Volvo Projekt 2859

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo Projekt 2859

Inläggav S-V L44 » 28 aug 2014, 18:40

I diverse litteratur om Volvo Lastvagnar står det ibland omnämnt "projekt 2859", vilket innebär utvecklingsprojektet som ledde till framtagningen av L4951 Titan Tip Top och i förlängningen F88/F89.
Det lär ha tillverkats två eller tre prototyper, ett chassi med lång hytt och ett eller två chassin med kort hytt.
En eller två av dessa prototyper kördes på fältprov i USA.
En gick som dragbil hos Svenska Lastbils AB i Malmö, med placeringsort Helsingborg.
Bilarna som gick i USA hade Trilex-fälgar enligt de bilder som finns tillgängliga, medan bilen hos SLAB hade normala stålfälgar. Detta tillsammans med X-3 i chassinumret gör att jag tror det fanns åtminstone tre prototyper.

M5619 - Volvo Projekt 2859-X-3 - 1961 - Ch # 2859-X-3 - Volvo L4951 Prototyp - SLAB (2).JPG
M5619 - Volvo Projekt 2859-X-3 - 1961 - Ch # 2859-X-3 - Volvo L4951 Prototyp - SLAB (2).JPG (258.29 KiB) Visad 21695 gånger

(Bilden erhållen av Fredrik Klint.)

M5619 - Volvo Projekt 2859-X-3 - 1961 - Ch # 2859-X-3 - Kort 1a.JPG
M5619 - Volvo Projekt 2859-X-3 - 1961 - Ch # 2859-X-3 - Kort 1a.JPG (152.81 KiB) Visad 21695 gånger

Bilen ställdes av redan vid årsskiftet 1963-64 och avregistrerades från Malmöhus län den 4 oktober 1967.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo Projekt 2859

Inläggav Anders Roger Larsson » 28 aug 2014, 21:40

Den dragbilen blev ju då senare ombyggd till bärgare: http://www.tow.se/oldcartowvolvo/s510064.htm
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Volvo Projekt 2859

Inläggav S-V L44 » 30 aug 2014, 06:51

Det var intressant.
Det har jag missat att det var samma bil, dragbilen och bärgaren.
Roger, du verkar ha lagt in uppgifterna om bärgningsbilen och de övriga prototyperna som utprovades i USA på din hemsida i november 2005.
Finns det fortfarande inga uppgifter om den svenska dragbilens/bärgningsbilens vidare öde?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo Projekt 2859

Inläggav flak » 01 sep 2014, 08:59

Oj har den gått som Svelast! spännande det hade jag ingen aning om.
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Volvo Projekt 2859

Inläggav Bo Norvinge » 01 sep 2014, 10:48

Den rullade en del på utlandet tillsammans med SLAB:s LV75:or, om jag inte uppfattat Stefan Bengtsson fel.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Volvo Projekt 2859

Inläggav Anders Roger Larsson » 01 sep 2014, 12:37

S-V L44 skrev:Det var intressant.
Det har jag missat att det var samma bil, dragbilen och bärgaren.
Roger, du verkar ha lagt in uppgifterna om bärgningsbilen och de övriga prototyperna som utprovades i USA på din hemsida i november 2005.
Finns det fortfarande inga uppgifter om den svenska dragbilens/bärgningsbilens vidare öde?

// Kjell N


Nej, tyvärr. Inga fler uppgifter i nuläget.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Volvo Projekt 2859

Inläggav S-V L44 » 26 sep 2014, 20:32

Av en slump fann jag idag ytterligare en av projektbilarna. Även denna gick i Skåne.
Några noterbara skillnader mellan denna och den ovannämnda.
- Treaxlat chassi
- Svagare motor
- Togs i trafik ungefär ett halvår efter X-3
- Mindre däckdimension
Eftersom det inte finns något foto på bilen (ännu?) kan man bara spekulera om bilen var utrustad med kort eller lång hytt, men ritningsnumret och dispensen har samma nummer så detta bör sannolikt indikera samma korta hytt.

M3063 - Volvo Projekt 2859-X-2 Boggi - 1962 - Ch # 2859-X-2 - Kort 1a.JPG
M3063 - Volvo Projekt 2859-X-2 Boggi - 1962 - Ch # 2859-X-2 - Kort 1a.JPG (144.5 KiB) Visad 21349 gånger

Bilen skrotanmäldes redan den 29 november 1963 efter ett och ett halvt års testkörning.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo Projekt 2859

Inläggav Fredrik Klint » 06 okt 2014, 14:14

Intressant! För det har väl aldrig förekommit bild på en treaxlig prototyp?
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Re: Volvo Projekt 2859

Inläggav Anders » 06 apr 2024, 20:10

Fredrik Klint skrev:Intressant! För det har väl aldrig förekommit bild på en treaxlig prototyp?


Bilden har funnits ute länge, men jag har inte vetat var den skulle finnas!

För några månader sedan fick jag en komplett uppsättning av VägNytts specialnummer om Lastfordon som gavs ut årligen från början av 60-talet. Och döm om min förvåning vad som fanns på bild från ASJs sortiment!

20230717_173000.jpg
20230717_173000.jpg (541.45 KiB) Visad 5367 gånger


6X2 med kort hytt och ASJ-trailer. Tror att den är från 1964 års utgåva. Borde vara M3063?

Och för den som undrar var Volvo fick inspirationen ifrån kan titta på länken nedan. GMC som kallades Crackerbox.

https://www.flickr.com/photos/carhaul/4413916785

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo Projekt 2859

Inläggav Per Thomson » 09 apr 2024, 10:31

På bilden syns 'sovlådan' på hyttens baksida. En mycket märklig lösning som jag inte kan historien bakom. Man får förmoda att det var en högst tillfällig lösning eftersom de utan vidare kunnat ha haft en normal hytt.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7436
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo Projekt 2859

Inläggav Per Thomson » 09 apr 2024, 10:39

Det av Kjell N publicerade besiktningsinstrumentet visar att det rör sig om en Titan, dock inte den senaste som hade 230 eller 235 hästar SMMT.
Instrumentet visar också att den var tandemdriven samt att vändskivan var monterad för långt fram eftersom totalvikten var sänkt och att boggitrycket var endast drygt 14 ton.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7436
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo Projekt 2859

Inläggav Per Thomson » 09 apr 2024, 10:41

Stefan Bengtsson Helsingborg vet förmodligen mer om dessa bilar.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7436
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster