av herrstina- » 18 jan 2009, 14:17
Jag köpte en gång i tiden en IVECO Turbostar -87 begagnad. Killen som hade den fick slut på pengar så vi köpte bilen och anstälde honom.
Det var en V8 på 420 eller 430 hästar, trots sitt rykte var det en sälsynt trevlig bil att köra. Alla öppningar, fönster och dörrar var pyttesmå, men när man väl kommit in i hytten var den både rymlig och bekväm.
AC.n var enorm och värmen usel, var det kallt var man tvungen att använda kupévärmaren trots att man hade världens största V8 som värmekälla.
Hyttfjädringen var bekväm och ljudnivån var med tidens mått låg i hytten.
Bilen var stark som en oxe, dock fick man köra med insidan annars gillade den diesel.
Jag tror vi körde runt 20.000 mil med den och den krånlade inte mer än andra bilar vi hade då.
Det stora problemet med dom bilarna var nog rosten, de var inte lämpade för vårt klimat. Allt och då menar jag allt rostade sönder, hytt, tankar, banjo, boggielyft och motorn frättes upp innifrån genom galvaniska strömningar. Detta var ju problem som kom när de började bli lite till åren så bytte man regelbundet var det en hyffsat bra bil.
Stina.