Sådant vill man hellst glömma drängen

men fint att du bjuder på det.
Diesel och kyla på huden var det, då minns jag en obehaglig tidig morgon när jag var på hemväg från Finland via Torneå/Haparanda första året med 88:an. Hade väl sovit några timmar men innan start var det lämpligt att lätta på trycket. Väl utanför hytten upptäckte jag att den ena 400 literstanken också kissade i framgavelns nederkant och det ganska mycket. Räddas vad kunde räddas, turligt nog var dessa specialgjorda tankar indelade i fack med kommunicerande ledningar och ett par kranar. Med lite omkoppling av dessa ledningar kunde jag blockera det läckande facket och rädda 3/4 delar av återstående diesel. Den totala tankkapaciteten var 800 liter. Sagt och gjort, på med overall och ner på den kalla snön under bilen. Vid flyttning av en ledning bar det sig inte bättre än att jag blev helt översköld av diesel innan jag fick ledningen, en ganska grov slang, på plats. Det var kaaallt, kom med nöd och näppe upp i hytten och på med full värme. Vid infarten till Kalix strax före kl 07 var det en Volvo lastbilsverkstad. Snabbt ur hytten och förklarade läget för en mekaniker som just anlände till sitt jobb med bil. Denne släppte in mig och visade vägen till ställets personalrum för omklädning. Av med mina dieselblöta kläder som brände mot kropppen fastän jag frös, in i duschen där jag stod lääänge. Som tur är hade man alltid klädbyten med sig på dessa resor. Vet inte hur det hade gått om jag inte hade nått denna duschmöjlighet i tid. Men precis som drängen upplevt diesel bränna mot huden, det kändes av länge efter den här händelsen.
När jag kom hem kasserade jag dessa tankar och fick tillverkat nya, dessa blev inte riktigt lika stora, det blev 2 x 350 liter. Tankkapaciteten behövdes, skulle man till Österrike vägrade jag att tanka smutsdiesel i DDR eller Tjeckoslovakien.
På den här bilden (TIR-foto) syns ena sidans tank.

- FB88big.jpg (261.43 KiB) Visad 5361 gånger