Moderator: Anders Ason
Stenhuggarn skrev:Ja, det låter ju rimligt. Hur jag än vänder mig har jag röven bakåt…Både otidsenliga fixlights och reflexer kanske är sämre än otidsenliga positionsljus med reflexer. Får nog tänka om lite. Undrar om man kan hitta dem som runda..? Det passar ju bättre än rektangulära i alla fall.
Anders Ason skrev:Dina nya sidomarkeringsljus har (2 var) reflexer åt sidan. Du behöver inte några andra.
Det finns inga krav på att positionsljus ska finnas i övrigt. Har du inte p-ljus i framstrålkastarna?
S-V L44 skrev:Det har nämnts tidigare i tråden, att reflexer inte behövs fram (= inget lagkrav).
Som jag minns från min barndom på 50- och 60-talet i Skåne var det endast statligt ägda fordon (såsom militären, posten, televerket, vägverket, etc.) som hade vita reflexer fram, dvs. i princip inga (eller väldigt få i alla fall) privatägda fordon som hade det.
Släpvagnar var nog annorlunda, där var det nog lagkrav, det har jag inget minne av.
Av någon outgrundlig anledning minns jag däremot inte heller om t.ex. SJ:s bussar hade vita reflexer fram. Jag tror faktiskt inte det.
De vita ”reflexerna”, åtminstone på 60- och 70-talet, utgjordes oftast av rektangulära aluminiumplattor (8x5 cm ?) belagda med ett reflekterande material. Plattor som var nitade (Pop-nitade ?) mot karossen. Men tidigare hade det funnits lite olika runda varianter.
// Kjell N
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster