Vilket fabrikat och vilket jobb?

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vilket fabrikat och vilket jobb?

Inläggav Per Thomson » 16 dec 2025, 12:50

Någon som vet? W1694.

W1694.jpg
W1694.jpg (328.5 KiB) Visad 637 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Re: Vilket fabrikat och vilket jobb?

Inläggav S-V L44 » 16 dec 2025, 15:36

Jag skulle tippa på att fordonet är en 1930-tals Scania-Vabis försedd med ett Imbert, kol- eller vedeldat, gengasaggregat.
Hytten ser dock lite "skum" ut, smal och inte typisk för dåtidens Scania-Vabis.

Platsen då? Kanske ett kraftverksbygge?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Per Thomson » 29 dec 2025, 16:27

Tack Kjell! Kanske Långhags kraftverk norr om Säter. Transporter till det kraftverket av kraftverksdelar finns beskrivet härhttp://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=566 genom tidningsartiklar och bilder erhållna av nu bortgångna Malte Eriksson. Tyvärr leder inte dessa bilder till svar om märket för bilen i den här aktuella tråden. Jag undrar om Scania Vabis tidigare i historien har tillverkat modeller där hytten är integrerad med torpeden? Bilen är inte heller nämnd i de artiklar jag nämnde. Den ena tar upp att det var en Thorneycroft som tungdragare och att en Tidaholmare var påskjutare.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav S-V L44 » 31 dec 2025, 13:55

Vid kontroll visade det sig att fordonet verkligen var en Scania-Vabis, och dessutom av årsmodell 1930, sannolikt modell 324.
Ägaren var Skånska Cementgjuteriet med adress Domnarvet. Några månader innan skrotning 1943 ägdes bilen av en chaufför i Venjan.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Per Thomson » 31 dec 2025, 22:18

Det var verkligen intressant Kjell, stort Tack! Trodde inte att det kunde vara en S-V med tanke på att hytten var integrerad med torpeden. Torpedintegreringen var väl dåtidens snickarglädje bland karosseribyggarna. Har du möjligtvis en kopia på registreringsbeviset?

Jag vet att Malte har skrivit något om en åkare i Venjan. Ska se om jag kan hitta det.

Domnarvet är en del av Borlänge, men idag associerar man namnet främst med SSAB:s järnverk. Långhags kraftverk är inte så långt beläget från Borlänge och byggdes förmodligen av Stora Kopparbergs Bergslags AB, dåvarande ägaren av Domnarvets järnverk. Skånska var tydligen byggentreprenören.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.