Åkarns Kalle skrev :
... Det som intresserar mig mest är där Oliver 25 bärgar en lastbil,
Vad kan det var för modell ? ....
Bilen är en Volvo, det tycker jag står utom allt tvivel, men sedan exakt vad det är för modell (och årsmodell) är betydligt svårare att avgöra eftersom man då måste se fordonet från sidan.
Det är troligast att modellen är av LV80-serien (som var vanligast). Men det kan ju också var en LV90-serie eller, mindre troligt, en LV180- eller LV190-serie.
LV180- resp. LV190-serien brukar ibland kallas för "halvlångnos" då torpeden var aningen kortare än den för "långnosen", men längre än LV80- och LV90-serien. Annars kunde de te sig ganska snarlika vid en "hastig" blick.
Eftersom dessa Volvomodeller intresserar mig en hel del, så har jag förstorat bilden och försökt få upp skärpan och kontrasten så mycket jag kan (efter bästa förmåga - Proffs kanske kan säkert mer och bättre).

- Volvo LV80 - Y-län - Åkarns Kalle - förstorat & mer kontrast.JPG (111.03 KiB) Visad 7568 gånger
Det är fortfarande mycket svårt eftersom hela bilden har dålig skärpa, men registreringsnumret börjar nog med Y5 eller Y6.
Sedan är det svårare, men den andra siffran är nog INTE 1, 4, 5, eller 7.
Den tredje siffran kan återigen vara 5 eller 3,
Den sista siffran är helt otydbar.
Kanske är det Y6333 som beskrivs i skriften nedan ??
Du har ju tillgång till en hel del bilder, Kalle. Kanske du finner något annan bild som kan passa in?
Kanske kan du få vissa upplysningar i denna skrift?
Nilssons Åkeri är ju med på både bild (med Y1743) och i tabellerna.
Själva bilen stammar ju annars från 1930-talet, men jag undrar om inte bilden i sig kommer från efterkrigstiden.
Så är nog fallet med Oliver 25:an t.ex.. Det var nog en efterkrigsmodell. (Traktorer blev inte registreringspliktiga förrän 1953. Kanske därför traktorn saknar registreringsskylt.)
Lägg märke till positionsljusen nederst på Volvons framskärmar. Det var inte original, men jag har sett dessa just på en del liknande Volvo-modeller på bilder från några år efter kriget.
// Kjell N