Virkesbilar, papperstransporter och andra transporter

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Virkesbilar, papperstransporter och andra transporter

Inläggav Lars-Gunnar » 26 jan 2008, 06:41

Foton från 60-talet och framåt på SCA:s bilar som transporterade papper och virke. Bilarna på bilden är ju veteraner idag

Bild 1
Bild

Bild 2
Bild

Bild 3
Bild

Bild 4
Bild

Bild 5
Bild

Bild 6
Bild

Bild 7
Bild


Om man ser noga på bärgningsbilens skärmar så verkar det som om det är ett bärgningsaggregat monterat på en GMC militärtruck. Även hytten har ett icke svenskt stuk.

Fotot är taget på väg norrut från Sundsvall sett. Där går en backe i en vid båge och på den tiden var det väl inte så brått att salta som dom har nu. Det är ju svårt att se om den har fastnat eller råkat ut för motorkrångel. Filtertransporten skulle till Ortvikens pappersbruk som ligger vid Sundsvallsbukten.


Lars-Gunnar :)
Senast redigerad av Lars-Gunnar 26 jan 2008, 17:02, redigerad totalt 2 gånger.
Lars-Gunnar
 

Inläggav Micke Lund » 26 jan 2008, 08:16

[img][img]http://i261.photobucket.com/albums/ii43/SALA73/papperstransporttillhollm3.jpg[/img]
Nu vill jag vara lite petig här, men 1970 hade vi väl högertrafik sedan 3 år tillbaka :? Iallafall söder om dalälven :D :D :D
Fina bilder du har[/img]
Användarvisningsbild
Micke Lund
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 20 jul 2007, 17:16
Ort: Sala

Re: Virkesbilar, papperstransporter och andra transporter

Inläggav Anders Roger Larsson » 26 jan 2008, 10:34

[quote="

Bild 7
Bild


Om man ser noga på bärgningsbilens skärmar så verkar det som om det är ett bärgningsaggregat monterat på en GMC militärtruck. Även hytten har ett icke svenskt stuk.

Fotot är taget på väg norrut från Sundsvall sett. Där går en backe i en vid båge och på den tiden var det väl inte så brått att salta som dom har nu. Det är ju svårt att se om den har fastnat eller råkat ut för motorkrångel. Filtertransporten skulle till Ortvikens pappersbruk som ligger vid Sundsvallsbukten.


Lars-Gunnar :)[/quote]

Har Du bilden med GMC-bärgaren från Ture Granström(?) i ett större (bättre) format? Fö en mycket trevlig bild!
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Inläggav arnfinn » 26 jan 2008, 15:50

Bild 1 og 2 fungerer ikke :cry:

Hadde man startet å frigi / utrangere GMC'er så tidlig. I Norge var ikke det mulig så tidlig iaf etter min kännedom. Men kanskje de var tilgjengelig for sivilt bruk mye tidligere i Sverige?

Synes forøvrig at den kan se litt vel grov ut for å være en CCKW. Mulig at det er en som har fått større hjul, men det kan vel også være en Diamond T - krigens tungdrager?
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Inläggav Lars-Gunnar » 26 jan 2008, 16:05

arnfinn skrev:Bild 1 og 2 fungerer ikke :cry:

Hadde man startet å frigi / utrangere GMC'er så tidlig. I Norge var ikke det mulig så tidlig iaf etter min kännedom. Men kanskje de var tilgjengelig for sivilt bruk mye tidligere i Sverige?

Synes forøvrig at den kan se litt vel grov ut for å være en CCKW. Mulig at det er en som har fått større hjul, men det kan vel også være en Diamond T - krigens tungdrager?


Upptäkte det. Provade refrecha, Fungerade dåligt så jag öppnade sitera och sparade det igen. Då funkade det.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Inläggav Lars-Gunnar » 26 jan 2008, 16:09

Micke Lund skrev:[img][img]http://i261.photobucket.com/albums/ii43/SALA73/papperstransporttillhollm3.jpg[/img]
Nu vill jag vara lite petig här, men 1970 hade vi väl högertrafik sedan 3 år tillbaka :? Iallafall söder om dalälven :D :D :D
Fina bilder du har[/img]


Ja, Micke det reagerade jag inte på. Det är vad SCA har skrivit som information men de har nog fel. Det skall nog vara mellan 60-65 någonting. Bra med skärpt folk.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

Inläggav Lars-Gunnar » 26 jan 2008, 16:47

Har laddat om Bild 1-2 så jag hoppas att det fungerar bättre nu.

Refrecha i värsta fall.

Lars-Gunnar :wink:
Senast redigerad av Lars-Gunnar 26 jan 2008, 17:19, redigerad totalt 1 gång.
Lars-Gunnar
 

Inläggav Lars-Gunnar » 26 jan 2008, 17:16

Roger förstorade upp bilden från 100 till 150%. Bilden är hämtad från en bildbank och är inte 100% upplöst. De är lite lägre upplösta för visning men vi får se vad det blir för resultat med 150%.

Bild

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

Re: Virkesbilar, papperstransporter och andra transporter

Inläggav Fredrik Klint » 26 jan 2008, 21:10

Roger Larsson skrev:[quote="

Bild 7
Bild


Om man ser noga på bärgningsbilens skärmar så verkar det som om det är ett bärgningsaggregat monterat på en GMC militärtruck. Även hytten har ett icke svenskt stuk.

Fotot är taget på väg norrut från Sundsvall sett. Där går en backe i en vid båge och på den tiden var det väl inte så brått att salta som dom har nu. Det är ju svårt att se om den har fastnat eller råkat ut för motorkrångel. Filtertransporten skulle till Ortvikens pappersbruk som ligger vid Sundsvallsbukten.


Lars-Gunnar :)


Har Du bilden med GMC-bärgaren från Ture Granström(?) i ett större (bättre) format? Fö en mycket trevlig bild![/quote]

Guldbild! Den är jag också intresserad av...
Roger: Observera att det står "Granström". Det namnet fanns kvar även på 70- och 80-talet hos Kåren i Sundsvall, kolla bilar med radio-nr 656-658.
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Inläggav Åkarns Kalle » 28 jan 2008, 22:10

Hej Lars-Gunnar tid, "exakt plats" och år önskas för bilden där granström bärgar filtertransporten

mvh Åkarns Kalle
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Inläggav Lars-Gunnar » 29 jan 2008, 00:51

Åkarns Kalle skrev:Hej Lars-Gunnar tid, "exakt plats" och år önskas för bilden där granström bärgar filtertransporten

mvh Åkarns Kalle


Platsen är på E4 en kilometer norr om Sundsvall under viadukten till Skönsberg.
Året är 1965 troligen i jan-feb mellan kl 10-15.

Då det är vinter kan det inte vara på morgonen då det är för mörkt och inte efter 15.00 då det börjar bli mörkt.

Vädret är som synes mulet och då dröjer ljuset längre.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

Inläggav Thomas Almen » 29 jan 2008, 22:22

Jaha, det är viadukten vid OK, ovanför Tivoliverken. Den där LBS 76:an i Tunadals hamn, med 2 trailrar, vilket åkeri tillhörde den?.
Thomas Almen
 

Inläggav Åkarns Kalle » 29 jan 2008, 22:57

Tack Lars-Gunnar då vet jag precis

Åkarns Kalle
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Inläggav Per Thomson » 29 jan 2008, 23:10

SCA bedrev liksom några andra större industriföretag inom skog, gruv och järn, ett betydande arbete med att effektivisera transporterna. Bilderna från Lars-Gunnar på denna "tråd" samt även under "Riktiga timmerbilar" visar detta.

Denna utveckling har säkert varit viktig för svensk ekonomi eftersom vi varit så beroende av våra basindustrier - faktiskt existerar detta beroende även idag.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav Lars-Gunnar » 29 jan 2008, 23:37

Thomas Almèn skrev:Jaha, det är viadukten vid OK, ovanför Tivoliverken. Den där LBS 76:an i Tunadals hamn, med 2 trailrar, vilket åkeri tillhörde den?.


Ja du Thomas jag vet faktiskt inte. Den har ju inte SCA:s logotype. Frågan är om den kom från Sundsvalls LBC och var utlånad tillfälligt. Om jag förstorar upp bilden blir den bara suddig så inget kan avläsas. Jag är inte så insatt i SCA:s transporthistoria och vilka som körde/ägde olika bilar då jag inte haft med denna sektor att göra.

Så mycket kan jag dock säga att den försvann ur leken rätt tidigt. Det kom sådana här RoRO-truckar istället som drog breda färdiglastade vagnar med hårda små hjul direkt in i SCA:s egna båtar (3 st) och sedan lämnade dessa i lastrummet.

Ledsen om jag inte kunda vara till någon större hjälp.

Lars-Gunnar :(
Lars-Gunnar
 

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster