste du först och främst ansöka om en så kallad ursprungskontroll.
Det står utförligt om hur detta går till på Transportstyrelsen hemsida.
Det finns bl.a. också en underrubrik på Transportstyrelsen hemsida som kallas kallas ”Militärt, egentillverkat och tidigare svenskregistrerat fordon” som kanske kan ge ytterligare vägledning.

Först när denna ursprungskontroll godkänts kan du göra en ny registreringsbesiktning så att du kan få dina registreringshandlingar och registreringsskylt.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav gropen » 25 aug 2010, 21:27

Okej,, Då får ja forska lite,, Jätte tack för infon.
gropen

Inläggav gropen » 28 aug 2010, 13:48

Nu är det så att vi har letat efter papper, och hittat enbart försäkr.papper på den, tillv.numret står på det papperet??. Har hört att man måste ringa Länstyrelsen i Uppsala?, för dom har hand om alla gamla reg.nr??
Vart brukar chassinr. stå på en Regent??.
gropen

Inläggav S-V L44 » 28 aug 2010, 15:18

Kolla in den är tråden "Hur identifierar man en Scania-Vabis?"
viewtopic.php?f=11&t=1878

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav gropen » 28 aug 2010, 16:28

Tack så mkt. de är så svårt när man är ny på den här fronten,,,
Det satt framme på ramen,, så nu har man iaf. ch.nr. ska man inte kunna få nya reg.papper då den???.
gropen

Inläggav gunnilse » 28 aug 2010, 18:50

Kan du få regpapper på den e de som vanligt men de kommer till den reggade ägarn på bilen allt hänger på om den har betalat reg avgiften på 65kr om året om inte faller den ur registret å urspr kontroll får göras.
Jag tror inte det finns några genvägar här tyvärr...
gunnilse

Inläggav gropen » 28 aug 2010, 22:27

Ja de kanske är så,, vi får ringa på mån. å fråga. Det är min bekants far som har gått bort, och nu försöker min kompis leta rätt på alla papper som finns på dom fordon han hade, tyvärr så är det väl så att man ska tänka på sånt lite före innan nåt händer,men men.
Så han lär väl göra ett ägarbyte först till sig själv,sen till mig.
medd. sen hur allt gick. Tacka alla som ha kommit med svar.
gropen

Återgå till Allmänt Veteransnack