Ett av mina tidigare minnen från mindre bra lasthantering daterar sig från 1961. Skulle distribuera sill till en mängd konsumbutiker med en S-V 55 tippbil. Sillen var i trätunnor med plåtband. Bakgavelhissar var ännu inte uppfunnet och några lastkajer i flakhöjd fanns inte hos alla dessa småbutiker. Däremot en hög med gamla personbilsdäck. Dessa däck lades i en trave upp till halva flakhöjden. Konsumföreståndaren visste att det skulle gå bra, så brukar vi alltid göra sa han. Så höll vi i varsin fatände och lät tunnan falla ned. I studsen vände vi så tunnan stående och styrde den sedan mot marken.
Katalyter kanske värmarna benämndes, bra Drängen! Letade efter en Teknikens Värld artikel visande en skåp-tradare från 50 talet.Trodde att jag hade lagt in den här men hittar den inte just nu. Däremot hittade jag denna artikel, dock inget skåp men kanske läsvärd ändå i sammanhanget
http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=2010.
Nu har det blivit mycket utanför ämnet (OT) Stenhuggarn men det var du som triggade igång det hela med filmen från Lappland.