Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Böll skrev:Svenska försvaret i ett nötskal,polaren bor i Karlshamn,ligger en skrot i närheten där dom fick in Volvo hjullastare i nyskick,dom var från 70 talet kom från mobförråd,han som ägde skroten har en gammal Michigan som e helt slut,han fråga om han kunde få ta en Volvo istället men de va bom stopp,dom va inte miljövänliga,va var hans Michigan då???sen stod dom på Stena i Halmstad å skaka bandvagnar i bakvagnen tills dom hoppa isär för de skulle gå fort,nya 206 ,er...ett sånt slöseri med våra surt inarbetade skattepengar.....................sen alla lastbilar och jeepar,suck..va ska man säga??
Per Thomson skrev:Ja, man får sig en tankeställare som man kan relatera till dagens fråga om försvaret skall ha mer pengar eller inte. Men den kapitalförstöring vi ser när det gäller försvarsmaktens fordon är nog en "piss i Mississippi" jämfört med de summor som de diskuterar i samband med investeringar i JAS-projektet.
Lite på samma sätt är det med brandförsvarens utbyte av fordon som är helt funktionsdugliga. Vad är det för kriterier som klassar en LS76:a tankbil som ej funktionsduglig längre för den uppgift den är avsedd för? Är det inte bara så att man vill stoltsera med "att vi har det senaste, är störst, bäst och vackrast". Och så saknas det såväl kompetens som ansvar hos de beslutsfattande annars hade detta inte skett. Det är bara att höja kommunalskatten.![]()
Sen är det en helt annan sak att vi veteranentusiaster gläds åt de fynd vi kan göra.
Lars-Gunnar skrev:Ja, huvvaligen så ledsamt. Försvaret är väl de som vet bäst i alla lägen?
De kunde ju ha bjudit ut dem till försäljning eller fanns det något påbud fråm Regeringen som försvaret måste följa? Tänk att man kunde ha fått flaken, hytterna och motorerna för att inte tala om däcken samt mycket annan smått och gott.
Jag undrar hur Försvarsmakten i övriga länder gör med sina gamla och omoderna bilar? Är det bilkyrkogården för allihopa där med?
Intstrmentbrädan var ett glatt återseende. En sådan i grå förg satt i den Viking Turbo som min far körde. Den var ett lyft jämfört med Titanens ålderdomliga bräda.
Lars-Gunnar
Lars-Gunnar skrev:Ja, huvvaligen så ledsamt. Försvaret är väl de som vet bäst i alla lägen?
De kunde ju ha bjudit ut dem till försäljning eller fanns det något påbud fråm Regeringen som försvaret måste följa? Tänk att man kunde ha fått flaken, hytterna och motorerna för att inte tala om däcken samt mycket annan smått och gott.
Jag undrar hur Försvarsmakten i övriga länder gör med sina gamla och omoderna bilar? Är det bilkyrkogården för allihopa där med?
Intstrmentbrädan var ett glatt återseende. En sådan i grå förg satt i den Viking Turbo som min far körde. Den var ett lyft jämfört med Titanens ålderdomliga bräda.
Lars-Gunnar
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster