Insåg efter en tur i snön i helgen att jag måste införskaffa kedjor till den för att kunna få något vettigt gjort när det ligger snö.
Har inte så stor erfarenhet av snökedjor. Kan inte ha några styrkedjor eftersom jag har 8.25-20 fram så finns det inte plats för kedjor. Men styrkedjor behövs väl mest när man röjer snö? Eller? Eftersom detta är Blekinge så får vi ju extremt sällan några stora mängder snö. Men det krävs inte mera än det som låg i helgen för att mina Kina däck skall tappar greppet i backarna. Speciellt då i packad snö.
Har en säck med ett 20-tal lösa slitlänkar och såg att det gick att köpa 10 meter slitlänk för typ 800 spänn. Sedan behöver man ju lite mera detaljer men det kanske går att hitta. Det är lite svårt att hitta begagnade kedjor här nere som man kan anpassa. Inte så stor marknad. Vill och kan inte ge typ 6-7000 tusen (billigaste) för nya kedjor. Det funkar inte. Jag jobbar då hellre ett gäng timmar och får ihop dem själv. Jag vill inte ha piggkedjor, det känns onödigt. Vet inte om vägföreningen gillar dem heller.
Så typ 8mm vanlig vriden rund sätthärdad slitlänk. Kanske litet tätare med länkar än på traktor kan vara en god idé.
Tar gärna tips och synpunkter på detta eftersom jag vet att här finns det kunskaper!

Insåg att köpa kopplingshakar nog blir det dyraste. Eftersom omkretsen på däcken är 301cm och man tänker typ 10cm mellan länkarna så blir behovet av kopplingshakar ca 60 stycken per kedja. Behöver ju fyra kedjor till bakaxeln och då blir det; 60 * 4 = 240 st.

De kostar då mellan 3-4000:- på vanliga ställen. Det går ju inte hahaha!

- 407448483_398984462464067_9048513343616225099_n.jpg (500.84 KiB) Visad 3436 gånger