Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 20 jan 2024, 23:11

Tänk att de kan va så snyggt att ha trevligt! :D
Noxcania
 
Inlägg: 1371
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 22 jan 2024, 08:23

:mrgreen:

Men nu är det vita snart borta. Det regnar förfullt idag.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 23 jan 2024, 18:43

De va & e ju dessamma här men jag menade bilen!
Noxcania
 
Inlägg: 1371
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 30 jan 2024, 09:11

Jo, förstod det! :D

Jaha, lite uppdatering om läget kanske...

Choke vajern är bytt och insåg samtidigt när jag var vid förgasaren och rota att luftfiltret var skitigt. När jag skulle rengöra det så föll det isär så fick tillverka nytt. Massa "klipp och klistra" blev det för att anpassa ett befintligt med rätt diameter men fel höjd. Skall köpa filter på metervara till nästa gång. Detta nya filter blev ju förvisso funktionellt kanonbra men var både bökigt att tillverka och ser inte helt tidsenligt ut heller.

Kvällarna går nu till att tillverka nya fästen för bakljusen. De går ju inte långt ut nog, som vi diskuterat tidigare i tråden. De blir väldigt snirkliga eftersom de skall snirkla fram ibland tipplås och annan bråte. Gjorde dem med lite radie för att man skulle få känslan av att Volvo kunde ha gjort dem på 40-talet. För den som inte vet då... :)

image0 (7).jpeg
image0 (7).jpeg (506.49 KiB) Visad 4642 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Kjell T » 30 jan 2024, 11:30

Du har valt lämpligt material vid tillverkning av bakljusfästen! ( Jag brukar irritera mig på diverse nytillverkade grejer till gamla lastbilar, där man vid tillverkning valt fyrkantrör på bilar från tidsperiod när fyrkantrör inte förekom vid tillverkning.)
Kjell T
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 30 jan 2024, 20:47

Ja, fyrkantsrör känns ju inte rätt. Det håller jag med om. :D

Så nu har jag fått ihop dem så pass att jag kunde testa dem på plats. Skall vara ett nummerplåt-fäste under den vänstra bara. Sedan lack. Det är det tråkiga momentet. :)

image4.jpeg
image4.jpeg (548.33 KiB) Visad 4616 gånger

image3 (1).jpeg
image3 (1).jpeg (572.54 KiB) Visad 4616 gånger

image2 (1).jpeg
image2 (1).jpeg (586.97 KiB) Visad 4616 gånger

image1 (3).jpeg
image1 (3).jpeg (598.29 KiB) Visad 4616 gånger

image0 (8).jpeg
image0 (8).jpeg (521.15 KiB) Visad 4616 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Noxcania » 30 jan 2024, 22:37

Jala vakurrt! :D
Noxcania
 
Inlägg: 1371
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Per Thomson » 31 jan 2024, 18:46

Jag hade nog önskat lite större avstånd mellan däck och bakskärmar.
Annars väldigt fint.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7495
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 01 feb 2024, 07:42

Tackar!

Vad gäller bakskärmarna så var där ju inte mycket plats för fästet. Men man hade ju kunnat krökt det så som jag gjorde med bakljusfästena nu. Men, det får vara så. Kedjorna får ju plats i alla fall. :) Det är så mycket att göra med en gammal lastbil så det är rent löjligt. Fattar inte var mina tusentals timmar har tagit vägen. Det är ju en sån liten enkel bil. :mrgreen:

Förresten, med tanke på bilderna ovan. En fråga jag tänkt ställa länge....

Ramens bakre tvärbalk, vad man nu kallar den. Den har ju ett förstärkt hål mitt på. Har det suttit ett drag där eller..?
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 01 feb 2024, 09:17

Stenhuggarn skrev:...

Förresten, med tanke på bilderna ovan. En fråga jag tänkt ställa länge....

Ramens bakre tvärbalk, vad man nu kallar den. Den har ju ett förstärkt hål mitt på. Har det suttit ett drag där eller..?

    Ja, ett enkelt drag (ej godkänt numera, enbart fäste för bogserlina och definitivt inte för en släpvagn vilket inte heller den balken klarar) med sprint.
    På 40-50-60 talet flytades det sk futtar, arbetsbodar mellan byggplatserna som hade kraftiga medar av trä. Det som började dyka upp var sk betongbaskar och stora trälådor där betongen blandades för hand och lådorna släpades då dit på vägen/gatan mellan byggena på samma sätt.(det gjorde även jag på den tiden). Snart kom även betongfickorna på hjul av järn. Det underlättade när de gick enklare att kärra ut betongen. Mindre maskiner som kompressorer, pumpar m m drogs också mellan byggplatserna så man slapp lyfta på och av dom. Kran på bilarna var inte så vanligt. I dag är inte den här typen av bogsering länge tillåten. Ett sådant tidstypisk drag (officiellt en "dekoration") tillverkar du enkelt själv och bilder på förlagor finns det gott om.
    Sprinten var ofta vinklad på ovansidan där den sedan vreds låstes under en slags klack så den inte kunde åka upp.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5700
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 01 feb 2024, 10:04

Tackar Anders! Mycket intressant alltihop!

Hittar du en bild får du gärna länka till den. Vet inte vad jag ska söka på riktigt. Eller är det i princip ett lantbruksdrag?
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 01 feb 2024, 14:32

Stenhuggarn skrev:Tackar Anders! Mycket intressant alltihop!

Hittar du en bild får du gärna länka till den. Vet inte vad jag ska söka på riktigt. Eller är det i princip ett lantbruksdrag?

    Har nog bilder, återkommer ev.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5700
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 02 feb 2024, 14:06

De bilder jag hittar är på lantbruksdrag. Men vet inte hur det var gjort i så fall för att sitta i det hålet. Dessa verkar mera vara permanent monterade på tvärbalken.

Skärmbild 2024-02-02 125610.png
Skärmbild 2024-02-02 125610.png (230.66 KiB) Visad 4508 gånger

Skärmbild 2024-02-02 114331.png
Skärmbild 2024-02-02 114331.png (267.33 KiB) Visad 4508 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 02 feb 2024, 14:41

Tillverka själv av en U-balk, köp en vänlig dragbult med ögla, kedja och låsring från Ellös. Sätt fast med 4 bult i dragbalken över hålet - klart.
Inget att besikta, bara för bogsering, men bra att använda hemikring. Sätt dit en 5-polig vanlig släpkontakt på baksidan av balken.
Bra att ha.
Erfarenhet från jordbruket säger att den lösningen klarar mångs ton utan vidare.


Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5700
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Stenhuggarn » 02 feb 2024, 17:51

Jo, det skulle ju bli fullt dugligt.

Men det där hålet måste ju haft en funktion. Satt det ett lantbruksdrag med en sprint på baksidan troligen då?
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron