Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav herrstina- » 01 jan 2024, 21:16

Om du tar dig till någon som säljer SKF.s sortiment har dom en grej som heter "Speedy Sleeve", det är en tunn hylsa i rostfritt som knackas på den skadade axeln och ger ny yta för packboxen.

Den är så tunn att man använder packbox med originalmått.

Stina.

https://se.search.yahoo.com/yhs/search? ... kwTg%3D%3D
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Stenhuggarn » 05 jan 2024, 09:35

Det var intressant! Hade ingen aning om att det fanns.

Pumpen är nu dock ihopbyggd igen med de packboxar jag beställde och tror det blir riktigt bra faktiskt. Men man vet ju inte förrän den är monterad.

Men tackar för tipset och är ju en bra grej att veta om.

Var nära att susa upp till Åtvidaberg för att hämta kedjorna. Men kände att det kanske var bättre att avvakta lite och se om det löser sig smidigare. Annars hade det varit kul att testa dem nu i all snön. :D Men de är i alla fall betalda så får vi se om jag hämtar dem eller det löser sig på annat vis.

image0 (4).jpeg
image0 (4).jpeg (241.34 KiB) Visad 3430 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Stenhuggarn » 09 jan 2024, 23:38

Har grejat i kylan om kvällarna och nu är pumpen tillbaka på plats igen.

Testade den inte för jag var så frusen då jag var klar. Så får bli i morgon. Men funderade över ifall man behöver lufta vid pumpen så att oljan rinner ner i den innan man startar eller om den snabbt suger till sig oljan ändå så det inte är något problem..?
Senast redigerad av Stenhuggarn 10 jan 2024, 08:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Drängen » 10 jan 2024, 07:27

Jag skulle nog ha sett till att få ut luften riktigt.
Drängen

Inläggav Anders Ason » 10 jan 2024, 07:30

Stenhuggarn skrev:Har grejat i kylan om kvällarna och nu är pumpen tillbaka på plats igen.

Testade den inte för jag var så frusen då jag klar. Så får bli i morgon. Men funderade över ifall man behöver lufta vid pumpen så att oljan rinner ner i den innan man startar eller om den snabbt suger till sig oljan ändå så det inte är något problem..?

Har "mixtrat" en del med den frågan men aldrig behövt lufta något. Det som kan hända vid första tippningen (utan lass förstås) är att flaket en bit upp ser ut att ramla ner, men de gör det inte, det beror på att det är luft i systemet som flyttar sig. Kör tippen fullt upp och ner några gånger så är nog all luft borta. Det funkar även på modernare bilar med magnetventilpaket.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Stenhuggarn » 11 jan 2024, 13:19

Det är ju en kugghjulspump och som jag förstår är de inte så känsliga för att gå torrt. Axeln där packboxen sitter var ju smord. Så startade utan luftning. Tog någon sekund sedan var oljan framme. Så nog inga problem med det.

Hade dock för lite olja hemma för att flaket skulle gå hela vägen upp. Men med obelastat flak höll pumpen i alla fall tätt.

IMG_0096.jpeg
IMG_0096.jpeg (383.98 KiB) Visad 3355 gånger

IMG_0097.jpeg
IMG_0097.jpeg (383.98 KiB) Visad 3355 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Anders Ason » 11 jan 2024, 13:51

Det går att även bra fylla pumpen med hydraulolja i den öppning som sitter högst innan den kopplingen ansluts.
Bra att de funkar.

På vår Viking fanns det en vajer mellan flaket och den mekaniska tippventilen. Innan kolvarna var max ute bröt de trycket. Vill minnas att den var fäst i flaket så listigt att det funkade oavsett tippriktning.

På mitt släp (1987) finns det automatiskt en ventil som sköter det. På bilen (1986) en övertrycksventil som stänger av.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Stenhuggarn » 11 jan 2024, 14:08

Jag har en vajer som gör det jobbet men det funkar då bara vid tippning bakåt. Har inte tänkt tanken att man kan få ihop det så det även funkar vid sido-tipp. De var kluriga i Västervik tydligen. :D

Har du något minne av hur den sinnrika konstruktionen var gjord?
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Anders Ason » 11 jan 2024, 14:58

Med vanlig gymnasiematte i Tigonometri och de aktuella måtten i ram och tippram måste det gå att räkna fram.
Alternativt får man tippa åt de tre hållen till nästan max och mäta sig fram. Då borde man också få fram en bra punkt.

En annan lösning kan vara två eller tre tunna vajrar (en för vardera tippriktning) som alla tre går till tippventilen. Viktigt är att de slutar med en lämplig fjäder för att inte skada ventilen. För att inte vajrarna ska fladdra löst när flaket är nere så bör man se över även det och ev. med fjädrar. S k Amortisörer fanns inte på den tiden.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Stenhuggarn » 11 jan 2024, 15:43

Ja, det borde ju inte vara så svårt när man tänker på det nä. :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Stenhuggarn » 11 jan 2024, 18:51

Såja, nu är allt som det ska igen. Tätt framförallt. Hoppas det gäller med last på flaket också bara.

Men bajs vad drygt det är att inte kunna köra några turer med den nu. :D

image0.jpeg
image0.jpeg (369.35 KiB) Visad 3333 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Noxcania » 11 jan 2024, 19:51

Snyggt å visa kolvarna sådär!
Noxcania

Inläggav Anders Ason » 11 jan 2024, 20:44

Stenhuggarn skrev:Jag har en vajer som gör det jobbet men det funkar då bara vid tippning bakåt. Har inte tänkt tanken att man kan få ihop det så det även funkar vid sido-tipp. De var kluriga i Västervik tydligen. :D

Har du något minne av hur den sinnrika konstruktionen var gjord?

Förutsättningen är att fästpunkten ligger långt bak under flaket, d v s mittemellan övre fästet för kolvarna och flaket bakre led. Vajern ska då sträckas lika långt, oavsett bak- eller vald sidtipp. Sannolikt räcker det med en vajer och en tumstock för att lösa det. Återigen har den lite grövre spiralfjädern här betydelse, kraft till ventilen ska överföras men inte stumt. Ett par mörka kvällar inne löser nog frågan :-)

Vet att det funkade på fars bil men minns inte riktigt hur det såg ut. Vad jag däremot minns var den ganska mjuka och långa spiralfjädern som vajern i ett problemfritt parkeringsläge - fri från det som rörde sig som kardanaxeln m m. Minns att jag hade koll på det genom bakrutan ibland när jag fällde ner flaket. Tippen och spridarlämmen sköttes via spakar, stag och vajer, men det funkade. Grusade av en hel del väg. Var roligt när man fick till det.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Stenhuggarn » 12 jan 2024, 22:27

Ja, det ska nog gå att få ihop. Dock fanns det en avrostad bit av den ursprungliga vajern kvar där jag fäste den nya så den funkade ursprungligen bara vid tippning bakåt men det kan ju ändå vara trevligt att få det att funka i alla riktningar.

Säljaren av snökedjorna hade andra annonser också. Hade nästan osannolik tur med att köparen av en annan vara bodde två mil från mitt. Så.nu har jag kedjorna hemma för 200:-. I morgon ska det monteras snökedjor… :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Anders Ason » 12 jan 2024, 22:56

Stenhuggarn skrev:Ja, det ska nog gå att få ihop. Dock fanns det en avrostad bit av den ursprungliga vajern kvar där jag fäste den nya så den funkade ursprungligen bara vid tippning bakåt men det kan ju ändå vara trevligt att få det att funka i alla riktningar.

Säljaren av snökedjorna hade andra annonser också. Hade nästan osannolik tur med att köparen av en annan vara bodde två mil från mitt. Så.nu har jag kedjorna hemma för 200:-. I morgon ska det monteras snökedjor… :D

Såå bra, grattis!
    Kör inte 22:an bara på vintern.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget