av S-V L44 » 30 mar 2023, 01:48
Det är nog riktigt att frågan om tidigare registrering eller inte, samt tidpunkten för tidigare registreringsbesiktning samt kontrollbesiktningar kan vara avgörande för hur man tolkar vissa detaljfrågor.
Jag lät genomföra en ny registreringsbesiktning av min Scania-Vabis från 1946 så sent som i september förra året eftersom bilen på senare år hade blivit ombyggd från brandbil till flakbil.
De första åren då bilen var ny, mellan 1946 och 1953, var den tippbil och försedd med en dieselmotor. (Lite OT - Bilen hade också använts för hjälpsändningar till Polen några år efter andra världskriget.)
När brandförsvaret införskaffade bilen 1953 byggdes den om till kombinerat fordon med vattentank, skumvätsketank och pump, samt en liten lös stege. Dessutom byttes dieselmotorn ut till en motsvarande bensinmotor.
Bilen ställdes av 1974 då den inte godkänts vid kontrollbesiktningen.
Sedan plockades all brandbilsutrustning bort och kvar lämnades ett naket chassi, samt bilen bytte ägare några gånger utan att vara i trafik, men fortfarande inregistrerad.
Ägaren som jag köpte bilen av lät renovera den och bygga på ett nytt fast flak. Därför krävdes det en ny registreringsbesiktning.
Jag tyckte att registreringsbesiktningen avlöpte smidigt. Individen som genomförde besiktningen var mest intresserad av mått och vikter och gjorde bara en snabb ytlig okulärbesiktning utan några kommentarer på detaljer.
Den största utmaningen blir nog den stundande kontrollbesiktningen som jag ännu inte låtit göra då jag upptäckte en rad uppenbara brister som ändå måste åtgärdas. Det är onödigt att lägga pengar på en besiktning som man vet genererar en del 2:or, så jag strävar efter att få ett blankt protokoll när det ändå skall vara den "sista" kontrollbesiktningen.
Om det faktum att min bil har varit inne i nuvarande bilregister hela tiden spelade någon roll vid registreringsbesiktningen och bedömningsresultatet, vet jag inte.
I övrigt om fordonet ännu inte har ett registreringsnummer enligt dagens standard, så är en godkänd ursprungskontroll absolut nödvändig annars kan man inte komma vidare.
Fordonet skall vid en registreringsbesiktning/kontrollbesiktning i alla fall kunna uppfylla bestämmelserna i gällande föreskrift TSFS 2013:63. (Finns på Transportstyrelsen)
Det är här det eventuellt kan "krångla till sig" lite om fordonet skall tas in i det nya bilregistret utan att ha en väl dokumenterad bakgrund.
Det verkar som att ett tidigare registrerat fordon (registrerat enligt dagens fordonsregister) behandlas lite mera respektfullt än ett fordon som var registrerat för 50-60år sedan.
Jag har t.ex. läst om bilar med s.k. pilar blivit tvungna att även ha modernare blinkers jämte pilarna för att tillgodose föreskrifterna.
Vi hade ett fall för inte så länge sedan var en person i Mellansverige köpte en gammal oregistrerad Volvo LV40 från 1928 på en auktion i Blekinge. Bilen var renoverad till toppskick. Men man godkände inte ursprungskontrollen baserad på motornumret som inte stämde med motornumret till det chassinummer som bilen hade vid leverans från fabriken i Göteborg. Inte heller hade man något gammalt registreringsnummer att luta sig emot. Jag kopplades då in på fallet och det hela löste sig då jag i min databas över fordon som varit registrerade i södra Sverige fann gamla registreringshandlingar i Kristianstads län på två olika Volvo LV40, den ena med rätt chassinummer, den andra med rätt motornummer.
Tyvärr så underkändes bilen sedan vid registreringsbesiktningen/kontrollbesiktningen p.g.a. att bilen saknade frambromsar.
Volvobilar hade ju inga frambromsar år 1928, men det struntade man i eftersom bilen inte uppfyllde bestämmelserna i TSFS 2013:63.
Hade bilen funnits i bilregistret sedan 1972 eller kommit in i registret senast 2010, så hade det tydligen inte varit några problem. Nu tror jag att det löste sig ändå via något undantag/dispens eftersom jag kan se att fordonet nu har fått ett nytt registreringsnummer.
Generellt sett tror jag man skall försöka anlita registreringsbesiktningsmän och kontrollbesiktningsorgan som har kunskaper om veteranfordon. Ett ställe som jag vet har bra och kunnig personal är YBB Ystad Bilbesiktning i Ystad.
Är man minsta osäker är det nog bra att ha en dialog innan en skarp besiktning.
// Kjell N